somcritics300x405.jpg
24/01/2019
17:00h - 17:00h

Activitats Obertes #SomCrítics

El pensament crític és una competència clau que s’ha treballat insuficientment, especialment si cerquem pràctiques profundes, rigoroses i transformadores. Ser capaç d’analitzar de manera crítica una situació o informació requereix de destreses (inferir sintetitzar, comparar etc,) i actituds (empatia, autonomia, compromís etc.) que permetin comprendre i interpretar els fets socials i dur a terme un procés de decisió racional, sensible i responsable.

L’educació i el pensament crític són un binomi indivisible i innegociable per una ciutadania compromesa i lliure en un món ple d’incerteses.

De la mà de referents molt diversos, reflexionarem, connectarem i crearem camins que ens portin a una educació més sensible a les desigualtats, més profunda i més transformadora socialment.

Us convidem no només a venir, sinó a formar part d’unes activitats obertes que de ben segur posaran el pensament crític al centre de l’agenda educativa.

:: DIÀLEG ::

Detonadors: Jaume Funes i Marina Garcés

Data: 24.01.19

Horari: de 18h a 20h

Lloc: Institut Quatre Cantons (Camí Antic de València, 37-39, 08005 Barcelona)

Com construir una ciutadania crítica i compromesa des de l’educació?

L’actualitat ens demana tenir un posicionament constant davant temes controvertits i injustícies socials. L’allau informativa, els grans mitjans de comunicació i les vertiginoses xarxes socials poden suposar una nova forma de dominació i control si no tenim les eines per adoptar una posició de sospita i analítica.

Cal entrenar les capacitats per a poder reflexionar d’una manera crítica sobre l’entorn, argumentar, discernir, construir opinió des de la flexibilitat i prendre partit en causes que ho demanen. Necessitem una ciutadania compromesa capaç de buscar solucions i de prendre decisions que impactin positivament a els comunitats.

Els centres educatius són un espai privilegiat per estimular que infants i joves es qüestionin i desafiin la seva realitat, l’entenguin, l’interpretin i s’impliquin tot transformant les seves vides i la dels altres. Pensar de manera crítica és clau per tenir una vida acadèmica, professional i personal més rica i profitosa.

Plegades, mirarem de donar resposta a algunes d’aquestes qüestions:

• Què significa que una societat sigui realment crítica? Fins a quin punt podem dir que la nostra societat ho és?
  • En quin sentit el pensament crític és una eina o mirada per tal de lluitar contra les injustícies socials? N’hi ha prou amb pensar?
  • Per on podem començar? És l’autocrítica el primer pas? Com podem auto-revisar les nostres creences i inèrcies?
  • Quines condicions poden promoure’s als centres educatius per tal de generar espais i temps de pensament, diàleg i transformació?
  • Quines polítiques ens calen per promoure el pensament crític a nivell sistèmic? Té sentit un procés “de dalt a baix”?

:: DIÀLEG ::

Detonadors: Jaume Cela i Juli Palou

Data: 07.02.19

Horari: de 18h a 20h

Lloc: Ateneu del Raval

Com perdre la por i superar les barreres del pensament crític a l’educació?

Fer del centre educatiu un espai viu, crític i fins i tot de conflicte (filosòfic) ens apropa a una concepció pedagògica molt rica, on els valors democràtics i empàtics inspiren i depassen transversalment els murs físics i mentals que parcel·len l’educació. Això tan valuós es troba encara ara molts impediments per formar part de la quotidianitat educativa dels nostres centres.

La clau de volta és el docent i la seva capacitat per sembrar una cultura de reflexió, llibertat i participació per afrontar temes significatius i actuals que connecten els aprenentatges amb realitats i contextos sobre els que s’ha d’actuar. Per tant, l’entorn ha d’entrar a l’aula, i les reflexions, idees i reivindicacions han de sortir de l’aula.

Entre tots, mirarem de donar resposta a algunes d’aquestes qüestions:

• Quines són les principals pors i resistències a l’hora de portar el pensament crític a l’aula? Fins a quin punt són reals o són auto-censura?
  • Quines barreres es troben els centres i docents, i com les poden superar?
  • Quins són aquells temes que poden formar part dels diàlegs? Es pot parlar de tot? Quins són els grans temes oblidats per l’educació i que cal afrontar?
  • Quin rol i actitud ha de tenir el docent per crear una cultura crítica a l’aula? Des de quina posició ha de treballar el docent? Com resolem la tensió entre neutralitat i bel·ligerància?
  • Com aprofitar el conflicte com a una oportunitat d’aprenentatge i de cohesió de la comunitat educativa?
  • Com implicar la comunitat educativa i l’entorn a l’hora de reflexionar i crear col·lectivament?

:: VISITA ::

Data: 20.02.19

Horari: 18h a 19h30

Lloc: Escola Dolors Monserdà-Santapau (Av/ Vallvidrera 9, 08017, Barcelona)

Una de les metodologies més aplicades a Catalunya per promoure el pensament crític és la Filosofia 3/18. Aquesta proposta educativa s’ha impulsant durant més de 3 dècades, arribant a crear una xarxa d’escoles (Filoscoles) que treballen el diàleg socràtic des de l’edat més temprana, per tal d’estimular el pensament crític, creatiu i curós dels infants i joves.

Una d’aquestes filoscoles és l’escola pública Dolors Monserdà-Santapau de Barcelona, que treballa la filosofia transversalment a infantil i primària, mirant que els valors i eines de pensament impregnin el dia a dia de la seva comunitat educativa. Durant la visita a l’escola, els participants podran viure l’experiència d’una dinàmica de pensament crític en primera persona. També hi haurà espai per veure, tocar, reflexionar i dialogar sobre els materials de la pràctica amb infants.

També serà una oportunitat de parlar sobre:

• Quins beneficis aporta la pràctica de la filosofia a l’aula?
  • Amb quines dificultats s’han trobat i com les han resolt?
  • Quins temes tractats funcionen millor amb l’alumnat?
  • Quin rol desenvolupen els docents a l’aula a l’hora de promoure el pensament crític?
  • De quina manera s’ha aconseguit que el pensament crític sigui un projecte de centre? En què es tradueix?