L’educació venç la pobresa proposa deu polítiques educatives per trencar el cercle viciós que fa que un infant pobre acabi esdevenint un adult pobre. Polítiques que van des de l’educació en la petita infància o l’acompanyament parental fins a programes per a la continuïtat educativa (beques, orientació, suport), passant per les activitats extraescolar i d’estiu.
Mònica Nadal
Directora de recerca
Formació
Llicenciada i Màster en Sociologia per la UAB i M.Phil en Women Studies pel Trinity College de Dublin (Irlanda).
Experiència
Des del maig del 2014 soc directora de l'àrea de recerca de la Fundació Bofill. Del 2009 al 2014 vaig ser cap de prospectiva (2009-2014) i prèviament directora de l'àrea d'Immigració (2004-2009). En tots aquests anys, he impartit conferències i cursos, he participat en espais col·lectius de debat. L'objectiu de la meva feina és que el coneixement estigui al servei de la millora de les polítiques públiques; per això, tan important son l'anàlisi i la recerca rigorosa com garantir l'elaboració de propostes i solucions valuoses, la incidència en els debats públics i polítics i la relació amb els actors de la comunitat educativa.
Projectes
En aquests anys de professió he contribuït a la construcció d'alguns projectes i iniciatives com:
- Directora de l'Anuari 2005: L'estat de la immigració a Catalunya
- Famílies amb Veu i El Baròmetre de l'Educació, com a Cap de Prospectiva
- El Laboratori de Polítiques Educatives, projecte clau de l'àrea que dirigeixo i en el que s'emmarquen, entre molts d'altres: l'estat de l'educació a Catalunya. Anuari, Agenda de xoc contra l'abandonament escolar prematur a Catalunya, La fórmula de l'equitat, DesSegregAcció o la iniciativa Què funciona en educació (en col·laboració amb Ivàlua). Tots ells projectes liderats i desenvolupats per un equip espectacular d'analistes compromesos amb l'equitat educativa.
Projectes
Involucrats a la iniciativa
-
-
Des de 2005, l’Anuari de l'educació de la Fundació Bofill diagnostica els principals indicadors i tendències educatives a Catalunya i ofereix reflexions i propostes per a la seva millora. Aquesta publicació ha esdevingut de referència i cada edició és un reflex rigorós de l’actualitat educativa.
-
L’abandonament escolar prematur és un dels principals reptes pendents del sistema educatiu català. Malgrat haver reduït les xifres d’abandonament en les darreres dècades, Catalunya continua al capdavant dels països amb més joves poc qualificats i sense estudis postobligatoris.
-
Des del projecte FP XXI volem fer aportacions al disseny de les polítiques de formació professional, partint d'una visió global del seu paper com a frontissa entre el sistema educatiu i l'activitat professional i fent propostes per al desplegament de polítiques públiques que l'enforteixin.
-
Catalunya té un repte pendent en l'aprofitament de la recerca per liderar el sistema educatiu i respondre als reptes vinculats amb l'educació. Per això, cal apostar per la recerca per millorar l'educació del país!
-
Amb dispositius, connectivitat i capacitacions bàsiques no n’hi ha prou per assegurar que la digitalització de l’educació serveix per impulsar un aprenentatge més efectiu i per reduir les bretxes digitals. Per això, calen dissenys pedagògics que ajudin a docents i centres a aplicar les tecnologies digitals amb metodologies actives i competencials.
-
Vota Educació és una iniciativa de la Fundació Bofill per posicionar l'equitat educativa com un tema prioritari de les campanyes electorals i les eleccions catalanes i municipals.
-
Els nivells de segregació escolar a Catalunya fa anys que són molt elevats en el context europeu, i no milloren. Això provoca baixos resultats educatius globals i fortes desigualtats. El projecte DeSegregAcció fa un seguiment continuat de la segregació escolar i impulsa accions perquè les institucions públiques despleguin mesures.
-
Per què obrir l'educació? Contra les desigualtats educatives. A causa de la crisi del coronavirus aquest any els infants i joves poden estar sis mesos sense escola, sumant l’estiu al darrer trimestre d’aquest curs 2019-2020 que serà d’ensenyament telemàtic, i és probable que infants i joves no tornin a trepitjar les aules fins al curs vinent.
-
Busquem 30 centres educatius que vulguin fer un salt endavant en l’ús de la recerca com a motor de millora de la pràctica docent i l’aprenentatge de l’alumnat.
-
L’estudi Reformed examina la implementació de les polítiques d'autonomia escolar i rendició de comptes a Catalunya i a d'altres països i es fixa en com els equips directius i el professorat viuen i duen a la pràctica aquestes polítiques a les seves escoles.
