Com oferim una orientació educativa efectiva i des d’una perspectiva d’equitat?

El tancament dels centres educatius ha comportat la migració del model presencial a una fórmula online, tant pel que fa als continguts com a l’acompanyament. “L’orientació acadèmica i professional ha de formar part d’aquest procés de virtualització”, afirma la Sílvia Amblàs, directora de DEP Institut. Aquesta aproximació digital ha vingut per quedar-se i, senyala l’experta, “estàvem i estem molt lluny de la provisió dels serveis i recursos d’orientació multicanal (a través de xats, correu-e, videoconferències, telèfon, punts presencials...) com sí han integrat, des de fa molts anys, models d’orientació de països com Dinamarca”.

La Sílvia Amblàs ens ofereix algunes claus que cal tenir en compte per oferir, a partir d’ara i durant l’estiu, una orientació que eviti que hi hagi alumnes que “es perdin” en el seu procés d’escolarització:

1. Virtualitzar l’orientació va més enllà de fer un llistat de recursos. “Virtualitzar l’orientació no només significa penjar un llistat de recursos i enllaços endreçats perquè l’alumnat treballi l’autoconeixement, conegui la informació sobre l’oferta formativa i, en el millor dels casos, s’introdueixi al món de les professions i el mercat de treball”, explica la Sílvia Amblàs, “a l’altra costat de les pantalles, imaginant que hi siguin, hi ha d’haver un acompanyament, tant a l’alumnat com a les famílies, com també al professorat que, a Catalunya, te la responsabilitat de l’orientació acadèmica del seu alumnat”.

2. Vetllar per l’equitat i prioritzar el treball per competències. El treball des de l’orientació, durant els propers mesos i també en el període d’estiu, hauria d’afavorir dos aspectes bàsics:

  • Vetllar per l’equitat i l’atenció a la diversitat, a partir del seguiment i adaptació de les eines i recursos disponibles.
  • Prioritzar el treball per competències, en el cas de l’orientació reforçant les que són clau per a la gestió de la carrera, apoderant els nois i noies per a la construcció del seu propi projecte de vida i professional.

3. Orientar especialment l’alumnat que està afrontant una transició entre etapes educatives. “Tenint en compte el moment del curs en el que ens trobem, és essencial que es posi també el focus en l’acompanyament i l’orientació a l’alumnat que es troba en processos de transició (3r-4t ESO, Cicles formatius i Batxillerat)”, explica la Sílvia Amblàs.

4. Trobar fórmules per garantir l’accés a l’orientació acadèmica. La directora de DEP Institut diu: “Ara mateix, ja hi ha centres i administracions que estan adoptant fórmules per reforçar aquest assessorament, sessions individuals on line, webinars i xerrades, fires de l’ensenyament virtual, etc., i cal fer-les extensives per garantir l’accés a l’orientació acadèmica i professional i cal, especialment en aquests mesos, oferir a l’alumnat un referent orientador”.

5. Personalització i més personalització, és la clau. “Si volem afrontar aquests reptes i en el futur proper incorporar les lliçons apreses al sistema s’han de posar esforços en personalitzar”, afirma Sílvia Amblàs i dóna les claus per aconseguir-lo: “Cal conèixer l’alumnat, la seva realitat (familiar, social i personal) i posar en joc recursos i serveis per diversificar l’acció orientadora (treballant l’orientació des del currículum, amb activitats grupals, individuals...), fer-ho de forma permanent, i posant atenció, per part dels i les professionals, en la detecció d’alumnat vulnerable i/o amb risc d’abandonament”.

Notícies

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar la informació que es fa pública al nostre lloc web i recopilar informació estadística. Si es continua navegant, considereu que s’accepta el seu ús. Podeu canviar la configuració i obtenir més informació aquí.

Acceptar