5 motius per ser un partner Magnet

El programa Magnet proposa una relació de partenariat entre un centre educatiu i una institució de referència en un àmbit de coneixement. L’objectiu de l’aliança és desplegar un projecte educatiu de qualitat que sigui atractiu per a les famílies, que esdevingui un referent en el territori i, al mateix temps, que contribueixi a millorar l’èxit acadèmic de l’alumnat del centre.

El ventall d’aportacions que generen les aliances magnet als centres és extens: enfortir el projecte educatiu, desenvolupar situacions d’aprenentatge competencials i vivencials a partir de les propostes de la institució o esdevenir una escola o institut atractiva per a les famílies de l’entorn en són alguns exemples.

Però, i als partners Magnet, què els suposa formar part d’aquest projecte de transformació educativa? Els centres de recerca, museus, escoles universitàries, institucions de diferents àmbits que participen en el programa com a partners tenen un rol molt important: apropar el seu coneixement als centres educatius per enriquir el projecte i fer-lo més competencial i globalitzat.

Hem demanat a alguns dels partners Magnet que ens expliquin, en primera persona a partir de les seves experiències, què els permet l’aliança magnet que conformen.

1. Exercir activament el seu compromís

“Per l’IBEC ser un partner Magnet vol dir implicar-nos en un projecte d’innovació educativa que va molt lligat als nostres valors, la responsabilitat social, la col·laboració amb diferents agents, i també el foment de la creativitat i l’enginy”. Pilar Jiménez, IBEC en aliança amb l’escola Gayarre (Barcelona).

“Qualsevol científic de l’ICM us dirà que els encanta la seva feina, com també ho faran els mestres, i creiem que en aquest sentit hi ha tot un seguit de valors intrínsecs a la nostra feina que també podem transmetre com són el rigor, l’entusiasme, la passió per la feina, la curiositat, les ganes d’aprendre i també, en el nostre cas concret, la sensibilització cap al medi marí.” Vanessa Balagué, Institut de Ciències del Mar del CISC en aliança amb l’escola Tanit (Santa Coloma de Gramenet)

2. Construir experiències educatives innovadores amb els centres educatius

“L’aspecte essencial que el CIM-UPC pot aportar a l’escola Montessori és que com que som experts en com fer accessible la fabricació, estem donant una eina molt potent a l’alumnat, de posar-los objecitus i que aquests els plasmin en unes realitats a través de la fabricació.” Felip Fenollosa, CIM-UPC en aliança amb l’escola Montessori (Rubí).

“Nosaltres tenim molts visitants escolars, però els tenim d’entrada i sortida, no convivim amb ells una llarga temporada per tant Magnet és un repte fantàstic de poder tenir una escola amiga amb la que conviure com a mínim tres cursos intercanviant projectes, preguntes i reptes. Magnet és l’exemple de l’ideal, l’ideal seria tenir sempre unes relacions molt qualitatives, en les que es poguessin aprofundir en les relacions professionals i en aquest cas les relacions de transmissió de coneixements cap als alumnes.” Lluís Noguera, director del Cosmocaixa en aliança amb l’escola Miralletes (Barcelona).

Un submarí a l’escola Tanit, un exemple d’activitat Magnet

L’escola Tanit de Santa Coloma de Gramenet va tenir un submarí durant uns dies al centre. Es tracta un recurs de l’Institut de Ciències del Mar (ICM), el seu partner en el projecte magnet, per divulgar el seu coneixement. Amb aquest taller els investigadors els han ensenyat a ser grans observadors, una qualitat molt important per a l’aprenentatge. Però abans d’aquesta visita, els mestres s’han format i informat amb els professionals de l’ICM i els alumnes han treballat a l’aula alguns projectes relacionats amb aquests coneixements, com ara els diversos hàbitats, els éssers marins, el reciclatge, la vida al mar, etc…

3. Adquirir bagatge i experiència de treball en xarxa que els serà útil en altres espais i moments

“Per nosaltres Magnet és un projecte que ens ha canviat completament la nostra forma de pensar i de repensar la institució, el nostre equipament cultural i en especial els serveis educatius”. Anna Camps, Filmoteca de Catalunya en aliança Magnet amb l’escola Pau Casals (Rubí).

“Magnet ens ha aportat l’oportunitat de compartir amb altres institucions que comparteixen la voluntat d’implicar-se en el món educatiu.” Sandra Bestratén, Col·legi d’Arquitectes en aliança amb l’escola Camps Elisis (Lleida) i l’escola Marià Fortuny (Reus).

4. Donar-se a conèixer a la comunitat educativa del centre i a la societat en general

“El Museu és un espai generador de coneixements al voltant de temes molt propers, som un museu de territori, som un museu que reflexionem molt sobre el nostre entorn, tant natural com cultural i això implica crear un vincle també amb l’entorn, com ho estem fent amb l’institut amb qui tenim aliança.” Carles Garcia, Museu del Ter en aliança amb l’Institut del Ter (Manlleu).

“El que podem aportar des d’un lloc com el nostre, des de l'expertesa de resoldre problemes de la indústria, la ciència i la vida en general a través de les matemàtiques, és aportar aquesta visió a l’àmbit escolar.” Lluís Alsedà, Centre de Recerca Matemàtica en aliança amb l’escola Joaquim Blume (Sabadell).

L’escola Peramàs elabora un mapa interactiu dels ocells de Mataró, un exemple de divulgació científica

Els ocells són un indicador de qualitat dels ecosistemes i el seu seguiment serveix com a senyal d’avís sobre l’estat del nostre entorn. Per aquest motiu i coincidint amb el Dia Mundial del Medi Ambient, el passat 5 de juny, l’escola Josep Manuel Peramàs de Mataró, en aliança Magnet amb el CREAF, va proposar a l’alumnat conèixer els ocells de la capital del Maresme. L’alumnat del centre va realitzar prop d’un centenar d’observacions que s’han plasmat en un mapa interactiu.

5. Millorar la coordinació interna, implicant diversos departaments o equips de professionals en un projecte comú

"La relació és tan estreta que no implica només els empleats municipals del museu, més els que hi fan pràctiques, sinó que el director participa sempre que pot a les reunions de claustre, i parla dels alumnes i del centre en primera persona del plural. El nostre institut. Els nostres alumnes. I com que el museu ha assumit totalment l’objectiu del projecte, no s’ha limitat només a fer, sinó també a explicar." Experiència del Museu del Ter (Manlleu), en aliança Magnet amb l’Institut del Ter (Manlleu).

Si vols saber-ne més: