10 anys d’aliances Magnet: èxits i aprenentatges d’un programa que reverteix la segregació escolar

La segregació escolar és un dels grans reptes del sistema educatiu català i el programa Magnet s'ha posicionat com una iniciativa solvent per combatre aquesta problemàtica. Amb l'objectiu de promoure una educació equitativa, Magnet promou la transformació de les dinàmiques d'escolarització a través de l’aliança entre centres educatius i institucions d'excel·lència.

Després d’una dècada d’implementació, podem afirmar que Magnet és un programa d’èxit, ja que els instituts i escoles magnet aconsegueixen equilibrar la seva composició respecte la situació prèvia a l’entrada al programa, sobretot a educació infantil i/o 1r d’ESO.

9 de cada 10 centres participants reequilibren de la composició social

Aquests deu anys, el programa ha recollit evidències de com les dinàmiques d’escolarització dels centres magnet han canviat, equilibrant la composició social respecte al seu entorn. De fet, la meitat dels centres Magnet ja atrauen a més famílies amb estudis superiors que a l’inici del programa.

2 de cada 3 centres Magnet reben més primeres peticions

L’Informe Les aliances Magnet: escenaris, condicions i possibilitats per combatre la segregació escolar, dels investigadors Alejandro Montes i Lluís Parcerisa, mostra que un 85% dels centres Magnet han augmentat les peticions respecte a la situació prèvia a l’inici del programa. Aquest fet, junt amb les mesures d’ajust de l’oferta i d’escolarització equilibrada desenvolupades per les administracions, ha afavorit la reducció de matrícula viva als centres Magnet, tal com passa a set de cada deu centres del programa.

Set de cada deu centres Magnet reben menys matrícula viva

Les claus de l’èxit Magnet: sostenibilitat, compromís, adaptabilitat i col·laboració

El programa Magnet es fonamenta en cinc eixos de treball que inclouen la incorporació del coneixement de les institucions al dia a dia del centre: la creació d'una organització coherent que fomenti la reflexió entre el professorat, la generació d'aprenentatges competencials i d'indagació, l’estratègia comunicativa, la implicació de les famílies i la implementació de mesures d'escolarització equilibrada en el municipi. Aquest enfocament global és essencial per garantir condicions òptimes per a l'escolarització i per reduir la segregació.

Un 87% dels docents afirma que Magnet ha estat una eina per transformar el centre

Malgrat els èxits aconseguits, l'avaluació del programa revela que no sempre s'ha assolit l'objectiu de transformar la composició social dels centres. La percepció negativa envers la diversitat i l'estigma associat als centres amb una alta proporció d'alumnat de diferents orígens socials són obstacles que dificulten el canvi. Per això, és fonamental combinar mesures municipals amb una estratègia clara de recollida i anàlisi de dades per monitoritzar l’evolució del programa.

Un aspecte clau per a l'èxit de Magnet és la sostenibilitat de les polítiques d'escolarització equilibrada. Els municipis i territoris que han mantingut un compromís ferm en la implementació de mesures han observat resultats positius, mentre que aquells amb aplicacions irregulars han experimentat poc o cap canvi. Això subratlla la necessitat d'un enfocament constant i coherent per aconseguir una transformació real.

“Magnet ens serveix per compartir les necessitats que tenim individualment a l’escola, i a partir d’aquí, posar-nos a treballar de forma comuna. Ara tenim un objectiu clar”

El programa ha generat un impacte positiu en els centres participants, millorant la qualitat educativa i augmentant la diversitat social. No obstant això, la transformació de la composició social dels centres requereix temps i mesures complementàries per aconseguir un canvi significatiu.

Per a una transformació efectiva en l'escolarització, és essencial un compromís sostingut i una aplicació coherent de les polítiques educatives. Les aliances Magnet han demostrat ser una eina valuosa en la lluita contra la segregació escolar, però el seu èxit depèn de la capacitat d'adaptar-se als contextos locals i de mantenir un enfocament a llarg termini.

La col·laboració entre centres educatius, institucions d'excel·lència i administracions locals és fonamental per garantir l'èxit del programa. Crear un entorn educatiu divers beneficia l’alumnat alhora que contribueix a la cohesió social i al desenvolupament d'una societat més equitativa. Les aliances Magnet són un pas cap a una educació més justa i igualitària a Catalunya.

📩 Subscriu-te al butlletí per estar al dia del debat educatiu!

* indicates required

Escriu-nos, pregunta'ns: Si tens alguna proposta, suma la teva veu a la millora educativa!