-
Des de la Fundació Jaume Bofill, es va fer una crida a participar en l’#ÀgoraDeDrets dedicada al dret a l’educació per a què comunitat educativa, experts, activistes, càrrecs i tècnics de l'Administració Pública poguessin contribuir amb les seves reflexions i propostes al Pla de Drets Humans de C…
-
Proposta d’un nou model d’horari per a l’escola d’avui: promou la salut, el benestar i l’aprenentatge dels infants i adolescents, amplia les oportunitats educatives de l’alumnat integrant activitats lectives i opcionals dins d’un mateix projecte educatiu i s’adequa a les necessitats dels projectes d’innovació i transformació pedagògica.
-
Bona part dels reptes que té actualment plantejats l’educació al nostre país no són pas nous. Però adquireixen una rellevància especial en el moment actual; el context social i econòmic possibilita pensar en apostes educatives de més calat i ambició del que ho han vingut sent els darrers anys.
-
Diagnosi sobre la situació del reforç escolar a Catalunya, en què volem identificar què cal fer per posicionar el reforç escolar com un element clau en el combat contra les desigualtats educatives i, per tant , com a eix d’actuació d’una política educativa orientada a l’èxit educatiu.
-
El llistat de reptes d’aquest anuari 2018, dirigit per en Jordi Riera, ha estat construït mitjançant un procés deliberatiu i de treball en seminari d’experts. Cada repte és tractat en forma de capítol i liderat per un autor o autora experta en la matèria, amb la voluntat de combinar anàlisi, identificació de propostes i palanques de canvi.
-
La crida Comunitats que Eduquen vol detectar iniciatives comunitàries que apostin pel treball i lideratge col·laboratiu entre diversos actors (escoles, famílies, ONG, museus, biblioteques, xarxes, centres de salut, entitats de lleure, universitats...) i que ofereixin oportunitats educatives d’…
-
Com seran les famílies amb fills, d’aquí a 5-10 anys? Quines pautes de vida tenen els pares i mares avui que ens poden explicar com seran en un futur? Quines són les tendències familiars que impactaran en l’educació en la propera dècada? Aquestes són algunes de les preguntes que es volen respondre …
-
Dirigit per en Bernat Albaigés i en Francesc Pedró, l’Anuari 2016 actualitza el sistema d’indicadors que mesuren l’èxit educatiu i els seus condicionants, a més de recollir aportacions expertes amb l’objectiu d’identificar les prioritats que han d’orientar la reinversió en educació, en un escenari de reactivació econòmica després de la crisi.
-
Aquest projecte vol fer una contribució decisiva al desplegament d’una estratègia de recerca i innovació educativa a Catalunya, a partir de la construcció d’una agenda de propostes clau construïda a partir del treball de prospectiva internacional, l’anàlisi del ecosistema d’innovació educativa català i la implicació de amb la comunitat.
-
Impuls d’una xarxa d’experts d’alt nivell internacional en el camp de l'ensenyament convençuts de la necessitat d’innovar i promoure noves pedagogies i línies de recerca emergents.
-
Diagnosi sobre les problemàtiques i necessitats de les famílies estrangeres a partir d’una revisió documental, anàlisi de les polítiques existents i dels discursos d’actors clau.
-
Un projecte que vol copsar prioritats i percepcions, valoracions i sensibilitats sobre l’educació del país.
-
Volem elaborar una diagnosi sobre les polítiques de petita infància a Catalunya, que permeti entendre quins són els debats i com s'estan plantejant, a quina necessitat present i futura responen els serveis, quins són els actors principals i quines les evidències científiques disponibles.
-
El projecte Què funciona en educació? es proposa revisar les evidències generades per la recerca rigorosa al voltant de les intervencions i polítiques que milloren els aprenentatges a fi d'informar el disseny de les polítiques educatives.
-
Dirigit per en Josep M. Vilalta, a partir d'un treball qualitatiu d'anàlisi i discussió en seminari, l’Anuari 2015 aprofundeix en temes clau com la innovació educativa, la personalització de l’educació, el multilingüisme i la internacionalització de les aules, l’abandonament escolar prematur o l’equitat i l’eficiència del sistema, entre d’altres.
-
Quina aportació pot fer la reflexió i la pràctica pedagògica a la solució dels problemes que les dades PISA posen sobre la taula? Quines accions poden implementar-se a l’aula i al centre educatiu per a millorar la qualitat dels aprenentatges?
-
El projecte “Famílies amb veu” respon a la voluntat de conèixer i enfortir la participació de les famílies a l’escola a partir de la hipòtesi que el sector famílies com a stakeholder de l’educació està infra-representat i la seva acció en el sistema sovint resta a la perifèria.
