Com millorem els aprenentatges i la motivació de l’alumnat?

El dia a dia als centres educatius deixa poc temps per investigar, qüestionar i repensar la manera com es treballa amb l’alumnat. El dimarts 10 de novembre, a la jornada “Les evidències a l’aula: una educació amb fonament”, hem reunit a una dotzena d’investigadors i investigadores de l’àmbit educatiu que ens explicaran algunes de les claus sobre com organitzar l’ensenyament-aprenentatge que la recerca educativa ens ha permès aprendre en els darrers anys.

Els hem demanat, a més, que estiguin disponibles per a contrastar i respondre els dubtes que els docents els pugueu plantejar. I, tot plegat, en sis sales paral·leles online que duraran una hora i quart. Una estona curta però en la que esperem aprendre molt i obrir una porta a la reflexió al voltant de la pràctica a les aules.

De què parlarem?

De sis temes clau: l’orientació educativa, el treball socioemocional i conductual, el treball per projectes, les tecnologies digitals aplicades a l’educació, la personalització de l’aprenentatge, i el suport educatiu i l’atenció a la diversitat. Sis dimensions o estratègies educatives que s’orienten a assegurar que tot els alumnes estan motivats per aprendre i tenen les oportunitats per a fer-ho. Investigadors i docents ens ajudaran a tractar aquests grans temes en sis sales diferents.

Què ens explicaran els investigadors?

Recercadors i recercadores intentaran respondre a preguntes com: Com cal organitzar el centre per donar una bona orientació i acompanyament a tot l’alumnat? Com aplicar a l’aula les metodologies d’indagació i el treball per projectes? Com impulsar la personalització i els itineraris d’aprenentatge de manera efectiva? Com afavorir l’aprenentatge per mitjà de les tecnologies digitals? Com fer un treball socioemocional i conductual amb garanties d’èxit? Quines estratègies de suport educatiu i atenció a la diversitat garanteixen l’aprenentatge de tot l’alumnat?

Al cap i a la fi, ens explicaran què és el que hem pogut esbrinar gràcies a l’acumulació de moltes recerques sobre cadascun d’aquests temes. És a dir, el que hem pogut aprendre gràcies a l’esforç de molts mestres, professors i centres educatius que han posat en pràctica les seves estratègies educatives, i també de molts investigadors que s’han proposat estudiar-les de manera sistemàtica per poder extreure’n aprenentatges i que d’altres alumnes i docents se’n puguin aprofitar.

I els docents?

A cadascuna de les sales, un docent o membre de l’equip directiu de diversos centres de Catalunya ens explicarà una experiència de treball en cadascun dels àmbits, i exposarà, a més, com s’ha ajudat de la recerca educativa per a dissenyar-la o millorar-la. Així, a la sala de treball per projectes, l’Iván Marchán presentarà dues experiències de projectes interdisciplinaris dissenyades tenint en compte les evidències. De la mateixa manera, comptarem amb l’experiència de la Mercè Vicién i l’Alberto Esteban, que explicaran, respectivament, com desenvolupen un model de centre orientador i una estratègia de treball socioemocional fonamentats en el que indica la recerca. En dues sales diferents, en Ramon Barlam i en David Atzet presentaran com han desenvolupat dues estratègies de personalització dels aprenentatges de la mà de dos grups de recerca universitaris. I, finalment, la Mercè Capell explicarà com al seu centre educatiu s’han anat implementant noves estratègies d’atenció a la diversitat fonamentant-se en les evidències disponibles i en aliança amb diversos recercadors.

Què més hi passarà, a la jornada?

Aquestes sis sales paral·leles són, de fet, la segona part de la jornada, titulada “Vull anar a l’escola: evidències i experiències per enfortir el vincle amb els aprenentatges” (18:30 h – 19:45 h). Però tot plegat començarà amb una conversa entre l’Héctor Ruiz i el Sergi del Moral: “Evidències per a la pràctica docent: sobre què i per a què”? a partir de les 17:30 h. Ells dos debatran sobre les oportunitats que la investigació en educació pot aportar a la pràctica docent, i sobre els reptes d’aquesta relació entre recerca i ofici. A ells també els pots formular preguntes des d’ara mateix.

Et perdràs aquesta jornada? Inscriu-t’hi i participa!