incentius_professorat_300.jpg
07/07/2015
16:00h - 17:30h

Els incentius econòmics al professorat, milloren els resultats educatius?

Palau Macaya i En directe Veure mapa

QUÈ FUNCIONA EN EDUCACIÓ: Els incentius econòmics al professorat, milloren els resultats educatius?

CICLE: QUÈ FUNCIONA EN EDUCACIÓ

dimarts 7 de juliol de 2015 a les 18.00 h a la sala d'actes del Palau Macaya de l'Obra Social "la Caixa"

Amb aquest debat, Ivàlua i la Fundació Jaume Bofill iniciem el projecte QUÈ FUNCIONA EN EDUCACIÓ?, una aposta per aportar evidència científica al debat sobre la política i la pràctica educativa, connectant el rigor analític amb els reptes educatius plantejats el nostre país. A partir de les publicacions i els debats que generem, volem convidar tothom a discutir sobre com millorar l'educació al nostre país.

En aquest primer debat ens preguntem, entre d'altres:

Què són i quin impacte tenen els programes i polítiques de Pagar Per Resultats (PPR) sobre la millora del rendiment de l'alumnat? Com s'han de dissenyar i implementar per que funcionin bé? Poden servir per incentivar una millor assignació de professorat a centres amb necessitats especials? Funcionen en entorns d'alta complexitat? Com són percebuts pels professionals? L'experiència d'implantació en d'altres entorns poden donar resposta a alguns dels reptes plantejats al nostre país, com el desenvolupament d'una carrera docent, el reconeixement de mèrits o la incentivació d'una cultura de millora permanent? Quina seria l'aplicabilitat d'un sistema d'incentius a Catalunya?

La definició de les condicions salarials i d'incentivació econòmica dels docents és un element central de les polítiques de professorat, al costat d'altres àmbits d'atenció com poden ser els sistemes de selecció i accés a la funció docent, les condicions de treball i carreres professionals, la formació inicial i continuada, els mecanismes d'avaluació docent, el suport a la professionalització i el lideratge dels centres, etc.

Al nostre país, malgrat el creixent consens al voltant de la idea que els mestres són una figura clau de tota millora educativa, són poques les polítiques desplegades per incentivar i reconèixer el mèrit i la millora professional. Pel que fa als incentius econòmics, en els darrers anys l'administració ha introduït algunes reformes en la definició dels mèrits docents que, en algun sentit, representen un cert avenç cap a la introducció d'una certa lògica de pagament per resultats. És per exemple el cas de les darreres mesures preses amb relació a la concessió dels estadis de promoció (i dels complements salarials que s'hi vinculen) (Acord GOV/29/2012); en particular, la consideració de la implicació del docent en la millora dels resultats dels centres com a criteri bàsic per meritar la superació dels diferents estadis.

Som encara lluny del nivell de desenvolupament que els sistemes i mecanismes d'incentivació econòmica han experimentat en altres països occidentals. A casa nostra el debat sobre les bondats i les maldats dels sistemes d'incentivació econòmica del professorat ha estat un debat marcadament ideologitzat, carregat de resistències i apriorismes, un debat que ha obert poc marge a la generació i aprofitament del coneixement científic acumulat sobre aquesta qüestió.

Es tracta d'un debat no exempt de polèmica i compartim una part important de les cauteles i riscos -menysteniment de la motivació intrínseca del professorat (vocació docent), introducció de dinàmiques competitives en entorns volgudament col·laboratius, estímul de pràctiques de teaching to test, etc. Ara bé, l'objectiu d'aquest d'aquest debat és conèixer si diferents esquemes d'incentius han estat capaços d'assolir impactes significatius en els resultats educatius dels alumnes. I si mai ens plantegem l'oportunitat d'ampliar o contenir algunes fórmules d'incentivació econòmica, ho puguem fer considerant, entre d'altres coses, allò que sabem, amb certesa, sobre la seva efectivitat (o inefectivitat) d'aquest tipus de polítiques d'incentivació al professorat.

Intervindran:

Frederic Udina, president d'Ivàlua.

J.Oriol Escardíbul, professor d'Economia a la UB i membre de l'Institut d'Economia de Barcelona.

- Montse Ros. Secretària General de la Federació d'Educació de CCOO.

- Xavier Chavarria. Inspector en Cap Consorci d'Educació de Barcelona.

- Anna Mackay. Directora de l'Escola Els Pins

Carles Armengol, Secretari General Escola Cristiana de Catalunya.

Moderarà Ismael Palacín, director de la Fundació Jaume Bofill.

Accés lliure i gratuït. Cal que us inscriviu

El debat es podrà seguir en directe per streaming a través d'aquest web, i també via Twitter #Eduevidencies.

No arribes a l'hora a l'esdeveniment online? Cap problema! Podràs recuperar el visionat aquí.

Us hi esperem!

Els incentius econòmics al professorat, milloren els resultats educatius?
Palau Macaya i En directe