L’Anuari 2024 de la Fundació Bofill analitza els principals indicadors educatius en clau evolutiva i en comparativa internacional. L’anàlisi i l’aposta política que fa, va més enllà del d’anuaris anteriors, tot involucrant visions i accions d’àmbits que no són únicament escolars.
Bernat Albaigés Blasi
Investigador en l'àmbit de l'educació i de la igualtat d'oportunitats en la infància i la joventut.
Formació
Llicenciat en psicologia i DEA en sociologia per la Universitat Autònoma de Barcelona.
Experiència
Treballa com a assessor a l’Àrea d’infància i educació al Síndic de Greuges de Catalunya, i ha col·laborat amb diferents institucions públiques i privades en activitats de recerca en l’àmbit de l’educació i la igualtat d’oportunitats (CIREM, Institut d'infància, Diputació de Barcelona, Fundació Pi i Sunyer, etc.). Abans de la seva incorporació al Síndic de Greuges, era professor associat al Departament de Sociologia de la Universitat Autònoma de Barcelona.
Projectes i publicacions destacades
Ha publicat articles sobre la segregació escolar a Catalunya i a escala local, escola i barri, sobre la construcció de valors en els processos d'emancipació juvenil i sobre valors i condicions de vida dels joves.
Ha codirigit els Anuaris de l'educació a Catalunya 2006, 2011, 2013, 2016, 2020 i 2024, és coautor de la proposta Beca + secundària i autor de diverses publicacions sobre política local, a més d'haver col·laborat en altres projectes i diversos actes públics.
Projectes
Involucrats a la iniciativa
-
-
L’Anuari 2006 és un informe objectiu i plural que proporciona una radiografia sobre els punts forts i febles del sistema educatiu català. Sota la direcció d’en Ferran Ferrer i en Bernat Albaigés, compta amb la contribució de diversos especialistes i amb les aportacions de bona part dels exconsellers i exconselleres d'aquell moment.
-
Des de 2005, l’Anuari de l'educació de la Fundació Bofill diagnostica els principals indicadors i tendències educatives a Catalunya i ofereix reflexions i propostes per a la seva millora. Aquesta publicació ha esdevingut de referència i cada edició és un reflex rigorós de l’actualitat educativa.
-
L’economia de les famílies condiciona en gran mesura els resultats i les trajectòries educatives dels seus fills i filles. Cal combatre aquesta bretxa d’oportunitats entre famílies riques i pobres i el millor instrument de què disposa la política pública per fer-ho és per mitjà d’un autèntic sistema de beques a l’estudi.
-
Les col·laboracions recollides en aquest Anuari 2020, a càrrec de deu experts coordinats per César Coll i Bernat Albaigés, aborden alguns dels desafiaments educatius més punyents que compartim amb els països del nostre entorn. I ho fan partint de la realitat del sistema educatiu català, de les seves fortaleses i febleses.
-
Dirigit per en Bernat Albaigés i en Francesc Pedró, l’Anuari 2016 actualitza el sistema d’indicadors que mesuren l’èxit educatiu i els seus condicionants, a més de recollir aportacions expertes amb l’objectiu d’identificar les prioritats que han d’orientar la reinversió en educació, en un escenari de reactivació econòmica després de la crisi.
-
Enquesta adreçada als municipis de més de 10.000 habitants de Catalunya amb l'objectiu de recollir de forma periòdica i sistemàtica aquella informació rellevant i d’utilitat per l’anàlisi, l’avaluació i millora de les polítiques locals.
-
L’Anuari de 2013, dirigit per Miquel Martínez i Bernat Albaigés, analitza la crisi econòmica, les reformes estructurals i els canvis al Govern de la Generalitat, fa un focus específic en la situació en què es troben els joves i analitza l’acció de govern entre 2010 i 2013 i les propostes de la controvertida LOMCE.
-
L'Anuari 2011, dirigit per Miquel Martínez i Bernat Albaigés, inclou tres novetats respecte les edicions anteriors: amplia la comprensió de l’èxit educatiu, s’inscriu en el debat internacional i proposa polítiques educatives fonamentades en la recerca. L'eix transversal que recorre aquesta edició de l'anuari és l'èxit educatiu.
-
Jornada organitzada conjuntament per la Fundació Carles Pi i Sunyer, la Fundació Jaume Bofill i l'Àrea d'Atenció a les Persones de la Diputació de Barcelona.
Publicacions i vídeos
Contingut relacionat
Actes
Ha format part dels actes següents
-
La segregació escolar: la gran assignatura pendent a Catalunya
La segregació escolar: la gran assignatura pendent a Catalunya
La segregació escolar és un problema educatiu de primer ordre a Catalunya. Tenim indicadors preocupants que comprometen la igualació d’oportunitats. Si partim de...
30/10/2017 17:00h - 18:30h
Palau Macaya, Obra Social 'la Caixa'
Més informació -
I Jornades Educació Avui: Les prioritats educatives a Catalunya. 3 debats, 3 preguntes, 3 respostes
I Jornades Educació Avui: Les prioritats educatives a Catalunya....
Els dies 15 i 16 d’octubre la sala teatre del Centre de Cultura Contemporània de Barcelona acull les Jornades Educació Avui. Les prioritats educatives a Catalunya. 3...
15/10/2012 16:00h - 18:00h
CCCB
Més informació -
L'estat de l'educació a Catalunya (Anuari 2011)
L'estat de l'educació a Catalunya (Anuari 2011)
Ahir dimecres 5 de setembre de 2012 a les 11:00h es va presentar a la Sala de conferències del Col·legi de Doctors i Llicenciats (Rbla. Catalunya, 8) L'estat de...
05/09/2012 09:00h - 09:00h
Sala de conferències del Col·legi de Doctors i Llicenciats
Més informació
Notícies
Estigues informat