5 aprenentatges de l’experiència de confinament des dels Estats Units

La pandèmia del coronavirus ha forçat el tancament de les escoles i ha obligat a 9 de cada 10 estudiants de tot el món a quedar-se a casa. Als Estats Units, 48 estats i tots els territoris subnacionals han ordenat o recomanat la suspensió de les classes presencials, una decisió que afecta a més de 50 milions d’estudiants.

Davant l’emergència, estats i districtes escolars del país americà s’han afanyat a preparar respostes relatives a l’aprenentatge a distància, el calendari escolar i els mètodes d’avaluació. No obstant això, queden moltes qüestions per resoldre.

Quim Sabrià coneix bé la realitat educativa els Estats Units. Era professor de matemàtiques a Badalona i es va traslladar a Califòrnia al 2013 per fundar EdPuzzle, una plataforma digital de vídeo-lliçons que ha tingut un enorme èxit a tot el món.

Quan parla de la reacció de la comunitat escolar a la crisi educativa actual, recorda: “Els Estats Units és un país molt divers, cada estat i districte escolar és diferent. Les escoles que tenien més formació s’han adaptat més ràpid i les que no, estan patint moltíssim”.

Des de la seva expertesa i coneixement de la xarxa escolar estatunidenca, assenyala cinc qüestions clau a les s’estan enfrentant en aquest temps:

  1. El gap educatiu és més visible que mai i cada districte afronta les iniquitats de manera diferent. Com a la resta del món, la suspensió de les classes presencials ha fet aflorar amb força les desigualtats que hi ha entre els alumnes. Segons un estudi d’Associated Press, el 17% dels alumnes estatunidencs no té un ordinador a casa i el 18% no té accés a internet. Però les desigualtats superen la qüestió dels recursos digitals. “Molts pares han de treballar fora de casa o buscar la forma d’arribar a final de mes. Sense l’estructura familiar i el suport a l’infant, és complicat seguir les classes”, afirma Quim Sabrià. A algunes zones escolars urbanes, on les desigualtats són grans, s’han pres decisions contundents com prohibir l’aprenentatge remot durant aquests temps. És el cas de Filadèlfia, on s’ha pausat l’ensenyament online perquè amb aquesta solució “no es pot garantir l’equitat”. Mitjançant aquesta mesura, el districte escolar vol evitar que s’exigeixi un log in, un requisit d’assistència i qualsevol tipus de qualificacions. Altres parts del país, com Colorado, han donat la possibilitat de continuar amb l’aprenentatge remot, però de forma opcional: els alumnes no seran penalitzats per no participar-hi. Per altra banda, aquesta situació no és igual de nova per tots els territoris: “Hi ha zones als Estats Units que ja estan més acostumades perquè sovint tenen catàstrofes naturals o nevades molt fortes i ja havien viscut situacions de tancament de escoles durant el curs”, explica Quim Sabrià.
  2. El país viu la primera fase d’adaptació al tancament dels centres. “Encara es pensa més en com aguantar i adaptar lliçons que en altres qüestions com, per exemple, el suport emocional”, afirma el creador d’EdPuzzle. Després de les primeres setmanes de xoc, els docents comencen a fer canvis en la seva manera de fer les classes: “Molts professors van començar fent videoconferències amb 20 o 30 alumnes, que en són masses. Feien el mateix, però davant d’una càmera. A poc a poc, les metodologies han evolucionat i hi ha molts professors que utilitzen plataformes com la nostra (EdPuzzle) per tenir un aprenentatge asíncron, perquè cada alumne pugui aprendre al seu ritme”, diu Sabrià, “l’ensenyament a casa exigeix molta més responsabilitat i autonomia per part de l’alumne, i sorgeixen problemes quan els pares no els poden donar el suport suficient”.
  3. Més apropament dels tutors cap als alumnes. S’ha vist també un reforç de l’acció tutorial, tot i que hi ha diferències segons les necessitats de cada alumne. “Els alumnes que s’organitzen millor no necessiten més d’una o dues reunions setmanals que serveixen per organitzar-los i veure com estan. Amb els alumnes més joves es treballa més amb la famílies, es parla del pla de la setmana, de com poden participar... Abans, aquesta comunicació tan fluida no era tan freqüent”, detalla Quim Sabrià. No obstant això, cal recordar que els tutors ja mantenien llaços estrets amb els alumnes que requerien una atenció més intensa abans del coronavirus: “En aquests casos, on les intervencions eren més invidualitzades, són més complicats, especialment si els pares no estan còmodes amb haver de treballar i al mateix teix donar suport al seu fill”.
  4. El ‘blended learning’ és el futur. Quim Sabrià ho diu clar: “El blended learning no és una opció, és LA OPCIÓ”. Especialment mentre no hi hagi una vacuna pel coronavirus, s’ha d’avançar en la direcció d’oferir un mix d’educació digital i presencial. Molts docents han hagut de posar-se al dia amb la tecnologia en poc temps, però “és obligat que se sentin còmodes amb les eines digitals, perquè no tornarem a la normalitat d’abans”. “Després d’aquesta crisi, moltes famílies no voldran enviar als seus fills a escoles amb ràtios alumnes/professor molt altes. Serà obligat que els mestres tinguin una part de la seva unitat didàctica on-line”, explica Sabrià. En el cas de països com Dinamarca, ja s’ha anunciat la tornada a les aules, però amb classes més reduïdes per tenir espai suficient.
  5. Hi haurà una major aprofitament dels recursos digitals. “Crec que com a mínim en un o dos anys veurem una major optimització dels recursos, i crec que es farà el mateix però amb més canvis tecnològics”, sosté Quim Sabrià, “aquesta crisi tindrà un impacte econòmic i baixarà la capacitat del país per invertir en educació, és a dir, els pressupostos es reduiran. Haurem de fer el mateix però amb menys recursos”. Per tant, el proper curs, la tecnologia no serà un nice to have, sinó una necessitat. Per altra banda, el creador d’EdPuzzle no té clar que s’estigui avançant cap a un model de formació més competencial: “Hem de recordar que, al final del dia, s’avaluen els resultats, no si el nen sap treballar en equip. No és fàcil fer el canvi perquè cal una formació del professorat i un control de la classe que molt pocs equips fan”.
Notícies

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar la informació que es fa pública al nostre lloc web i recopilar informació estadística. Si es continua navegant, considereu que s’accepta el seu ús. Podeu canviar la configuració i obtenir més informació aquí.

Acceptar