L’abandonament escolar prematur és un dels principals reptes pendents del sistema educatiu català. Malgrat haver reduït les xifres d’abandonament en les darreres dècades, Catalunya continua al capdavant dels països amb més joves poc qualificats i sense estudis postobligatoris.
Elena Sintes
Doctora en Sociologia i llicenciada en Ciències Econòmiques i Empresarials per la Universitat de Barcelona. Amb una àmplia trajectòria com a investigadora en polítiques públiques de temps i educació, ha treballat fent recerca a la Universitat de Barcelona i la Universitat Autònoma de Barcelona, en el programa “Temps i qualitat de vida” de l’Ajuntament de Barcelona i a l’Institut Infància i Adolescència de Barcelona.
Sempre cercant com han de ser les polítiques públiques de temps i d’educació per aconseguir una societat més justa, ha escrit A les tres a casa? L’impacte social i educatiu de la jornada escolar contínua, Escola a temps complet. Cap a un model d’educació compartida i Educació a l’hora: Uns altres horaris escolars són possibles.
També ha dirigit el projecte Via Universitària. Accés, condicions d’aprenentatge, expectatives i retorns dels estudis universitaris. I s’ha engrescat amb Obrim l’educació, amb el repte de buscar solucions i respostes a què cal fer per garantir una educació de qualitat per a tots els infants i joves.
Projectes
Involucrats a la iniciativa
-
-
Quin és la situació actual de la Formació de persones adultes a Catalunya? Quines necessitats i reptes hi ha? Quines actuacions de millora calen? Analitzem l’àmbit de la Formació de persones adultes a Catalunya per aportar visió i propostes a un sector que necessita una revisió urgent.
-
Amb dispositius, connectivitat i capacitacions bàsiques no n’hi ha prou per assegurar que la digitalització de l’educació serveix per impulsar un aprenentatge més efectiu i per reduir les bretxes digitals. Per això, calen dissenys pedagògics que ajudin a docents i centres a aplicar les tecnologies digitals amb metodologies actives i competencials.
-
Vota Educació és una iniciativa de la Fundació Bofill per posicionar l'equitat educativa com un tema prioritari de les campanyes electorals i les eleccions catalanes i municipals.
-
Per què obrir l'educació? Contra les desigualtats educatives. A causa de la crisi del coronavirus aquest any els infants i joves poden estar sis mesos sense escola, sumant l’estiu al darrer trimestre d’aquest curs 2019-2020 que serà d’ensenyament telemàtic, i és probable que infants i joves no tornin a trepitjar les aules fins al curs vinent.
-
Proposta d’un nou model d’horari per a l’escola d’avui: promou la salut, el benestar i l’aprenentatge dels infants i adolescents, amplia les oportunitats educatives de l’alumnat integrant activitats lectives i opcionals dins d’un mateix projecte educatiu i s’adequa a les necessitats dels projectes d’innovació i transformació pedagògica.
-
Diagnosi sobre la situació del reforç escolar a Catalunya, en què volem identificar què cal fer per posicionar el reforç escolar com un element clau en el combat contra les desigualtats educatives i, per tant , com a eix d’actuació d’una política educativa orientada a l’èxit educatiu.
-
L'Aula de la Fundació Jaume Bofill és un espai de participació i debat sobre solucions als reptes educatius. L’objectiu del cicle és debatre propostes i solucions als principals reptes identificats en recerques pròpies de la Fundació o d’altres.
-
Aquesta recerca recull el coneixement disponible sobre els impactes socials i educatius de la jornada escolar contínua.
-
"Via Universitària" és una enquesta en línia als estudiants universitaris per tal de conèixer qui són, com és el seu pas per la universitat i què n’esperen.
-
La finalitat del projecte és estudiar algunes experiències d’escoles a temps complet, tant a nivell català com internacional, i analitzar les condicions d’aplicabilitat d'aquestes experiències a Catalunya.
Publicacions i vídeos
Contingut relacionat
Actes
Ha format part dels actes següents
-
La competència digital davant del mirall
La competència digital davant del mirall
La competència digital davant del mirall: Anàlisi i propostes a partir dels resultats de l’informe ICILS ...
12/11/2024 17:00h - 18:00h
Més informació -
Els programes de Formació i Inserció: una eina clau contra l'abandonament escolar als municipis
Els programes de Formació i Inserció: una eina clau contra l'abandonament...
Els Programes de Formació i Inserció (PFI) representen una peça fonamental en la lluita contra l'abandonament escolar prematur (AEP) a Catalunya. ...
07/03/2024 10:30h - 13:00h
Hub Social, C/Girona 34, Interior, Barcelona
Més informació -
#PRIMAVERA360: L’impuls transformador de l’Educació a temps complet
#PRIMAVERA360: L’impuls transformador de l’Educació a temps...
En el marc de la #Primavera360 us proposem reflexionar sobre la governança i implementació de polítiques educatives 360 a Catalunya. Per encetar el debat analitzarem...
12/05/2022 09:00h - 13:30h
Més informació -
Com és l'educació a temps complet a Alemanya?
Com és l'educació a temps complet a Alemanya?
Les Ganztagsschulen: un model d’escola per a la qualitat pedagògica, l'equitat educativa i el benestar
22/01/2020 17:00h - 19:00h
Sala Pau Gil- Recinte Modernista de Sant Pau
Més informació -
Posem l’educació a l’hora!
Posem l’educació a l’hora!
Oblida’t d’un acte en el que només t’expliquen, aquesta jornada serà dinàmica i vibrant. Tindrem preguntes d’infants que haurem de respondre, marcarem...
23/10/2019 07:00h - 12:00h
Sala Teatre del CCCB
Més informació -
Construïm l’Educació360
Construïm l’Educació360
Arrenca l’Aliança Educació 360, una iniciativa oberta per connectar i integrar totes les oportunitats educatives a Catalunya. Ho farem amb els municipis, les xarxes i...
29/01/2018 10:00h - 18:00h
Centre de Cultura Contemporània de Barcelona
Més informació -
Qui és i com viu l’estudiantat universitari avui? (Palma de Mallorca)
Qui és i com viu l’estudiantat universitari avui? (Palma de Ma...
Com són els estudiants universitaris? Quin és el seu origen social? Ha canviat el seu perfil en els darrers anys? Estudien tots a temps complet, o compaginen...
30/05/2016 08:00h - 09:45h
Universitat de les Illes Balears
Més informació -
Qui és i com viu l’estudiantat universitari avui? (Barcelona)
Qui és i com viu l’estudiantat universitari avui? (Barcelona)
Com són els estudiants universitaris? Quin és el seu origen social? Ha canviat el seu perfil en els darrers anys? Estudien tots a temps complet, o compaginen...
25/05/2016 07:00h - 11:00h
Barcelona: Auditori de la Pedrera
Més informació -
Més i millor temps per aprendre?
Més i millor temps per aprendre?
Cap un nou model d'escola a temps complet i educació compartida. Com podem utilitzar el temps en benefici dels estudiants? Es pot dissenyar un tipus de...
25/03/2015 15:30h - 17:00h
Palau Robert
Més informació -
-
A les tres a casa? L'impacte social i educatiu de la jornada escolar contínua
A les tres a casa? L'impacte social i educatiu de la jornada escolar...
Notícia al diari ARA:
08/11/2012 17:00h - 17:00h
Sala d'Actes del Col·legi de Periodistes de Catalunya
Més informació
Notícies
Estigues informat