Els programes de segona oportunitat es presenten com una resposta al gran nombre de joves que queden fora del sistema educatiu i exposats a un mercat laboral que no els dona oportunitats. Són un recurs que pretén millorar les competències bàsiques i transversals, i ajudar a reprendre els itineraris educatius de joves que no han obtingut el graduat d’ESO o que tenen poques qualificacions, i que es troben en una situació de vulnerabilitat personal, familiar i social. Si bé són un tipus de programa en expansió a Catalunya, aquests recursos encara no gaudeixen d’un reconeixement formal com a part integrant del sistema educatiu.
En altres països, recursos similars a aquests han estat avaluats, i gràcies a això sabem que els programes de segona oportunitat afavoreixen la represa dels estudis i la inserció laboral dels joves en situació de vulnerabilitat.
Però, quines són les claus del seu èxit? Què és allò que els fa funcionar? Com són els models més efectius? I com es pot contribuir, des dels municipis, a donar el recurs adequat als joves que estan desvinculats dels estudis i en situació de vulnerabilitat?
A l’acte “Segones oportunitats: quines són les claus del retorn a l’educació?” respondrem aquestes preguntes. Ho farem de la mà d’un conjunt de professionals que estan al capdavant de programes de segona oportunitat i d’investigadors que han aprofundit en aquest tipus d’intervenció. Tots plegats compartiran els seus aprenentatges i ens ajudaran a convertir el seu coneixement en palanques per a l’acció.
En la primera part de l’acte, l’Alejandro Paniagua, investigador, i Begonya Gasch, directora d’El Llindar, conversaran sobre els elements d’èxit dels programes de segona oportunitat. Junts comentaran les conclusions de l’informe “Programes de segona oportunitat. Què funciona per millorar el retorn educatiu i les transicions al treball de les persones joves?”, on es revisen els resultats de més d’un miler d’estudis que avaluen aquests programes, i aprofundiran en els aprenentatges que aquests poden implicar per als professionals en la pròpia acció educativa amb joves en situació d’exclusió social. Aquest diàleg serà moderat per Núria Comas, responsable de projecte 'Recerca i acció!'.
A la segona part de l’acte, posarem el focus en el paper dels municipis en l’oferiment d’uns serveis educatius i d’acompanyament que afavoreixin que els joves disposen efectivament d’aquestes noves oportunitats. En aquest diàleg, comptarem amb la Laia Herrera, responsable de l’Escola Municipal de Segones Oportunitats de Barcelona, la M. José Arcos, directora del Servei de Formació i Ocupació de l’Ajuntament de Viladecans, i Alejandro Montes, investigador. Aquest segon diàleg serà conduït per Mònica Nadal, directora de Recerca de la Fundació Bofill.
Treballes amb joves que estan desvinculats del món educatiu i que estan en situació de vulnerabilitat? Tens responsabiliats en l’àrea de joventut, d’educació o d’ocupació d’un ajuntament i vols saber com afavorir que els joves del teu municipi reprenguin els estudis i millorin el seu futur laboral? Estàs vinculat al món educatiu i vols aprendre què és el que fa efectius els programes de segona oportunitat? Et preocupa l’abandonament escolar prematur i l’exclusió escolar i vols saber més sobre com reduir-los?
Aquest espai és per a tu, no te’l perdis!
Inscriu-t'hi ara i segueix per streaming l’acte “Segones oportunitats: quines són les claus del retorn a l’educació?”, que tindrà lloc el dimarts 10 de maig de 17:30 a 19:30h. Pots participar-hi també a través de Twitter amb el hashtag #RecercaiAcció.
Recerca i acció!
“Segones oportunitats: quines són les claus del retorn a l'educació?” és un acte del projecte ‘Recerca i acció! Evidències que transformen l’educació', un punt de trobada entre la recerca i la pràctica educativa amb el que volem contribuir a transformar el coneixement sobre les estratègies i polítiques educatives en claus i palanques per a l’acció.