L’estat de l’educació a Catalunya. Anuari 2016
09/01/2017
Com està evolucionant l’educació al nostre país? Quines són les prioritats per a la millora de l’educació davant d’aquesta evolució? Ja està en marxa l’Anuari 2016 sobre l’estat de l’educació a Catalunya!
Mitjançant el seguiment de l’evolució dels pilars fonamentals de l’educació en els últims anys, l’Anuari 2016 pretén oferir una radiografia actualitzada i quantificada de la situació de l’educació al nostre país per facilitar el debat entre tota la comunitat educativa i la presa de decisions que han de millorar l’educació a Catalunya.
Aquest anuari se sumarà a les anteriors edicions i actualitzarà les dades de l’anuari 2013 sobre l’estat de l’educació a Catalunya. En aquest sentit, a diferència de l’últim anuari 2015 que analitzava de forma qualitativa els ‘Reptes de l’educació a Catalunya’, aquest Anuari 2016 fa un seguiment d’un sistema d’indicadors que permeten copsar l’evolució de l’èxit educatiu i els seus condicionants a Catalunya. S’utilitzen indicadors que fan referència al rendiment acadèmic, l’equitat educativa (per exemple, sobre la segregació escolar), l’adhesió educativa (com ara a l’escolarització preobligatòria i postobligatòria), la transició educativa i l’impacte educatiu (per exemple en el desenvolupament social, econòmic i cultural).
L’Anuari 2016 s’elabora també a partir d’un treball monogràfic dut a terme per diferents experts/es en diversos àmbits de coneixement, centrat en l’evolució de l’educació durant aquests darrers anys marcats per la crisi. Aquesta anàlisi ha de permetre identificar les principals prioritats que han d’orientar la reinversió en educació en un escenari de reactivació econòmica. Alguns d’aquests experts/es elaboren també una anàlisi de l’agenda política i el desenvolupament de polítiques educatives en el període 2013-2016.
Tot aquest procés permetrà establir una sèrie de conclusions, recomanacions i propostes sobre quines han de ser les apostes i prioritats a Catalunya per fer que l’evolució de l’educació sigui en positiu, és a dir, cap a les màximes cotes d’equitat i qualitat.
L’Anuari 2016 està dirigit per Francesc Pedró, director de polítiques educatives i desenvolupament docent a la UNESCO (París), i Bernat Albaigés, investigador en l'àmbit de l'educació, i està previst que surti a la llum a la primavera de 2017.