L’Anuari 2024 de la Fundació Bofill analitza els principals indicadors educatius en clau evolutiva i en comparativa internacional. L’anàlisi i l’aposta política que fa, va més enllà del d’anuaris anteriors, tot involucrant visions i accions d’àmbits que no són únicament escolars.
Laura Morató
Coordinadora de projectes
Formació
Vaig fer Sociologia a la Universitat de Barcelona (UB) i tinc el Diploma d'Estudis Avançats en Sociologia per la mateixa universitat, també sóc experta en mètodes avançats d'estadística aplicada per la UNED i postgrau en docència universitària per la UB.
Experiència
Des del 2014 participo a diversos projectes de la Fundació, amb tasques diferents: des de projectes que he dissenyat i dut directament fins a projectes que lideren altres persones, als que dono suport en el disseny i execució d'alguna part (cicles de seminaris, actes públics, productes comunicatius derivats de recerques, etc.). Prèviament i des del 2008, quan vaig entrar, vaig treballar amb les bases de dades de l'enquesta longitudinal Panel de Desigualtats Socials a Catalunya-PaD, com a tècnica de dades primer i com a responsable de dades després. També he fet de docent, tant en l'àmbit universitari com en l'esfera privada, d'investigadora, analista de dades i avaluadora de projectes socials, entre d'altres.
Projectes
Alguns dels darrers projectes en què he estat implicada a la Fundació són:
Projectes
Involucrats a la iniciativa
-
-
Des de 2005, l’Anuari de l'educació de la Fundació Bofill diagnostica els principals indicadors i tendències educatives a Catalunya i ofereix reflexions i propostes per a la seva millora. Aquesta publicació ha esdevingut de referència i cada edició és un reflex rigorós de l’actualitat educativa.
-
L’economia de les famílies condiciona en gran mesura els resultats i les trajectòries educatives dels seus fills i filles. Cal combatre aquesta bretxa d’oportunitats entre famílies riques i pobres i el millor instrument de què disposa la política pública per fer-ho és per mitjà d’un autèntic sistema de beques a l’estudi.
-
L’Anuari dels reptes de l’educació a Catalunya es presenta com un instrument de priorització i mobilització de l’agenda política, que assenyala desafiaments i polítiques prioritàries, identifica palanques de canvi i proposa mesures concretes de transformació.
-
El finançament dels centres educatius és la base que sosté el sistema escolar. És el que determina quants i quins recursos (humans, monetaris, materials, formatius...) arriben a les escoles i instituts perquè aquests puguin oferir oportunitats educatives als seus alumnes.
-
Catalunya té un repte pendent en l'aprofitament de la recerca per liderar el sistema educatiu i respondre als reptes vinculats amb l'educació. Per això, cal apostar per la recerca per millorar l'educació del país!
-
Un espai de trobada entre docents i investigadors en educació per posar en joc evidències i pràctiques relacionades amb el vincle educatiu.
-
Les col·laboracions recollides en aquest Anuari 2020, a càrrec de deu experts coordinats per César Coll i Bernat Albaigés, aborden alguns dels desafiaments educatius més punyents que compartim amb els països del nostre entorn. I ho fan partint de la realitat del sistema educatiu català, de les seves fortaleses i febleses.
-
Per què obrir l'educació? Contra les desigualtats educatives. A causa de la crisi del coronavirus aquest any els infants i joves poden estar sis mesos sense escola, sumant l’estiu al darrer trimestre d’aquest curs 2019-2020 que serà d’ensenyament telemàtic, i és probable que infants i joves no tornin a trepitjar les aules fins al curs vinent.
-
Des de la Fundació Jaume Bofill, es va fer una crida a participar en l’#ÀgoraDeDrets dedicada al dret a l’educació per a què comunitat educativa, experts, activistes, càrrecs i tècnics de l'Administració Pública poguessin contribuir amb les seves reflexions i propostes al Pla de Drets Humans de C…
-
Com seran les famílies amb fills, d’aquí a 5-10 anys? Quines pautes de vida tenen els pares i mares avui que ens poden explicar com seran en un futur? Quines són les tendències familiars que impactaran en l’educació en la propera dècada? Aquestes són algunes de les preguntes que es volen respondre …
-
L'alta mobilitat social entre pares i fills del període 1955-2005 així com el paper clau de l'educació per afavorir el moviment de classes contrasta amb les dades 2003-2009, a on s'evidencia el fre a la mobilitat social, l'empobriment i la vulnerabilització.
-
Un projecte que vol copsar prioritats i percepcions, valoracions i sensibilitats sobre l’educació del país.
-
Volem elaborar una diagnosi sobre les polítiques de petita infància a Catalunya, que permeti entendre quins són els debats i com s'estan plantejant, a quina necessitat present i futura responen els serveis, quins són els actors principals i quines les evidències científiques disponibles.
-
El projecte Què funciona en educació? es proposa revisar les evidències generades per la recerca rigorosa al voltant de les intervencions i polítiques que milloren els aprenentatges a fi d'informar el disseny de les polítiques educatives.
-
Quina aportació pot fer la reflexió i la pràctica pedagògica a la solució dels problemes que les dades PISA posen sobre la taula? Quines accions poden implementar-se a l’aula i al centre educatiu per a millorar la qualitat dels aprenentatges?
-
Dades obertes per a la recerca en educació vol generar coneixement sobre les bases de dades que serien útils per a la recerca, la manera d’accedir-hi i l’opinió de la comunitat investigadora sobre les dades obertes.
-
El Panel de Desigualtats Socials a Catalunya (PaD) és una enquesta longitudinal que des del 2001 i fins el 2012 permet una mirada única sobre la realitat de Catalunya.
-
L'objectiu de la recerca és revisar el sistema de beques de suport a la formació o altres modalitats de finançament individual actual i explorar models provats amb èxit per proposar modalitats alternatives més ajustades a la necessitats actuals.
-
La recerca “L’impacte de la formació d'adults en les trajectòries laborals” s’emmarca en el projecte de recerca internacional Education as a Lifelong Process –Comparing Educational Trajectories in Modern Societies (eduLIFE) que parteix d’una visió longitudinal sobre les trajectòries educatives i té previst estudiar entre el 2012 i el 2015, l'educació infantil, l'educació secundària i terciària, la transició de l'escola al treball, i l'aprenentatge d'adults.
-
A la recerca "Educació i estabilitat laboral a Catalunya. Mobilitat entre ocupació estable, inestable i no ocupació, 2002-2012" s'analitza la mobilitat dels individus entre tres estats de relació amb l'ocupació, en funció del grau d’estabilitat: absència de vincle, vincle inestable i vincle estable amb el mercat de treball.
-
Crisi, trajectòries socials i educació és la tercera d'una línia de recerca continuada sobre educació i mobilitat social a Catalunya, a partir de les dades del Panel de Desigualtats Socials a Catalunya (PaD).
-
Educació i mobilitat social a Catalunya és la primera d'una línia de recerca sobre educació i mobilitat social a Catalunya, a partir de les dades del Panel de Desigualtats Socials a Catalunya (PaD).
-
Treball conjunt amb els centres escolars per a la millora de les relacions i el vincle entre família i escola, partint de la hipòtesi que el vincle família?escola ben treballat reverteix en la millora del resultats de l'alumnat.
-
Nova investigació amb les dades del Panel de Desigualtats a Catalunya (PaD) per respondre preguntes com: El nostre nivell educatiu afecta amb qui ens relacionem i de quines amistats ens envoltem? Podem establir relacions entre nivells educatius i cohesió social?
-
"Via Universitària" és una enquesta en línia als estudiants universitaris per tal de conèixer qui són, com és el seu pas per la universitat i què n’esperen.
-
El cicle de conferències "El valor social de la recerca" ha estat una de les vies per celebrar els 10 anys de l'enquesta Panel de Desigualtats Socials a Catalunya (PaD) juntament amb la publicació i difusió dels principals resultats del PaD en el seus primers 10 anys de vida.
Publicacions i vídeos
Contingut relacionat
Actes
Ha format part dels actes següents
-
Les evidències a l'aula: una educació amb fonament
Les evidències a l'aula: una educació amb fonament
Aquest curs, les mesures sanitàries i unes majors necessitats de l’alumnat estan obligant els docents a replantejar i reorganitzar moltes de les pràctiques que duien...
10/11/2020 17:30h - 19:45h
Més informació -
Sostenir la innovació educativa: què necessiten els docents per garantir la transformació?
Sostenir la innovació educativa: què necessiten els docents per...
El sistema educatiu respira aires d’innovació durant els últims anys. Tal i com demostren els resultats de l’edubaròmetre, el 43% dels centres educatius estan...
12/04/2018 16:00h - 18:00h
Palau Macaya, Obra Social La Caixa
Més informació