Més i millor atenció als centres socialment desafavorits

Les darreres dades de les proves PISA fan paleses les conseqüències que tenen les desigualtats educatives en el conjunt del sistema. Catalunya té prop de 600 centres d’alta i molt alta complexitat i, en canvi, no disposa d’un model o d’una estratègia global d’atenció als centres desafavorits sinó d’actuacions i plans puntuals i amb recursos poc ajustats a les seves necessitats reals. Per això és necessària una veritable política pública d’atenció als centres socialment desafavorits, que compti amb un ampli consens polític i de la comunitat educativa i que desenvolupi actuacions clau.

Prioritzar els centres més desafavorits

És fonamental intensificar les mesures de dessegregació contemplades al Pacte contra la Segregació Escolar, com el tancament de ràtios de grups en centres de més complexitat un cop acabada la preinscripció o la reserva limitada de places per alumnat NESE, especialment en aquells 410 centres segregats que continuen presentant una complexitat social molt més elevada que la del seu entorn més proper.

Per atendre els centres més desafavorits, es proposa concentrar docents i professionals educatius i de suport administratiu, així com assignacions econòmiques ajustades a les realitats i projectes, amb un model de distribució de recursos basat en el finançament per fórmula.“La legislatura de l’educació: reptes i propostes per millorar l’equitat educativa” també recull la connexió i el treball conjunt dels centres amb els principals equipaments del territori, els esdeveniments d’alt valor social i prestigi i la garantia d’unes instal·lacions de qualitat i d’un entorn urbà pacificat, per tal de donar suport als projectes educatius dels centres.

Una altra proposta passa per la creació de Zones d’acció prioritària o d’atenció educativa preferent, com a unitat bàsica de gestió de l’escolarització i dels recursos humans i per l’articulació de programes i serveis educatius en territoris desafavorits.

Les mesures de “La legislatura de l’educació” també preveuen introduir sistemes d’accés del professorat i a la direcció de centres en entorns d’elevada complexitat social que incentivin la realització de projectes d’intervenció a llarg termini i adaptats al context.

En aquest recull de publicacions hi trobareu articles relacionats per obtenir més informació sobre l'atenció als centres desafavorits. Consulteu-los i compartiu-los!

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar la informació que es fa pública al nostre lloc web i recopilar informació estadística. Si es continua navegant, considereu que s’accepta el seu ús. Podeu canviar la configuració i obtenir més informació aquí.

Acceptar