L’Anuari 2024 analitza els principals indicadors educatius en clau evolutiva i en comparativa internacional. L’anàlisi i l’aposta política que fa, va més enllà del d’anuaris anteriors, tot involucrant visions i accions d’àmbits que no són únicament escolars.
Miquel Àngel Alegre
Doctor en Sociologia per la Universitat Autònoma de Barcelona. Ha treballat com a analista a l’Institut Català d’Avaluació de Polítiques Públiques (Ivàlua), coordinant avaluacions de polítiques i programes educatius, socials i laborals. Amb anterioritat, va ser investigador Ramón y Cajal i director de Grup de Recerca en Educació i Equitat de l’Institut de Govern i Polítiques Públiques (IGOP), on va dirigir i participar en projectes de recerca sobre polítiques i les desigualtats educatives.
Com a cap de projectes de la Fundació Bofill, és responsable d’iniciatives d’anàlisi, reflexió i mobilització d’una agenda de polítiques educatives en favor de l’equitat.
Projectes: l’educació a Catalunya (anuaris de reptes i estat de l’educació), les apostes necessàries, què funciona en educació, Reformed, un finançament just dels centres educatius.
Projectes
Involucrats a la iniciativa
-
-
Des de 2005, l’Anuari de l'educació de la Fundació Bofill diagnostica els principals indicadors i tendències educatives a Catalunya i ofereix reflexions i propostes per a la seva millora. Aquesta publicació ha esdevingut de referència i cada edició és un reflex rigorós de l’actualitat educativa.
-
L’economia de les famílies condiciona en gran mesura els resultats i les trajectòries educatives dels seus fills i filles. Cal combatre aquesta bretxa d’oportunitats entre famílies riques i pobres i el millor instrument de què disposa la política pública per fer-ho és per mitjà d’un autèntic sistema de beques a l’estudi.
-
“Recerca i acció!” és un punt de trobada entre la pràctica i la recerca educativa. Convertim el coneixement en claus i palanques per a una millor educació!
-
L’Anuari dels reptes de l’educació a Catalunya es presenta com un instrument de priorització i mobilització de l’agenda política, que assenyala desafiaments i polítiques prioritàries, identifica palanques de canvi i proposa mesures concretes de transformació.
-
El finançament dels centres educatius és la base que sosté el sistema escolar. És el que determina quants i quins recursos (humans, monetaris, materials, formatius...) arriben a les escoles i instituts perquè aquests puguin oferir oportunitats educatives als seus alumnes.
-
Catalunya té un repte pendent en l'aprofitament de la recerca per liderar el sistema educatiu i respondre als reptes vinculats amb l'educació. Per això, cal apostar per la recerca per millorar l'educació del país!
-
Un espai de trobada entre docents i investigadors en educació per posar en joc evidències i pràctiques relacionades amb el vincle educatiu.
-
Vota Educació és una iniciativa de la Fundació Bofill per posicionar l'equitat educativa com un tema prioritari de les campanyes electorals i les eleccions catalanes i municipals.
-
Les col·laboracions recollides en aquest Anuari 2020, a càrrec de deu experts coordinats per César Coll i Bernat Albaigés, aborden alguns dels desafiaments educatius més punyents que compartim amb els països del nostre entorn. I ho fan partint de la realitat del sistema educatiu català, de les seves fortaleses i febleses.
-
Per què obrir l'educació? Contra les desigualtats educatives. A causa de la crisi del coronavirus aquest any els infants i joves poden estar sis mesos sense escola, sumant l’estiu al darrer trimestre d’aquest curs 2019-2020 que serà d’ensenyament telemàtic, i és probable que infants i joves no tornin a trepitjar les aules fins al curs vinent.
-
Busquem 30 centres educatius que vulguin fer un salt endavant en l’ús de la recerca com a motor de millora de la pràctica docent i l’aprenentatge de l’alumnat.
-
L’estudi Reformed examina la implementació de les polítiques d'autonomia escolar i rendició de comptes a Catalunya i a d'altres països i es fixa en com els equips directius i el professorat viuen i duen a la pràctica aquestes polítiques a les seves escoles.
-
Bona part dels reptes que té actualment plantejats l’educació al nostre país no són pas nous. Però adquireixen una rellevància especial en el moment actual; el context social i econòmic possibilita pensar en apostes educatives de més calat i ambició del que ho han vingut sent els darrers anys.
-
El llistat de reptes d’aquest anuari 2018, dirigit per en Jordi Riera, ha estat construït mitjançant un procés deliberatiu i de treball en seminari d’experts. Cada repte és tractat en forma de capítol i liderat per un autor o autora experta en la matèria, amb la voluntat de combinar anàlisi, identificació de propostes i palanques de canvi.
-
El projecte Què funciona en educació? es proposa revisar les evidències generades per la recerca rigorosa al voltant de les intervencions i polítiques que milloren els aprenentatges a fi d'informar el disseny de les polítiques educatives.
-
Aquest informe analitza les magnet schools dels EUA com una estratègia d’innovació educativa per combatre la segregació escolar i garantir una oferta educativa d’alta qualitat per a tot l’alumnat.
-
Municipis contra la segregació escolar, és un treball que recull les experiències de sis municipis catalans (Mataró, Olot, Manlleu, Terrassa, Girona i Valls) els quals al llarg dels darrers anys han desplegat amb diferents característiques i intensitat polítiques educatives de lluita contra la segregació.
Publicacions i vídeos
Contingut relacionat
Actes
Ha format part dels actes següents
-
L’educació que venç la pobresa
L’educació que venç la pobresa
Experiències i polítiques educatives en favor de l’equitat i les oportunitats ...