-
L'Aula de la Fundació Jaume Bofill és un espai de participació i debat sobre solucions als reptes educatius. L’objectiu del cicle és debatre propostes i solucions als principals reptes identificats en recerques pròpies de la Fundació o d’altres.
-
Programa que té com a objectiu assessorar i acompanyar municipis per la millora de les polítiques educatives locals per tal d'assolir una escolarització equilibrada que faci possible parlar d'igualtat d'oportunitats i millora dels resultats educatius.
-
L'objectiu de la recerca és revisar el sistema de beques de suport a la formació o altres modalitats de finançament individual actual i explorar models provats amb èxit per proposar modalitats alternatives més ajustades a la necessitats actuals.
-
Aquesta recerca recull el coneixement disponible sobre els impactes socials i educatius de la jornada escolar contínua.
-
Enquesta realitzada a 1.500 AMPA a Catalunya i 1.400 directors d’escola en el marc del projecte "Famílies amb Veu" per diposar d’un retrat fiable i fidel de l’activitat de les AMPA, les seves relacions, la magnitud de la participació i la seva contribució a la qualitat i l’equitat educativa.
-
Anàlisi a fons les dades PISA 2012, sempre des de la mirada de la desigualtat i cercant fórmules que millorin la qualitat educativa del nostre país.
-
Procés participatiu a l’àrea metropolitana de Barcelona i a Lleida en el marc del projecte "Famílies amb Veu", amb l'objectiu d'implicar pares i mares de les AMPA de centres públics i privats de Catalunya, així com directors de centre i tècnics locals d’educació.
-
Enquesta a 1.500 famílies de Catalunya, en el marc del projecte "Famílies amb veu" per tal de copsar les dinàmiques i abast de la participació de les famílies a l’escola.
-
El Llibre Blanc respon a l'objectiu final de "Famílies amb Veu". En base a tot el coneixement generat, el llibre Blanc marca una agenda de temes de futur que haurien de permetre enfortir el sector.
-
La finalitat del projecte és estudiar algunes experiències d’escoles a temps complet, tant a nivell català com internacional, i analitzar les condicions d’aplicabilitat d'aquestes experiències a Catalunya.
Publicacions i vídeos
Contingut relacionat
Actes
Ha format part dels actes següents
-
Com millorem a matemàtiques? Propostes per a una assignatura pendent
Com millorem a matemàtiques? Propostes per a una assignatura pen...
Catalunya ha tingut històricament resultats baixos a matemàtiques en relació a les mitjanes de la Unió Europea i l’OCDE. Darrere d’aquests resultats s’hi...
04/12/2024 17:00h - 18:00h
Més informació -
La competència digital davant del mirall
La competència digital davant del mirall
La competència digital davant del mirall: Anàlisi i propostes a partir dels resultats de l’informe ICILS ...
12/11/2024 17:00h - 18:00h
Més informació -
"Educación universal". Per què el projecte més exitós de la història genera malestar i noves desigualtats
"Educación universal". Per què el projecte més exitós de la història...
"La desigualtat educativa i la segregació han complert una funció de legitimar i protegir els interessos i privilegis de les elits tradicionals"
25/09/2024 18:30h - 20:00h
Hub Social - Carrer Girona 34, interior, 08010 Barcelona
Més informació -
L’educació que venç la pobresa
L’educació que venç la pobresa
Experiències i polítiques educatives en favor de l’equitat i les oportunitats ...
07/06/2024 09:30h - 13:30h
Círculo de Bellas Artes Madrid
Més informació -
Beques perquè ningú abandoni: cap a una veritable política d'ajuts i oportunitats a l'educació secundària
Beques perquè ningú abandoni: cap a una veritable política d'ajuts...
Per què necessita el nostre país una política de beques per a la continuïtat educativa? Com ha de ser aquesta política, a qui ha d’anar adreçada i quant podria...
14/02/2024 09:00h - 14:00h
Hub Social. Carrer de Girona, 34. Barcelona.
Més informació -
La recerca al servei de les oportunitats educatives
La recerca al servei de les oportunitats educatives
En el marc del projecte de Suport Educatiu, acompanyament per accelerar oportunitats, la Fundació Bofill ha liderat una avaluació d'impacte (RCT) pionera al nostre...
23/11/2023 09:15h - 13:30h
HUB SOCIAL - Fundació Bofill C/ Girona, 34 Interior
Més informació -
Segones oportunitats: quines són les claus del retorn a l'educació?
Segones oportunitats: quines són les claus del retorn a l'educac...
Els programes de segona oportunitat es presenten com una resposta al gran nombre de joves que queden fora del sistema educatiu i exposats a un mercat laboral que no els...
