Un pla d’acció per reduir l’abandonament escolar prematur: ponència de Lucie Cerna, analista sènior en Equitat, Inclusió i Transicions a la Direcció d’Educació i Competències de l’OCDE
El sistema educatiu català s'enfronta a una realitat preocupant: gairebé 23.000 abandonen els estudis abans d'hora sense obtenir el títol de secundària postobligatòria (dades del curs 20/21). Aquesta xifra, lluny de ser un problema individual, és el reflex d'un repte col·lectiu que exigeix un canvi d'enfocament: l'abandonament escolar no és una decisió personal, sinó un problema social i estructural que ens interpel·la a tots i totes com a societat.
L'abandonament escolar no és una decisió personal, sinó un problema social i estructural que ens interpel·la a tots i totes com a societat.
El país que aspirem a construir no gira l'esquena als seus joves. Ni tampoc accepta que factors com el codi postal, la renda o l'origen social determinin les oportunitats educatives. Un país que no abandona mira, escolta i acompanya, i es compromet, des del Govern fins a cada ajuntament, escola i entitat, a garantir el dret dels joves a continuar estudiant. L'abandonament escolar no és un fracàs dels joves, sinó un repte pendent per a les administracions i la comunitat educativa, que han d'oferir els suports i les oportunitats necessàries.
Com construïm un país que no abandona? Quines polítiques necessitem? I com les traduïm a accions locals?
Amb l'objectiu de donar una resposta contundent i constructiva davant de l’abandonament escolar prematur, impulsem la jornada "Per un país que no abandona", un espai de debat i reflexió dissenyat per anar més enllà de les diagnosis i plantejar solucions reals. La jornada situarà el debat en un context internacional, analitzant quines polítiques han demostrat ser efectives en altres països i com Catalunya pot reorientar la seva pròpia estratègia, prenent com a referència les recomanacions d'organismes internacionals i els aprenentatges d'altres contextos.
Lucie Cerna (OCDE) presentarà recomanacions específiques sobre abandonament escolar per a Catalunya
El punt de partida serà la ponència de la Sra. Lucie Cerna, analista sènior en Equitat, Inclusió i Transicions de l'OCDE a París, qui presentarà les conclusions de l'anàlisi de l'organització sobre l'abandonament escolar a Espanya i oferirà les seves recomanacions específiques per a Catalunya. Cerna identificarà les àrees d'acció clau que hauria d'incloure una estratègia de país contra l'abandonament escolar prematur (AEP), des del nivell estatal fins al català.
A continuació, una taula rodona amb responsables polítics i tècnics de diferents administracions de Catalunya aprofundirà en l'anàlisi de l'OCDE. El debat no només valorarà la suficiència de les propostes, sinó que també contrastarà fins a quin punt Catalunya reuneix les condicions per aplicar-les amb èxit. Es plantejaran preguntes com: Són les mesures més rellevants per a la nostra realitat? Què hi falta? Quins requisits s'han de complir perquè funcionin? I, finalment, quin paper hauria de tenir l'administració central i quin les administracions locals per garantir-ne l'èxit?
Per aterrar aquesta mirada global a la realitat local, representants de quatre municipis participaran en un debat per compartir com les polítiques educatives es poden traduir en accions concretes i efectives des dels ajuntaments que impactin en les trajectòries educatives dels i de les joves. Aquest espai permetrà connectar la perspectiva macro amb la realitat local, demostrant que el compromís ha de ser transversal i a tots els nivells.
La jornada clourà amb la síntesi de les principals conclusions, aprenentatges i propostes recollides, establint una base sòlida per a l'acció futura, així com també amb la presentació de la campanya “Per un país que no abandona”.
L’acte comptarà amb l’Honorable Consellera d’Educació i Formació Professional de la Generalitat de Catalunya, Esther Niubó.
Programa de l'acte:
09.00 h - 09.30 h Acollida als participants.
09.30 h - 10.00 h Inauguració i benvinguda.
- Sr. Ismael Palacín, director de la Fundació Bofill.
- Hble. Sra. Esther Niubó, Consellera d'Educació i Formació Professional de la Generalitat de Catalunya.
Conductora de la jornada: Rosalina Alcalde, directora de la Plataforma Zero Abandonament de la Fundació Bofill.
10.00 h - 11.45 h Quines polítiques necessitem per construir un país que no abandona?
10.00 h - 10.45 h. Ponència marc: Un pla d’acció per reduir l’abandonament escolar prematur al país
- Sra. Lucie Cerna, analista sènior en Equitat, Inclusió i Transicions a la Direcció d’Educació i Competències de l’OCDE a París.
10.45 h - 11.45 h. Taula Rodona: Catalunya, preparada per al Zero Abandonament?
- Sra. Gemma Verdés, directora General d’Alumnat del Departament d’Educació i FP de la Generalitat de Catalunya.
- Sra. Marcel·lina Bosch, coordinadora de l'Àrea d'Educació de la Diputació de Barcelona.
- Sra. Pietat Sanjuan, vicepresidenta del Consell d’Educació de Catalunya.
- Modera: Elena Sintes, cap de projecte de l’Àrea de Recerca de la Fundació Bofill.
11.45 h - 12.15 h Pausa cafè.
12.15 h - 13.15 h Com traduïm les polítiques de país a accions locals?
Taula rodona: Com despleguem localment les mesures necessàries per garantir la continuïtat educativa a Catalunya?
- Sra. Anna Martín, tinenta d'alcaldia de l'Àrea d'Educació, Cultura i Comunitat, Ajuntament del Prat de Llobregat.
- Sra. Gemma Romeu, regidora d'Educació, Ajuntament de Vilafranca del Penedès.
- Sr. Xavier Garcés, alcalde de Barberà del Vallès.
- Modera: Sra. Carme Martínez - Roca, directora de la Fundació Fem Pedagogia.
13.15 h - 13.30 h Clausura de la jornada