La Fundació Bofill demana “un pas endavant desacomplexat contra les desigualtats” per una educació “que no exclogui ningú”

Notícies

En motiu del Dia Internacional de l’Educació, l’entitat alerta que “les conquestes democràtiques són fràgils” i demana una aposta decidida per l’equitat perquè les solucions simplistes “avancen a més bon ritme”.

El Dia Internacional de l’Educació que les Nacions Unides conmemoren el 24 de gener, la Fundació Bofill demana al govern, institucions i societat civil “un pas endavant desacomplexat i decidit contra les desigualtats” per avançar cap a un sistema educatiu “que no exclogui ningú ni deixi alumnes pel camí”.

L’entitat recorda que “Catalunya ha estat històricament referent en la defensa del dret a l’educació de qualitat i pionera en la seva visió inclusiva i progressista”. Amb dècades de lluita, afegeix, “el país ha aconseguit que les administracions entomin reptes com la segregació, l’abandonament escolar o la igualtat d’oportunitats educatives”.

La Fundació destaca que el sistema educatiu té encara una llarga llista de mancances i deures pendents, com assenyala l’Anuari de l’Educació 2024, però també considera “indiscutible” que actualment, i gràcies al sobreesforç de molts professionals, el país té una educació de molta més qualitat i molt més accessible que fa dècades. Un exemple clar n’és l’abandonament escolar prematur, que fa només 10 anys era del 33% i el 2023 del 14%.

En aquest context, alerta que ni Catalunya ni el debat educatiu no s’escapen de la pulsió reaccionària global i recorda que “les conquestes democràtiques són més fràgils del que es podria imaginar”. Per això, per l’entitat és especialment urgent que el sistema educatiu faci un pas endavant i desacomplexat en defensa d’una educació de qualitat per a tothom, amb polítiques valentes.

És especialment urgent que el sistema educatiu faci un pas endavant i desacomplexat en defensa d’una educació de qualitat per a tothom.

Com recullen les darreres edicions de l’Anuari de l’Educació, la millora educativa topa avui amb els límits del sistema i sense reformes profundes en clau d’equitat no es podran millorar els resultats educatius.

“Mentre no s’acaba de revertir l’infrafinançament estructural ni s’aborden les desigualtats profundes, l’educació arrossega problemes i avancen bon ritme les receptes màgiques que troben solucions simplistes i culpables indefensos”. Tot i així, recorda que una immensa majoria dels catalans i catalanes (82%) aprova el sistema educatiu català.

En aquest sentit, la Fundació Bofill considera que les mesures en clau d’equitat que preveu el Pla de Govern per l’actual legislatura són poc ambicioses. Recorda que el 27% de pobresa infantil, la desigualtat en l’accés a l’escolarització 0-2, l’impacte del context socioeconòmic de les famílies en els resultats dels alumnes o l’enquistament de la segregació escolar impedeixen la igualtat d’oportunitats.

Per tot això fa una crida a la societat civil i la comunitat educativa a reivindicar un sistema educatiu que no deixi ningú enrere, amb mesures factibles, efectives i ambicioses contra l’Abandonament Escolar Prematur o per un finançament adequat a les complexitats de cada centre. Per construir un sistema que eduqui en la democràcia, d’acompanyi en l’aprenentatge i l’ús del català com a instrument de cohesió i que estimuli el criteri i l’esperit crític.

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar la informació que es fa pública al nostre lloc web i recopilar informació estadística. Si es continua navegant, considereu que s’accepta el seu ús. Podeu canviar la configuració i obtenir més informació aquí.

Acceptar