5 accions municipals per impulsar un estiu educatiu enriquit

Notícies

L'estiu és actualment un terreny fèrtil per a les desigualtats educatives, ja que durant els 80 dies de vacances escolars bona part dels infants, especialment d'entorns desavantatjats, no participen en cap mena d'activitat d'estiu enfocada a estimular aprenentatges i interessos.

La majoria de països del nostre entorn han tendit a escurçar el descans estival per reduir les pèrdues d’aprenentatge.

La pèrdua d’oportunitats d’aprenentatge durant l’estiu que pateixen aquests infants i joves d’entorns més desafavorits pot arribar a produir una regressió dels aprenentatges equivalent a 2 o 3 mesos d'escolarització cada estiu. L’efecte acumulatiu d’aquesta bretxa d’aprenentatges durant l’estiu podria traduir-se, al final de l’educació primària, en 3 anys de diferència entre alumnes més i menys avantatjats.

La majoria de països del nostre entorn han tendit a escurçar el descans estival per reduir les pèrdues d’aprenentatge, a més de complementar-ho amb programes de suport i lleure educatiu per a l’alumnat en desavantatge, o de distribuir els dies festius d'una manera més equilibrada al llarg del curs i així evitar llargs períodes de desconnexió.

És el moment d’eixamplar l’acció de les administracions públiques per millorar l'accés a activitats de lleure educatiu de qualitat.

Però amb reduir l'aturada escolar d'estiu no n'hi ha prou, i amb l’afegit de dos anys de crisi sanitària amb greus repercussions socioeconòmiques a bona part de la població, és el moment d’eixamplar l’acció de les administracions públiques en la millora de l’accessibilitat i la qualitat de les activitats de lleure educatiu que es programaran aquest estiu als municipis i comarques catalans.

Els municipis, la clau de l’Estiu Enriquit

Ja són molts els ajuntaments que aposten fermament per impulsar programes d’estiu adreçats explícitament a educar, enriquir i estimular el creixement d’infants i adolescents. A la majoria de municipis i comarques catalans existeix una oferta d’activitats d’educació en el lleure basades en la idea que l’aprenentatge no fa vacances.

Malauradament, però, no tots els infants i joves que viuen en entorns amb risc de vulnerabilitat socioeducativa accedeixen a les activitats d’estiu. Alguns dels múltiples factors d’exclusió i desigualtat d’accés a les activitats d’estiu són:

  • el baix poder adquisitiu de la família
  • el desconeixement de l’oferta i dels procediments per accedir-hi
  • el desconeixement dels seus beneficis per als infants
  • l’allunyament cultural o identitari de les propostes d’estiu respecte a realitats socioculturals diverses, etc.

Quines són les 5 mesures clau per garantir un Estiu Enriquit a tots els infants i joves?

Per capgirar aquests factors de desigualtat, és clau l’acció dels governs municipals. Durant el primer trimestre de 2022 els governs municipals que encara no ho hagin fet haurien de prendre mesures àmplies, inclusives i equitatives per garantir un estiu enriquit a tots els infants i joves del seu municipi, especialment als més vulnerables.

L’acció dels governs municipals és clau per garantir un estiu enriquit a tots els infants i joves del seu municipi, especialment als més vulnerables.

1. Incrementar els ajuts econòmics per a infants vulnerables per garantir que el 60% d’aquests infants gaudeix de 2 a 4 setmanes de casal d’estiu

  • Ampliació del pressupost dedicat a beques d’estiu per ajudar les famílies amb rendes baixes a pagar la inscripció a 2-4 setmanes de casal d’estiu.
  • Atorgament directe de beques d’estiu als beneficiaris de beca menjador, alumnat NESE tipus B, infants amb informe de risc social o a infants amb progenitors a l’atur per tal d’alleugerir els tràmits i posar-ho fàcil tant a les famílies com a les administracions.
  • Gratuïtat de les despeses dels serveis d’àpat i d’acollida matinal per a les famílies que ho necessitin per garantir la participació a activitats d’estiu de tot el dia.

2. Ampliar l’oferta municipal d’activitats d’estiu per donar resposta a les necessitats educatives dels infants i joves vulnerables

    • Allargament de les programacions d’estiu durant l’agost i primeres setmanes de setembre per garantir espais lúdics de socialització i aprenentatge per als infants i adolescents.
    • Programar casals d’estiu en els centres educatius d’alta complexitat i/o en els equipaments dels barris desafavorits per augmentar l’accés a l’aprenentatge d’estiu.
    • Programar una distribució territorial equitativa de l’oferta d’activitats d’estiu o establir facilitats en el desplaçament per a les famílies que viuen allunyades dels equipaments on es desenvolupen les activitats d’estiu.
    • Augmentar els recursos destinats a l’adaptació de les activitats d’estiu perquè siguin realment inclusives i aptes per a participants amb necessitats específiques d’atenció i acompanyament.

    3. Promoure la prescripció dels centres educatius i dels serveis socials per vincular les famílies vulnerables amb els casals d’estiu

      • Organitzar un acompanyament personalitzat des dels centres educatius i dels serveis socials a les famílies en situació de vulnerabilitat, més allunyades i habitualment no usuàries de l’oferta d’estiu durant els mesos anteriors a l’estiu: informar-los de l’oferta, dels ajuts i dels beneficis, resoldre dubtes de les famílies, oferir suport als tràmits de sol·licitud de plaça i d’ajuts, fer-los partícips de les propostes d’estiu, etc.
      • Reservar un 30% (o un percentatge equivalent al volum de rendes de pobresa del municipi) de les places de totes les activitats ofertes al municipi per a infants i joves vulnerables, amb prescripció dels serveis socials o centres educatius.
      • Designar professionals específics (figures de proximitat) que garanteixin un acompanyament i seguiment d’infants i adolescents amb risc de vulnerabiitat socioeducativa durant la realització de les activitats d’estiu i que generin un vincle entre els casals i els seus espais de referència.

      4. Consensuar un document de criteris d’equitat i de qualitat amb tots els proveïdors d’activitats d’estiu

        • Convidar a tots els agents locals que ofereixin activitats d’estiu a adherir-se a una programació conjunta d’estiu enriquit on s’estableixin uns objectius de millora educativa en base a l’aprenentatge de competències i uns criteris d’equitat, inclusió i qualitat.
        • Vincular el finançament públic de les entitats que participen a l’oferta local d’activitats d’estiu al compliment d’uns criteris d’equitat, qualitat i inclusió que hauran de complir les activitats d’estiu.

        5. Vincular el programa municipal d’estiu als altres projectes participatius, comunitaris i de construcció de ciutadania activa impulsats per l’ajuntament

          • Obrir espais de consulta i de cocreació amb infants, adolescents i famílies per generar propostes d’activitats d’estiu al municipi i així fomentar la participació democràtica, l’adhesió, la motivació, la diversitat i la personalització de les activitats d’estiu.
          • Fomentar una programació d’estiu no segregada, que fomenti les relacions respectuoses entre infants i joves de diferents realitats socials i lliure d’estereotips de gènere, de classe social i socioculturals.

          Vols contribuir a fer possible un Estiu Enriquit a tots els municipis de Catalunya?

          L’Aliança Educació 360 posa a l’abast dels ajuntaments diversos suports experts i inspiradors per ajudar-los a fer efectiva una oferta d’estiu equitativa i de qualitat:

          Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar la informació que es fa pública al nostre lloc web i recopilar informació estadística. Si es continua navegant, considereu que s’accepta el seu ús. Podeu canviar la configuració i obtenir més informació aquí.

          Acceptar