Com vincular l’alumnat al centre? Aprendre compartint experiències

Com aconseguim que el nostre alumnat s’engresqui? Que s’interessi pel que els proposem a l’aula? Que participi activament? Quins mecanismes, dinàmiques, activitats, petits trucs podem fer servir per aconseguir-ho? Aquestes són preguntes que els i les docents ens fem cada dia, i que són darrere de bona part de les nostres pràctiques a l’aula.

La vinculació escolar (school engagement) és un dels elements a treballar en la prevenció de l’abandonament escolar prematur. L’alumnat que se sent identificat amb el centre, que hi té una vinculació afectiva, que reconeix l’escola o l’institut com un espai de benestar i de reconeixement, que se sent convidat a participar-hi activament, que valora positivament allò que fa a l’escola... té moltes més garanties de continuïtat en els estudis, fins i tot encara que els resultats acadèmics no siguin bons, que l’alumnat que no hi té aquesta vinculació.

Aquesta és la primera premissa del projecte Erasmus+ “All-in ED: a bet for school engagement for everyone”, un projecte adreçat a millorar la capacitació dels docents per promoure la vinculació escolar de l’alumnat (school engagement) mitjançant activitats inclusives i motivadores, com una eina fonamental per prevenir l’abandonament escolar prematur. Un projecte en el qual estem treballant des del curs passat a l’INS Antoni Pous i Argila de Manlleu, juntament amb un centre de secundària i una universitat de Finlàndia i tres centres d’infantil, primària i secundària de Portugal, Àustria i Alemanya.

La segona premissa del nostre projecte és que conèixer i compartir experiències i pràctiques docents és una via d’aprenentatge i capacitació fantàstica per als i les docents. És ben cert que les aportacions teòriques són molt valuoses (i per això les tenim en compte!), però és des de la pràctica, amb l’assaig-error i amb l’anàlisi crítica, des d’on els i les docents aprenem cada dia.

Ens hem proposat treballar des de les experiències compartides entre docents i centres d’arreu d’Europa

Per això en el projecte All-in ED ens hem proposat treballar des de les experiències compartides entre docents i centres d’arreu d’Europa, per identificar quins són els elements que cal tenir en compte perquè les nostres pràctiques educatives siguin vinculadores. Pràctiques que, sovint, són accions petites (dinàmiques o rutines bàsiques, una determinada manera de fer les coses, una determinada manera de plantejar la relació educativa i el clima d’aula...) però decisives per millorar la vinculació de l’alumnat. Per això hem defugit de la idea de “bones pràctiques” (tampoc som ningú per “avaluar” les pràctiques d’altri) i portem a terme un recull de “pràctiques” (sense qualificatiu) que pensem que ens poden ajudar a generar vinculació escolar: el que anomenem engaging practices.

A partir d’un primer recull i anàlisi de pràctiques (amb la inestimable ajuda de la universitat de Jyväskylä), hem identificat indicadors relacionats amb el comportament, la vinculació afectiva i el compromís acadèmic que ens poden ajudar a identificar oportunitats de millora en cadascun d’aquests àmbits per fer les nostres pràctiques més inclusives i vinculadores. Amb aquesta informació, estem elaborant la nostra “All-in ED guideline”: una eina per ajudar-nos a fer les nostres pràctiques més inclusives, motivadores i vinculadores, que tenim previst testar amb altres docents en les pròximes trobades internacionals (a Catalunya, a Finlàndia i a Alemanya).

En una segona fase, hem fet una crida per crear un repositori internacional d’engaging practices en l’àmbit escolar, als diversos països participants. Recollim pràctiques d’aula engrescadores, que millorin la motivació de l’alumnat, que estimulin la seva participació i promoguin la seva implicació amb els estudis, el compromís amb la matèria, el vincle afectiu amb el centre... tant si es tracta de grans projectes com de petites pràctiques d’aula (si a algú li ve de gust col·laborar-hi només heu d’omplir i enviar un senzill FORMULARI). En els mesos vinents compartirem totes aquestes pràctiques a través de la nostra pàgina web.

Pensem que aquest tipus de col·laboració i intercanvi entre docents, d’aprenentatge entre iguals a partir de la pràctica i la reflexió compartida, és una fantàstica via per capacitar-nos i dotar-nos de les eines i el coneixement per donar resposta a les preguntes que encapçalen aquest text: de mica en mica, entre totes i fent créixer la comunitat All-in ED. Algú més s’hi apunta?