Com fer unes portes obertes digitals? 5 pautes perquè les famílies coneguin tots els centres més enllà dels estereotips

Aquesta preinscripció serà única. El tràmit que estava previst pel mes de març va quedar suspès per l’estat d’alarma. Bona part dels centres escolars van tancar sense haver fet les seves portes obertes, una eina clau perquè les famílies puguin conèixer les escoles i instituts abans de matricular-hi els seus fills i filles.

Les últimes notícies apunten que la preinscripció pel curs 20/21 podria produir-se telemàticament a partir del 11 de maig. Si és així, molts pares i mares hauran de decidir quin centre escolar trien sense haver pogut trepitjar-lo. Aquesta circumstància posaria traves al repartiment equilibrat de l’alumnat, ja que sovint les portes obertes són eines valuoses per conèixer els centres de primera mà i ajudar a trencar els estereotips o idees preconcebudes d’alguns centres. La Montse Dalmau, responsable de la comunicació del Programa Magnet, explica: “No organitzar portes obertes pot suposar la pèrdua de l’oportunitat de donar a conèixer el projecte educatiu d’un centre i que hi hagi famílies que no optin per ell”.

Molts centres que no han pogut mostrar el seu projecte educatiu es pregunten què poden fer per apropar-se a les famílies. Una manera adequada per mostrar-los totes les opcions són les portes obertes digitals. La Montse Dalmau coneix bé les estratègies per organitzar unes bones portes obertes sense trepitjar les aules i presenta algunes pautes valuoses sobre com fer-ho:

  1. Quina informació s’hauria de compartir? “El que ells entenen per ‘educar’, el projecte educatiu del centre, la composició i perfils del claustre, la formació que reben, aspectes tècnics del funcionament del centre com els horaris... I, especialment, quina visió tenen els docents dels alumnes i què aprendran en aquesta escola”, diu la Montse. Aquesta informació es pot publicar al web del centre, de manera que es pugui consultar en qualsevol moment.
  2. Quins recursos s’han de fer servir? “És molt positiu comptar amb vídeos perquè les famílies coneguin la part més vivencial del centre, la veu dels protagonistes”, explica la Montse. Per tant, es pot gravar petits clips dels mestres, alumnes, famílies.. “El vídeo dóna més valor afegit que un text”, afirma la Montse Dalmau. Totes les escoles tenien pensades les seves portes obertes presencials, però ara han d’imaginar idees per traslladar-les a la pantalla. “Poden passar el que tenien escrit a una presentació amb plataformes com Genially, que permet fer la informació més dinàmica”, suggereix la responsable de comunicació de Magnet. El primer pas és pensar què volen dir i després triar el mitjà amb el que se sentin més còmodes.
  3. Com es difonen les portes obertes digitals? “Hi ha moltes vies, però jo recomanaria que estiguin en contacte amb les famílies dels alumnes que ja van al centre perquè les puguin compartir amb la seva família i amics”, diu la Montse Dalmau. Un altre canal són les escoles bressol, on estan les famílies dels futurs alumnes, o les escoles adscrites en el cas dels instituts, i l’Ajuntament, que pot fer una bona feina per donar a conèixer tots els centres educatius del municipi.
  4. Com respondre els dubtes de les famílies? “La informació personalitzada, one-to-one, és la més valuosa”, explica l’experta, “pots fer un FAQS, però les famílies sempre voldran saber coses concretes i valoraran la comunicació entre persones”. La millor opció és que les famílies puguin parlar amb la direcció perquè sàpiguen qui estarà al voltant del seu fill o filla. “Hi ha moltes opcions, posar el correu del centre o el telèfon, per exemple, i una bona forma és fer que les famílies que vulguin una entrevista personal puguin deixar les seves dades i algú del centre les truqui després”, aconsella la Montse.
  5. Què més es pot fer a banda de les portes obertes? “No s’ha de posar tot l’esforç comunicatiu a les portes obertes, s’ha de treballar tot l’any perquè la comunitat del municipi conegui el centre”, recorda la Montse. Una bona opció és fixar un dia perquè les famílies puguin fer preguntes per Instagram Live o Youtube. “Hi ha escoles que es posen en contacte pares i mares interessats amb famílies de l’AMPA perquè els expliquin com van viure l’experiència de la preinscripció”, explica. La millor pauta? “Posar-se en la pell dels futurs pares o mares, que no comuniquin pensant en el “jo escola”’, sinó en què volen saber les famílies i oferir-los contingut significatiu.”, afirma.

PER SABER-NE MÉS:

Notícies

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar la informació que es fa pública al nostre lloc web i recopilar informació estadística. Si es continua navegant, considereu que s’accepta el seu ús. Podeu canviar la configuració i obtenir més informació aquí.

Acceptar