7 dimensions clau per a dissenyar activitats d’estiu enriquides
01/09/2020
La campanya de casals d’estiu 2020 ha se ser una campanya excepcional, no només perquè està condicionada per l’actual crisis sanitària, sinó perquè ha d’arribar més que mai al màxim d’infants i adolescents i s’ha d’estendre el màxim de temps possible. Especialment per aquells en situació de més vulnerabilitat, que han viscut aquests mesos en contextos poc estimulants i que ni tan sols podran anar una setmana de vacances. Però sobretot ha de ser un estiu el més enriquit que mai per tots els nens i nenes.
Hi ha aspectes de la vida dels infants que han quedat aturats o molt afectats durant el període de confinament i de des-confinament. Els processos d’aprenentatge i l’acompanyament educatiu han quedat únicament a mans de les eines on-line, a les possibles trucades de mestres o altres professionals i a les possibilitats d’acompanyament de la família. L’activitat física, el moviment i el contacte amb la natura s’han reduït a extrems inimaginables que fins hi tot han arribat a vulnerar drets dels infants. La connexió amb els altres fora del nucli familiar ha sigut virtual o marcada per la necessitat de distanciament físic i les famílies, que han patit en major o menor mesura les conseqüències de la pandèmia (reducció dels ingressos, del lloc de treball, inclús processos de malaltia i dol). A més a més han vist capgirats tots el suport que tenien en la criança i l’educació dels seus fills i filles.
El sector de lleure des de fa anys reivindica i també se li reconeix el seu alt valor educatiu en totes les seves activitats i molt especialment en les d’estiu. En aquestes, es donen condicions úniques en les quals els infants viuen experiències que marquen molts dels aprenentatges i competències, no només útils i vitals durant la infantesa i l’adolescència, sinó necessàries per al seu desenvolupament futur (laboral, personal, social, etc.). Des de l’activitat lúdica, el contacte amb la natura, el sentiment de pertinença a un grup, el treball comunitari, la reflexió crítica, la coresponsabilitat, l’autonomia, etc. es generen unes experiències emocionals positives que posen a nens i nenes i nois i noies en una predisposició optima per aprendre.
Aquest any cal posar-ho en evidencia i potenciar-ho encara més i de forma més significativa a tots els casals d’estiu. Per això identifiquem 7 dimensions clau per a dissenyar activitats d’estiu enriquides amb suggeriments d’activitats i propostes concretes per tal de fer efectiu l’estiu enriquit.
- Les competències cognitives i acadèmiques: Cal planificar activitats que contribueixin a reduir els efectes que l’aturada d’estiu, sumada a la d’aquests mesos, suposa per a alguns infants i adolescents en el seu procés d’adquisició d’aprenentatges com les matemàtiques o la lectura, entre altres. Per exemple programant un espai de lectura diari amb varietat de llibres, còmics o revistes suggerents o posant en valor la necessitat d’aplicar conceptes matemàtics quan preparem una recepta de cuina.
- Vincles i reforç emocional, posant èmfasis en la necessitat de recuperar les interaccions socials que tan contribueixen al desenvolupament de la canalla i posant una mirada específica en la gestió de les emocions. Les que han viscut en aquest període, totalment nou i que ha vingut acompanyat de situacions de por, incerteses i inquietuds o les que visquin durant el casal. Serà clau tenir informació sobre l’estat emocional dels infants i potenciar les activitats que reforcin el sentiment de pertinença a un grup.
- Actiu i Saludable: Passar el màxim d’hores a l’aire lliure, programar activitats motrius atractives per tothom, o fins hi tot instal·lar vegetació temporal al pati, per contrarestar els efectes del pantallisme i el sedentarisme d’aquests mesos, serà imprescindible. Com també incorporar activitats lúdiques per gestionar totes les informacions i dubtes que els infants tenen sobre conceptes com virus, malaltia, immunitat, etc. o jocs que afavoreixin l’adquisició dels hàbits necessaris d’higiene i distanciament físic.
- Personalització: Perquè els aprenentatges siguin significatius han de tenir un sentit i valor personal pels infants. La flexibilitat de les programacions en el lleure educatiu ens permeten poder adaptar, modificar o incorporar noves activitats de forma àgil que donin resposta als interessos i necessitats dels nois i noies. Per fer-ho haurem de conèixer quines són, escoltant-los de forma activa, preguntant-ho en el formulari d’inscripció o amb les assemblees de grup entre altres. I també haurem de deixar temps i espais per a la reflexió durant o després de les activitats perquè allò viscut esdevingui aprenentatge.
- Vincle amb les famílies: Les famílies més que mai necessiten espais de seguretat per això caldrà tenir en compte els aspectes més formals (informatius, organitzatius, funcionals, etc.), els aspectes socials (el vincle, la relació, la confiança) i els emocionals i de suport, incloent, també, la possibilitat d’implicar-los en les vivències positives del casal. Perquè no fer una cançó tots junts al final de setmana on participin grans i petits?
- Connexió amb el territori: Cal que sigui un estiu connectat amb tots els agents del territori i aprofitant tots els recursos existents i que poden aportar experiències diverses als infants, en horari de casal i fora, com la piscina municipal, però també el museu o la biblioteca. En un territori amb un ecosistema educatiu connectat hi guanya tothom, sobretot si es fa un pas més enllà i s’engega un projecte comunitari en que nois i noies aportin valor i contribueixin a la transformació social del seu entorn, en el que ells i elles tenen molt a aportar.
- Condicions organitzatives El context actual obliga a marcar recomanacions i normatives per preservar la salut dels i les participants, dels educadors/es i de la comunitat. Calen actuacions específiques en aquesta línia però que estiguin el màxim d’integrades i alineades amb el projecte educatiu del Casal. Per exemple, ens rentem les mans al ritme d’una cançó inventada pel grup de nens i nenes o un joc ens explica com mantenir la distància física.
Podreu trobar aquestes i moltes altres idees en el document “Marc d’orientacions per a un estiu enriquit”.