Jaume Funes Artiaga
Psicòleg, educador i periodista català. Ha treballat a l’escola i en diverses administracions, en l’atenció educativa i terapèutica, la supervisió i l’acompanyament d’equips.
Veure’n més
El pensament crític és una competència clau que s’ha treballat insuficientment, especialment si cerquem pràctiques profundes, rigoroses i transformadores. Ser capaç d’analitzar de manera crítica una situació o informació requereix de destreses (inferir sintetitzar, comparar etc,) i actituds (empatia, autonomia, compromís etc.) que permetin comprendre i interpretar els fets socials i dur a terme un procés de decisió racional, sensible i responsable.
L’educació i el pensament crític són un binomi indivisible i innegociable per una ciutadania compromesa i lliure en un món ple d’incerteses.
De la mà de referents molt diversos, reflexionarem, connectarem i crearem camins que ens portin a una educació més sensible a les desigualtats, més profunda i més transformadora socialment.
Us convidem no només a venir, sinó a formar part d’unes activitats obertes que de ben segur posaran el pensament crític al centre de l’agenda educativa.
:: DIÀLEG ::
Detonadors: Jaume Funes i Marina Garcés
Data: 24.01.19
Horari: de 18h a 20h
Lloc: Institut Quatre Cantons (Camí Antic de València, 37-39, 08005 Barcelona)
Com construir una ciutadania crítica i compromesa des de l’educació?
L’actualitat ens demana tenir un posicionament constant davant temes controvertits i injustícies socials. L’allau informativa, els grans mitjans de comunicació i les vertiginoses xarxes socials poden suposar una nova forma de dominació i control si no tenim les eines per adoptar una posició de sospita i analítica.
Cal entrenar les capacitats per a poder reflexionar d’una manera crítica sobre l’entorn, argumentar, discernir, construir opinió des de la flexibilitat i prendre partit en causes que ho demanen. Necessitem una ciutadania compromesa capaç de buscar solucions i de prendre decisions que impactin positivament a els comunitats.
Els centres educatius són un espai privilegiat per estimular que infants i joves es qüestionin i desafiin la seva realitat, l’entenguin, l’interpretin i s’impliquin tot transformant les seves vides i la dels altres. Pensar de manera crítica és clau per tenir una vida acadèmica, professional i personal més rica i profitosa.
Plegades, mirarem de donar resposta a algunes d’aquestes qüestions:
:: DIÀLEG ::
Detonadors: Jaume Cela i Juli Palou
Data: 07.02.19
Horari: de 18h a 20h
Lloc: Ateneu del Raval
Com perdre la por i superar les barreres del pensament crític a l’educació?
Fer del centre educatiu un espai viu, crític i fins i tot de conflicte (filosòfic) ens apropa a una concepció pedagògica molt rica, on els valors democràtics i empàtics inspiren i depassen transversalment els murs físics i mentals que parcel·len l’educació. Això tan valuós es troba encara ara molts impediments per formar part de la quotidianitat educativa dels nostres centres.
La clau de volta és el docent i la seva capacitat per sembrar una cultura de reflexió, llibertat i participació per afrontar temes significatius i actuals que connecten els aprenentatges amb realitats i contextos sobre els que s’ha d’actuar. Per tant, l’entorn ha d’entrar a l’aula, i les reflexions, idees i reivindicacions han de sortir de l’aula.
Entre tots, mirarem de donar resposta a algunes d’aquestes qüestions:
:: VISITA ::
Data: 20.02.19
Horari: 18h a 19h30
Lloc: Escola Dolors Monserdà-Santapau (Av/ Vallvidrera 9, 08017, Barcelona)
Una de les metodologies més aplicades a Catalunya per promoure el pensament crític és la Filosofia 3/18. Aquesta proposta educativa s’ha impulsant durant més de 3 dècades, arribant a crear una xarxa d’escoles (Filoscoles) que treballen el diàleg socràtic des de l’edat més temprana, per tal d’estimular el pensament crític, creatiu i curós dels infants i joves.
Una d’aquestes filoscoles és l’escola pública Dolors Monserdà-Santapau de Barcelona, que treballa la filosofia transversalment a infantil i primària, mirant que els valors i eines de pensament impregnin el dia a dia de la seva comunitat educativa. Durant la visita a l’escola, els participants podran viure l’experiència d’una dinàmica de pensament crític en primera persona. També hi haurà espai per veure, tocar, reflexionar i dialogar sobre els materials de la pràctica amb infants.
També serà una oportunitat de parlar sobre:
Equip implicat