Què són els Code Club i per què són imprescindibles a Catalunya

Els Code Clubs són espais extraescolars gratuïts on els infants entre 9 i 12 anys tenen l'oportunitat d'aprendre programació d'una manera lúdica i creativa. A través de l'ús d'eines de programació accessibles com Scratch, els nens i les nenes no només descobreixen les bases de la programació, sinó que també aprenen a pensar de manera computacional, descompondre problemes i trobar solucions creatives a problemes reals del seu entorn. Més enllà d'ensenyar programació, són una eina d'inclusió social que promou l’empoderament digital com a palanca d’equitat educativa.

La gran bretxa digital no és només una qüestió d'accés a la tecnologia, sinó una divisió profunda que deixa els infants desprotegits davant els entorns digitals, fomentant un consum passiu i addictiu. Aquests infants, sovint sense recursos o suport adequat, es troben més exposats a caure en patrons de dependència i a ser espectadors en lloc de participants actius en el món digital.

En un món on la digitalització avança a una velocitat vertiginosa, la infància i l’adolescència estan més connectades que mai a les pantalles. Però, què fem amb aquest fenomen? A Code Club optem per activarnos i fomentar el pensament crític, dotant als infants de les eines necessàries perquè siguin creadors del seu propi món tecnològic!

“Creiem que tot infant té dret a aprendre la programació informàtica, i ho fem amb molta creativitat perquè volem que aprenguin donant forma a la seva imaginació” - Claudia Iannicelli, dinamitzadora de Code Club

Més enllà de la programació: Creativitat i col·laboració en acció

Als Code Clubs l’aprenentatge es viu com una experiència col·laborativa i creativa, a on fomentem la programació en parelles. Així, la programació es converteix en una eina per fomentar el treball en equip, la col·laboració i el pensament crític.

“Ens ajudem els uns als altres i hem de treballar en equip perquè crec que sense equip no es pot treballar bé” - Infant participant a Code Club Prat de la Riba a Reus

Aquestes activitats es duen a terme en un entorn fora de l’horari lectiu, sense pressió acadèmica, permetent als infants desenvolupar habilitats com la resolució de problemes, la creativitat i l’autoconfiança. Una llibertat que és clau alhora de fomentar un aprenentatge personalitzat, on cada infant pot explorar i desenvolupar els seus interessos amb l’acompanyament constant d’una dinamitzadora.

Ser part dels Code Clubs és molt més que programar amb Scratch: és submergir-se en un món imaginari ple d’avatars que acompanyen els infants en el seu aprenentatge. Els ajuden a celebrar els seus èxits, reflexionar sobre allò après i superar grans fites, convertint cada sessió en una experiència única i motivadora.

“La diferència amb una classe normal és que els nens i les nenes tenen més llibertat per poder expressar-se i no sempre és necessari seguir unes regles molt rígides" - Claudia Iannicelli, dinamitzadora de Code Club

Comptem amb diverses eines per potenciar l'aprenentatge i la implicació dels infants, com ara un diari on registren el seu progrés i van aconseguint insignies per a cada repte superat. No només reconeixem els avenços relacionats amb la programació, també posem èmfasi en les actituds i habilitats que tot bon coder ha de tenir: ajudar els altres, perseverar quan les respostes no arriben fàcilment i provar coses noves sense por. Reforçant així a cada sessió valors essencials que són importants per a la vida, més enllà del món de la programació.

Per què els Code Clubs són una qüestió d’equitat digital?

Catalunya es troba davant el repte de garantir que tots els infants, independentment del seu context socioeconòmic, tinguin accés a una educació digital de qualitat. En un context on 140.000 infants no poden accedir a activitats extraescolars per raons econòmiques, aquests espais gratuïts esdevenen una eina fonamental per evitar que les desigualtats digitals eixamplin encara més les desigualtats educatives i socials.

Així, els Code Clubs no només ensenyen programació, sinó que també ofereixen als infants l'oportunitat d'entendre i desmitificar el món digital, empoderant-los per utilitzar la tecnologia de manera segura i constructiva.

“Ens expliquen com tenir seguretat, per exemple, si una persona desconeguda ens truca i ens demana les nostres dades, doncs sabem què hem de fer" - Infant participant a Code Club Prat de la Riba a Reus

Els Code Clubs són molt més que una activitat extraescolar. Són una eina poderosa per empoderar els infants, donar-los les eines per comprendre i crear amb la tecnologia, i, alhora, contribuir a una societat més justa i equitativa. Per això, són imprescindibles a Catalunya i arreu del món com eines clau per fomentar la igualtat digital i l'horitzontalitat en l'educació tecnològica.

“La dinàmica d'un club és la de compartir idees, d'ensenyar tot junts, de crear un projecte personal que els agradi” - Claudia Iannicelli, dinamitzadora de Code Club

Quines són les 100 escoles que tindran un Code Club a Catalunya?

Aquest curs 2024-25, gràcies a la implicació d’ajuntaments i escoles, més de 3.000 infants de Catalunya participaran en un Code Club

• Consulta el mapa de tots els punts:

Si no trobes un Code Club a prop teu i t’agradaria impulsar-ne un, si vols saber-ne més o si t’agradaria col·laborar de manera voluntària… visita codeclub.cat i contacta amb nosaltres.

Fem possible que tots els infants puguin aprendre a programar, imaginar i crear un mon millor!

—-----------------

Projecte realitzat en col·laboració amb el Ministerio de Juventud e Infancia i finançat per la Unió Europea-Next Generation EU

📩 Subscriu-te al butlletí per estar al dia del debat educatiu!

* indicates required