07/06/2024 09:30h - 13:30h
Círculo de Bellas Artes Madrid
Més informació -
Beques perquè ningú abandoni: cap a una veritable política d'ajuts i oportunitats a l'educació secundària
Beques perquè ningú abandoni: cap a una veritable política d'ajuts...
Per què necessita el nostre país una política de beques per a la continuïtat educativa? Com ha de ser aquesta política, a qui ha d’anar adreçada i quant podria...
14/02/2024 09:00h - 14:00h
Hub Social. Carrer de Girona, 34. Barcelona.
Més informació -
La recerca al servei de les oportunitats educatives
La recerca al servei de les oportunitats educatives
En el marc del projecte de Suport Educatiu, acompanyament per accelerar oportunitats, la Fundació Bofill ha liderat una avaluació d'impacte (RCT) pionera al nostre...
23/11/2023 09:15h - 13:30h
HUB SOCIAL - Fundació Bofill C/ Girona, 34 Interior
Més informació -
Quins recursos necessiten els centres educatius?
Quins recursos necessiten els centres educatius?
Per un finançament just i al servei de la millora de les oportunitats ...
04/05/2022 17:00h - 19:00h
Més informació -
Escoles que fan xarxa: com impacten en els aprenentatges de l’alumnat?
Escoles que fan xarxa: com impacten en els aprenentatges de l’a...
En els darrers anys, hi ha hagut una eclosió del treball en xarxa entre centres educatius, amb la consolidació o l’emergència d’experiències com la Xarxa de...
15/12/2020 18:00h - 19:30h
Més informació -
Les evidències a l'aula: una educació amb fonament
Les evidències a l'aula: una educació amb fonament
Aquest curs, les mesures sanitàries i unes majors necessitats de l’alumnat estan obligant els docents a replantejar i reorganitzar moltes de les pràctiques que duien...
10/11/2020 17:30h - 19:45h
Més informació -
L’educació en digital. Què funciona i en quines condicions?
L’educació en digital. Què funciona i en quines condicions?
Ja abans de la pandèmia de la Covid-19, a Catalunya s’estaven fent molts esforços per incorporar les tecnologies digitals en les dinàmiques...
22/09/2020 18:00h - 19:30h
Més informació -
Cap alumne sense orientació: com acompanyar en temps de coronavirus?
Cap alumne sense orientació: com acompanyar en temps de coronavi...
El tancament d’escoles i el seguiment telemàtic d’aquest darrer trimestre de curs ha posat en risc el vincle educatiu entre alumnes i escoles. Amb l’objectiu de...
26/05/2020 16:00h - 17:00h
Webinar per Zoom
Més informació -
El tercer trimestre a casa: l’oportunitat d’una avaluació per aprendre
El tercer trimestre a casa: l’oportunitat d’una avaluació per...
El tercer trimestre d’aquest curs escolar es durà a terme íntegrament en unes condicions extraordinàries: amb escoles tancades i alumnes i professors a casa. Això...
14/05/2020 16:00h - 17:00h
Webinar per Zoom
Més informació -
Creus en una escola que millora gràcies a la recerca?
Creus en una escola que millora gràcies a la recerca?
T’imagines un centre educatiu orientat a la millora, que incorpora coneixement rigorós per aprendre i evolucionar? Tens ganes d’innovar a partir d’evidències...
02/04/2020 15:30h - 17:30h
INS Moisès Broggi de Barcelona
Més informació -
“Zero en conducta”: què funciona per millorar les actituds i el clima d’aprenentatge als centres?
“Zero en conducta”: què funciona per millorar les actituds i...
Les conductes o actituds disruptives, d’indisciplina, desafiament o, fins i tot, d’agressivitat i violència, sobretot quan tenen una certa intensitat i són...
22/05/2018 16:00h - 18:00h
Palau Robert / sala Cotxeres
Més informació -
JORNADA: El com, el què i el per a què de l’avaluació de l’alumnat: evidències i propostes
JORNADA: El com, el què i el per a què de l’avaluació de l’alumnat:...
Sovint associem l’avaluació de l’alumnat a la valoració que el professorat fa dels seus nivells competencials al final d’un període més o menys ampli (unitat...
14/05/2018 07:00h - 12:00h
CaixaForum Barcelona
Més informació -
La segregació escolar: la gran assignatura pendent a Catalunya
La segregació escolar: la gran assignatura pendent a Catalunya
La segregació escolar és un problema educatiu de primer ordre a Catalunya. Tenim indicadors preocupants que comprometen la igualació d’oportunitats. Si partim de...
30/10/2017 17:00h - 18:30h
Palau Macaya, Obra Social 'la Caixa'
Més informació -
Habilitats socials, emocions i actituds d'aprenentatge: com treballar-les i com avaluar-les
Habilitats socials, emocions i actituds d'aprenentatge: com treballar-les...
Habilitats socials, emocions i actituds d'aprenentatge: com treballar-les i com avaluar-les
17/11/2016 08:00h - 13:00h
Palau Macaya de l’Obra Social ”la Caixa”
Més informació -
Com aprofitar l’estiu per reduir les desigualtats educatives?
Com aprofitar l’estiu per reduir les desigualtats educatives?
25/05/2016 16:30h - 18:00h
Palau Macaya, Obra Social 'la Caixa'
Més informació -
Jornada: Agrupaments a l’aula i tutorització individual
Jornada: Agrupaments a l’aula i tutorització individual
NOVETAT: Oberta la inscripció per Streaming. Segueix l'acte en directe
25/11/2015 08:00h - 13:00h
Palau Macaya, Obra Social 'la Caixa'
Més informació
Notícies
Estigues informat