10/05/2022 17:30h - 19:30h
Més informació -
Del currículum a l’aula. Fer realitat l’aprenentatge competencial als centres educatius
Del currículum a l’aula. Fer realitat l’aprenentatge competencial...
Fa molts anys que la comunitat educativa comparteix la necessitat de fer realitat una educació basada en competències. I no són pocs els centres educatius que han...
12/11/2021 09:30h - 13:30h
MACBA
Més informació -
Més enllà de l’acollida
Més enllà de l’acollida
En els darrers anys, Catalunya ha fet grans esforços en l’acolliment i la integració de l’alumnat nouvingut, així com en l’atenció a la diversitat cultural a...
22/11/2018 17:00h - 17:00h
Palau Macaya, Obra Social 'la Caixa'
Més informació -
JORNADA: El com, el què i el per a què de l’avaluació de l’alumnat: evidències i propostes
JORNADA: El com, el què i el per a què de l’avaluació de l’alumnat:...
Sovint associem l’avaluació de l’alumnat a la valoració que el professorat fa dels seus nivells competencials al final d’un període més o menys ampli (unitat...
14/05/2018 07:00h - 12:00h
CaixaForum Barcelona
Més informació -
Sostenir la innovació educativa: què necessiten els docents per garantir la transformació?
Sostenir la innovació educativa: què necessiten els docents per...
El sistema educatiu respira aires d’innovació durant els últims anys. Tal i com demostren els resultats de l’edubaròmetre, el 43% dels centres educatius estan...
12/04/2018 16:00h - 18:00h
Palau Macaya, Obra Social La Caixa
Més informació -
Construïm l’Educació360
Construïm l’Educació360
Arrenca l’Aliança Educació 360, una iniciativa oberta per connectar i integrar totes les oportunitats educatives a Catalunya. Ho farem amb els municipis, les xarxes i...
29/01/2018 10:00h - 18:00h
Centre de Cultura Contemporània de Barcelona
Més informació -
The Spiral of Inquiry: eina per a la transformació educativa
The Spiral of Inquiry: eina per a la transformació educativa
Un dels majors reptes per a la transformació educativa d'una escola és acotar la dimensió del canvi per no fer-lo inabastable. Aquesta és la funció de la metodologia...
06/11/2017 17:30h - 19:00h
Auditori del MACBA
Més informació -
Simposi sobre canvi educatiu
Simposi sobre canvi educatiu
Els propers 23 i 24 de novembre Escola Nova 21 organitza, juntament amb la UNESCO i l’OCDE, un simposi que contribueixi a fer confluir el coneixement internacional...
23/11/2016 08:00h - 16:30h
Més informació -
Habilitats socials, emocions i actituds d'aprenentatge: com treballar-les i com avaluar-les
Habilitats socials, emocions i actituds d'aprenentatge: com treballar-les...
Habilitats socials, emocions i actituds d'aprenentatge: com treballar-les i com avaluar-les
17/11/2016 08:00h - 13:00h
Palau Macaya de l’Obra Social ”la Caixa”
Més informació -
An unsolved problem: How to adress early school leaving?
An unsolved problem: How to adress early school leaving?
What is the situation of early school leaving from education and training (ELET) in Europe? What policies are being implemented to address them? What conditions do ensure...
26/10/2016 16:00h - 18:30h
Site Art Nouveau Sant Pau
Més informació -
Un problema no resolt: com abordar l'abandonament escolar prematur?
Un problema no resolt: com abordar l'abandonament escolar prematu...
IN ENGLISH
26/10/2016 16:00h - 18:30h
Recinte Modernista de Sant Pau (Sala Francesc Cambó)
Més informació -
International Symposium «Innovative Pedagogies for Powerful Learning. Innovative pedagogies as driving force for equity and quality in Education»
International Symposium «Innovative Pedagogies for Powerful Learning....
INTERNATIONAL SYMPOSIUM: «Innovative Pedagogies for Powerful Learning. Innovative pedagogies as driving force for equity and quality in Education»
27/04/2016 08:15h - 08:15h
Site Art Nouveau Sant Pau, Barcelona
Més informació -
Jornada: Agrupaments a l’aula i tutorització individual
Jornada: Agrupaments a l’aula i tutorització individual
NOVETAT: Oberta la inscripció per Streaming. Segueix l'acte en directe
25/11/2015 08:00h - 13:00h
Palau Macaya, Obra Social 'la Caixa'
Més informació -
La indústria del lleure, canviarà l’educació?
La indústria del lleure, canviarà l’educació?
L'anàlisi de les tendències en l'àmbit educatiu i del lleure posen sobre la taula alguns canvis profunds en la manera com els infants i les seves famílies...
28/04/2015 16:30h - 18:00h
Palau Robert i en directe
Més informació
Notícies
Estigues informat