5 accions de lideratge per transformar necessitats en oportunitats

Deixem enrere unes setmanes d'infern, on la incertesa, el dubte i la por es barrejaven amb la immediatesa d'esprémer fins al màxim el nostre compromís com a professionals de l'educació, de reconvertir en clau telemàtica el nostre acompanyament i les nostres funcions com també de gestionar fins a altes hores de la nit les allaus de correus electrònics carregats d'idees, de propostes pedagògiques i d'opinions.

Unes setmanes que recordarem plenes de dies intensos de teletreball, pràcticament sense saber en quin dia de la setmana vivíem, dies d'enllaçar videoconferències de coordinació, de formació, de programes educatius, de retrobament virtual amb els més estimats..., com també de dies on la sensació d’haver de donar respostes imminents a totes hores entrava a formar part de la normalitat.

A tots aquests cúmuls de neguits i de noves maneres de reformular la pròpia feina, s'hi afegien les minses i confuses directrius a seguir com a escola, per part dels responsables de l'administració educativa i que t'abocaven a una sensació d'improvisació d'un full de ruta educatiu de país variable, confús i gens concret. Recordarem viure dies d'intens ofec, complexos, per poder arribar a donar aquella resposta personalitzada i acurada a qualsevol família, infant, monitora de l'espai migdia o companya d'equip.

Aquesta pandèmia, més que mai, situa al món educatiu davant un repte de gran envergadura: acompanyar les emocions, mantenir els projectes educatius d'escola i endreçar la quantitat d'informació, de propostes, d'experiències viscudes i de debats posats al descobert per continuar donant una resposta de qualitat en aquest món tan canviant que estem vivint.

Des dels òrgans de govern del Departament d'Educació fins als mateixos centres educatius, ens cal fer una reflexió conjunta, acurada i amb una mirada amb gran angular, crítica-constructiva, de com ens imaginem les escoles i els instituts a partir d'ara.

El fet de preguntar-nos que hem après i com continuem aprenent ens ha de fer reflexionar amb "ulleres" de lideratge per fer de les estratègies de l'espiral d'indagació una eina per afinar els nostres plans d'actuació.

Quines cinc accions de lideratge ens han ajudat a transformar necessitats en oportunitats?

1. Sostenibilitat: Amb brúixola en mà, cal ser valents i curosos per seguir reinventant i avançant amb el full de ruta. No podem perdre el nord, cal tenir un lideratge definit i clar perquè el propòsit educatiu del centre continuï guiant-nos, des d'una mirada globalitzada i per competències, potenciant l'autonomia d'aprenentatge i garantint, més que mai, l'estabilitat socioemocional. Aquesta pandèmia ha posat en evidència la concepció que les escoles hem d'apostar per projectes educatius fonamentats en les relacions humanes i per la vida. Cal apoderar l'infant amb recursos i experiències suficients perquè pugui donar respostes globalitzades a noves situacions del dia a dia que li vagin apareixent. Ni la pandèmia ni la vida entenen d’assignatures estanques.

2. No abaixar la guàrdia: un dels reptes des de la mirada del lideratge, és el de cuidar i mantenir viu l'esperit d'equip. Haver prioritzat en situacions de normalitat la cohesió d’equip, tot compartint objectius i línia de centre, ha estat un valor significatiu i la clau de l’èxit per afrontar com a equip, aquesta etapa de confinament i d'acompanyament des de la distància. Garantir un equip humà consolidat, ha estat la clau per fer fàcil allò que podia haver estat difícil. Amb ulls de líder, és una oportunitat d'or, ser conscient i haver comprovat que qualsevol company i companya en un moment determinat sap que pot trobar refugi en l’equip a nivell humà i professional. Des del lideratge cal mantenir l’esperit d’equip per continuar facilitant eines i espais de diàleg i de suport mutu.

3. Reconeixement del compromís: Cal vetllar perquè l’equip docent rebi un feedback tant dels resultats i de la tasca, com també de l'esforç i la dedicació. L'assignació de rols de forma personalitzada entre els membres de l'equip és una manera de distribuir el lideratge, potenciant els talents, diversificant esforços i aglutinant les idees i les opinions de tothom. Reconèixer els aspectes positius de les aportacions que es fan, agrair el compromís, fer una lectura en clau positiva i, si cal, amb petits matisos que ajudin a millorar és un element important per la consolidació del grup i per assegurar la solidesa del treball en equip.

4. Cuidar a qui cuida: assegurar l'acompanyament emocional és una de les claus per a poder superar aquest temps d'incerteses. I això fa referència als infants i a les famílies però també als mestres i a tot l'equip humà.

Un dels objectius de lideratge en aquesta situació ha estat reimpulsar a l’equip per donar-los suport en els moments difícils i ser comprensius amb les situacions personals i familiars de cadascú. La continuïtat de les propostes lúdiques i culturals que formen part de la identitat de l’equip humà de l’escola Octavio Paz, ens han ajudat a suportar tensions i neguits, que confinats a casa hem pogut patir.

Les coreografies per clausurar les trobades pedagògiques, l'enregistrament de vídeos col·laboratius del projecte de recerca, detalls personalitzats, com també l'elaboració de petites "disfresses" ha evidenciat la pertinença a un grup. Aquests reptes ens han permès dibuixar somriures a força de creativitat durant aquest estat d'emergència social i emocional.

5. Una mirada de futur: cal ser valents i valentes per no tirar enrere, la pandèmia ens ha obligat als centres educatius a repensar la nostra manera de fer, a connectar-nos de forma efectiva i afectiva amb les famílies i els infants i a situar al capdavant de l’aprenentatge els llenguatges artístics, tecnològics i emocionals.

Els mestres de l’escola postpandèmia ens haurem d’adaptar, si no s’ho hem iniciat abans, a una reformulació dels nostres rols, a desenvolupar les especialitzats en un context d’aprenentatge globalitzat i a flexibilitzar els horaris i els espais per fer-los un entorn d’aprenentatge.

Per aconseguir-ho caldrà insistir als responsables del Departament d’Educació per tal que facilitin els recursos humans i materials, sobretot tecnològics, necessaris per fer front amb més garanties d’èxit al nou paradigma educatiu.

Albert Einstein ja ens ho deia: "si vols resultats diferents, fes les coses diferents". Ara més que mai, les necessitats del dia a dia, ens demanen centres educatius actualitzats amb pràctiques, compromisos i mirades diferents.

Cal estar a l'altura del moment, transformem les necessitats en oportunitats.

Notícies

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar la informació que es fa pública al nostre lloc web i recopilar informació estadística. Si es continua navegant, considereu que s’accepta el seu ús. Podeu canviar la configuració i obtenir més informació aquí.

Acceptar