Els caus i els esplais en temps de Covid-19

El passat 12 de maig, tres entitats de l’associacionisme educatiu vam debatre sobre com hem afrontat els agrupaments escoltes i els esplais la crisi sanitària generada per la COVID-19 i quines perspectives tenim de cara les activitats d’estiu, peça fonamental de la nostra proposta educativa. Aquestes són algunes de les reflexions que vam compartir.

La resiliència de l'associacionisme educatiu voluntari

El nostre context educatiu s’ha vist alterat donat que no hem pogut realitzar les activitats previstes com: campaments i colònies de primavera, i tampoc mantenir la nostra activitat setmanal. Per aquest motiu, les joves voluntàries de les nostres entitats han estat d’allò més creatives i resolutives a l’intentar adaptar la seva tasca en un format en línia i telemàtic.

Això ha pogut reportar una certa “normalitat” als infants i joves de Catalunya i apropant-los tot i la distància social que hem patit durant el confinament. Les caps i monitores han mantingut el contacte amb els infants, joves i les seves famílies. En definitiva, han trobat la manera de poder mantenir el vincle amb totes elles i això han pogut acompanyar emocionalment i socialment, com sempre fem, en aquesta situació d’incertesa.

Hem de remarcar que tota aquesta tasca s’ha fet des del voluntariat i això ens ha permès demostrar, un cop més, el compromís amb aquesta societat, la capacitat de resiliència i creativitat que tenen les joves de les nostres entitats. Potser encara és massa d’hora per valorar quins aprenentatges n’hem tret de la situació viscuda, però sí que hem constatat en algunes de les entitats un augment de la participació interna, fent de les xarxes socials i les eines telemàtiques les nostres aliades.

Per fer front a la situació d’incertesa i a la necessitat d’incidir políticament, les diferents entitats de l’associacionisme educatiu hem treballat plegades i des dels equips directius no hem dubtat en recolzar-nos per donar-nos suport i reforçar, encara més, la nostra aposta. En aquest context és imprescindible reivindicar l'associacionisme i la nostra tasca voluntària. Avui dia encara manca un reconeixement social cap als nostres projectes, formats i liderats per persones joves, que des del compromís i la implicació social fan de l’educació una eina de transformació social. En aquest sentit, la precarietat que vivim les joves, que segurament s’aguditzarà arran de la crisi sanitària global, pot ser una esquerda als nostres projectes.

Les activitats d’estiu postconfinament

Tant Escoltes Catalans, Esplais Catalans i Minyons Escoltes i Guies de Catalunya considerem els campaments i rutes com activitats clau dins del nostre mètode educatiu. La nostra base pedagògica i el treball fet amb els infants i joves al llarg del curs es veu reforçada durant aquestes activitats. En el context actual, és necessari que oferim als infants i joves una proposta educativa que els acompanyi en aquesta sortida del desconfinament i en l’adaptació a la (mal dita) nova normalitat.

Som conscients que venim d’un Estat d’alarma per una emergència sanitària que ha afectat moltes famílies i molts sectors, per això entenem que tant les nostres activitats d’estiu, com les que realitzem durant el curs, es veuran afectades per la nova realitat que deriva de la COVID-19. Per fer-hi front, i per tal de garantir que el conjunt d’infants i joves podran prendre part de les nostres activitats, entenem que cal treballar des de l’àmbit local i amb el conjunt de la comunitat educativa. Només des d’aquesta perspectiva comunitària creiem que podem donar el millor acompanyament als infants.

El nou marc de criteris generals per a l’organització de les activitats de lleure educatiu d’estiu

Pel que fa al marc general per al desenvolupament d’activitat d’estiu presentat pel Govern, creiem que dificulta la nostra tasca pedagògica, la nostra manera de fer, com també ens fa ser conscients de la manca de recursos i formació (en aquest cas, sobre les noves pautes d’higiene i salut) de les nostres caps i monitores. Això ens provoca molta incertesa pels nostres projectes, donat que no sabem si tenim les eines per poder facilitar a les nostres entitats aquest suport i acompanyament. Per tant, per fer possibles les activitats d’estiu amb les màximes garanties i qualitat cal que l’Administració faciliti els recursos necessaris (material, infraestructures, formació, coordinació amb els ens locals, entre d’altres) per garantir el dret al lleure dels infants i joves de Catalunya a través de les activitats d’estiu que considerem essencials.

Júlia Petit, Presidenta d’Escoltes Catalans (EC)

Caterina Pedregal, Presidenta d’Esplais Catalans (ESPLAC)

Montse Puig, Coordinadora de relacions de Minyons Escoltes i Guies de Catalunya (MEG)