Com poden acompanyar educativament les famílies el confinament i postconfinament dels infants?

Les aules s’han tancat, però l’aprenentatge mai s’atura i els infants i joves seguiran desenvolupant-se en qualsevol espai. Aquest és el missatge de la Sílvia Blanch, professora i codirectora de l’equip de recerca ERIFE de l’UAB, per a les famílies angoixades perquè els seus fills i filles perdin el curs.

Enfortir els factors que afavoreixen l’èxit educatiu

Tot i que l’aprenentatge sempre continua, hi ha alguns factors que afavoreixen l’èxit educatiu en aquests dies de tancament d’escoles:

  1. El context: els espais, materials i els recursos que els posem a l’abast.
  2. Les expectatives que ens creem: que siguin positives i realistes.
  3. La comunicació: sobretot potenciar la conversa i evitar els interrogatoris o les ordres.
  4. La participació: afavorir que els infants i joves participin en la vida quotidiana.

Parlar de les pors i estar atents als signes d’alerta

Més enllà d’atendre a factors, les famílies han de començar a preparar-se pel moment de sortir, i parlar lliurement de les pors i del futur. “Hem de connectar amb les pròpies emocions, connectar amb com ens sentim i com estem vivint, perquè els infants i els joves vibren a partir de com estem els adults que els acompanyem”, explica la professora.

Estar pendents dels joves i infants al llarg del temps també serà important: “Haurem d’estar molt atents a aquells signes d’alerta que puguin sortir unes setmanes o uns mesos més tard, quan tot ja estigui en calma i aquells infants i joves d’alguna manera ens mostrin els efectes d’aquests confinament.”

Co-lideratge entre el centre educatiu i l’escola

Escola i famílies han d’enfortir els seus llaços per “donar el missatge que entre tota la comunitat ens en podem sortir”, diu la Sílvia Blanch. Per això s’ha de reforçar el paper del tutor o la tutora: “És important que els mestres i tutors no estiguin sols perquè puguin analitzar quines són les necessitats que aquests infants i jovent tenen a l’aula i acompanyar-los de manera holística”, explica la professora, “s’ha de tenir en compte no només el nivell educatiu, que és importantíssim, però també el nivell emocional i social”. Què s’ha de transmetre en aquests temps? La Sílvia Blanch ho té clar: “Posant en valor aspectes com l’afecte, la confiança, la cura, la solidaritat, ben segur que ens en sortirem”.

Notícies

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar la informació que es fa pública al nostre lloc web i recopilar informació estadística. Si es continua navegant, considereu que s’accepta el seu ús. Podeu canviar la configuració i obtenir més informació aquí.

Acceptar