El 34,5% de menors de l'estat espanyol està en risc de pobresa o exclusió social el 2023. L'educació i les polítiques educatives tenen el poder de donar oportunitats i neutralitzar la desigualtat i l'exclusió social des de la infància, trencant el cicle de reproducció de la pobresa. Aquest és el resum executiu de l'agenda, que proposa 10 polítiques públiques orientades a aconseguir aquest objectiu.
Una agenda de polítiques educatives pel benestar i el progrés de les persones
L'agenda identifica deu polítiques educatives prioritàries per trencar el cercle de la pobresa des de la infància. Aquesta selecció se sustenta en cinc premisses essencials:
- El valor multiplicador de la complementarietat. La combinació de diferents polítiques garanteix l'èxit a llarg termini en situacions i en col·lectius de més exclusió social.
- Polítiques educatives, no únicament escolars. El dret a l'educació va més enllà del dret a l'escolarització i la política pública ha d'incloure aquest principi.
- Focus en l'equitat. Parlem de polítiques i instruments de sentit universal, però que s'intensifiquen per donar més oportunitats a aquells joves, famílies, centres i territoris amb més necessitats socioeconòmiques.
- El valor de la corresponsabilitat. És necessari buscar la complicitat i aliniar a les administracions públiques i serveis implicats en el desplegament de l'agenda, ja que es requereix de la concurrència d'actors i sectors diversos.
- El valor del fonament. La proposta de polítiques deriva de resultats d'investigació sòlids i d'estudis sobre programes nacionals i internacionals.
Per cadascuna de les deu polítiques educatives identificades es defineix la problemàtica i els reptes generals que afronta, s'analitza l'estat del problema a l'Estat espanyol, es concreten solucions i propostes de polítiques i es fixa un objectiu o fita de país.
Per a més informació: