Catalunya només podrà sortir de la cua d'Europa en abandonament escolar si desencalla mesures pendents i atén els col·lectius més vulnerables
28/01/2025
Amb un 13,7%, l’Abandonament Escolar Prematur de Catalunya baixa un punt en un any però continua lluny de la mitjana i dels objectius europeus
Catalunya continua entre els països amb més abandonament escolar prematur d’Europa. Tot i haver-lo reduït notablement en les darreres dècades (al 2008 era del 32,9%), al 2024 el 13,7% dels catalans d’entre 18 i 24 anys no tenien cap titulació més enllà de l’ESO ni estaven estudiant. Això deixa Catalunya al capdavant dels països amb més joves poc qualificats i sense estudis postobligatoris, segons l’Enquesta de Població Activa.
Tant Catalunya com l’estat espanyol (13%) continuen per sobre la mitjana de la Unió Europea (9,5% l’any 2023). Així, mentre països com Portugal, Grècia o Irlanda han aconseguit reduir molt l’abandonament els darrers 10 anys i assoleixen amb escreix els objectius europeus, Catalunya no ha aconseguit en cap moment complir l’objectiu d’estar per sota el 10% el 2020 i es troba lluny d’arribar la fita del 9% al 2030. Catalunya també està per sobre la mitjana espanyol i a pràcticament 9 punts del País Basc (5%).
- Contingut relacionat: L'abandonament escolar prematur a Catalunya, en dades
Catalunya podria sortir definitivament de la cua d’Europa, si el Govern prioritza la lluita contra l’abandonament amb un Pla de Xoc que inclogui mesures focalitzades, ben definides, dotades pressupostàriament i implementables aquesta legislatura. Aquests països van començar a fer-ho fa uns anys i han aconseguit complir amb escreix els objectius europeus.
Per arribar a nivells europeus és imprescindible reduir l’abandonament entre els col·lectius més vulnerables
Tot i la disminució d’un punt de l’abandonament educatiu prematur, hi ha una gran desigualtat que afecta bàsicament els sectors d’alumnat més vulnerables i que obliga a reduir la seva taxa d’abandonament per tal d’assolir els objectius mínims marcats per al 2030.
- Els joves amb menys nivell de renda abandonen 10 vegades més que els joves amb més renda familiar (19,4% vs 1,9%).
- Els joves d’origen estranger abandonen més del triple que els joves de nacionalitat espanyola (36,1% vs 10,6%).
Catalunya continua a la cua de la Unió Europea i per sobre la mitjana de l’Estat espanyol
El 13,7% d’Abandonament Escolar Prematur continua sent molt preocupant i situa Catalunya amb els països amb pitjors dades d’Europa i per sobre la mitjana de l’estat espanyol (13%).
- Només País Basc (5%) i Cantàbria (5,5%) es troben per sota de l’objectiu marcat per la UE i les diferències regionals segueixen sent molt grans a Espanya.
El Pla de Govern només assolirà l’objectiu de reduir l’abandonament aquesta legislatura amb un Pla de Xoc
L’experiència d’altres països demostra la dificultat que suposa mantenir la tendència a la baixa i seguir progressant en la reducció de l’AEP a partir d’aquest tram, si no s’activen mesures específiques i focalitzades en les etapes i els col·lectius més afectats.
La preocupant pèrdua dels nivells d’aprenentatge (recollida amb les proves de competències bàsiques, PIRLS i PISA) indica que les dificultats en l'adquisició de competències no s’identifiquen prou a temps i que no es destinen prou recursos per evitar que derivi en abandonament prematur. Alhora, l’increment de vulnerabilitat i de la pobresa infantil dels darrers anys pot comportar nous increments d'abandonament si no es posen en marxa les mesures necessàries per assegurar i acompanyar trajectòries educatives d’èxit.
El Pla de Govern d’aquesta legislatura preveu algunes mesures per reduir l’abandonament escolar. La realitat és però que el sistema educatiu no té actualment les eines necessàries per fer-ho. L’evolució dels darrers anys mostra que consolidar una reducció de les altes taxes implica que desplegar el Pla de Xoc contra l’abandonament reclamat per una àmplia majoria del Parlament.
Revertir la concentració, beques, reforç i un Decret d’Orientació ben finançat
El Pla de Xoc, amb noves mesures ben definides i dotades pressupostàriament, implementables a curt termini i amb un impacte avaluable, és prioritari que permeti:
- Identificar la concentració de vulnerabilitat i d’alts nivells d’abandonament des dels darrers cursos de l’educació secundària postobligatòria. Per tal de prioritzar recursos addicionals, dispositius específics d’acompanyament en la transició cap a l’educació postobligatòria i dotació addicional de personal d’atenció educativa no docent.
- Ampliar la cobertura d’ajuts i beques a l’alumnat, per evitar que la falta de recursos sigui una barrera per continuar estudiant. Arribar a les 11.000 “beques salari” anuals per a joves d’entre 16 i 18 anys de llars desafavorides.
- Aprovar el nou decret d’orientació, previst al Pla Normatiu, amb prou finançament com per poder implementar Plans Individualitzats d’Orientació Educativa i Acompanyament a la transició cap a la postobligatòria en tots els centres de secundària, des del primer cicle de secundària fins al segon curs de la postobligatòria.
- Reforçar les competències bàsiques en català, castellà i matemàtiques, amb un pla que s’activi a secundària i s’allargui durant l’educació secundària postobligatòria.