Com dissenyar casals d’estiu enriquits? (6)

Tal com indica la recerca, per tal que els programes d’estiu tinguin un impacte positiu en els aprenentatges dels seus participants cal que reuneixin diferents requisits com la combinació d’activitats de suport i enriquiment educatiu i de lleure.

Les activitats d’estiu tenen un alt valor educatiu però aquest any, més que mai, cal posar-ho en evidència i potenciar-ho encara més i de forma més significativa a tots els casals d’estiu.

Per això, identifiquem 3 grans criteris educatius i 7 dimensions clau per a dissenyar activitats d’estiu enriquides amb suggeriments d’activitats i propostes concretes per tal de fer efectiu l’estiu enriquit.

Els criteris educatius i les dimensions clau estan recollides en dos documents complementaris que esdevenen un marc d’orientacions amb criteris i idees per a dissenyar casals d’estiu enriquits.

Criteris educatius i activitats per a un estiu enriquit:

• Aprenentatge competencial en l’àmbit cognitiu, emocional i física: Per un aprenentatge profund i duradors, per alinear coneixements, habilitats, actituds i emocions, perquè són fonamentals per a la igualtat d’oportunitats al llarg i ample de la vida.
  • Personalització de l’aprenentatge: Perquè cal tenir en compte el punt de partida de cada infant i un interès autèntic per cada nen i nena, perquè l’infant ha de ser co-creador del seu aprenentatge i l’educació es un procés d’autoconeixement.
  • Vinculació amb l’entorn: Perquè l’entorn està ple de recursos i els seus agents volen contribuir a brindar oportunitats educatives als infants, per l’ús actiu del dret a la ciutat o per ampliar els contactes i punt de referència dels infants.

Llegeix el document complet.

Marc d’orientacions per a un estiu enriquit. 7 aspectes clau per al disseny i organització de les activitats d’estiu:

• Les competències cognitives i acadèmiques: reduir els efectes de l’aturada en el seu procés d’adquisició d’aprenentatges com les matemàtiques o la lectura, entre altres, programant un espai de lectura diari amb varietat de llibres, còmics o revistes suggerents o posant en valor la necessitat d’aplicar conceptes matemàtics quan preparem una recepta de cuina.
  • Vincles i reforç emocional, posant èmfasis en la necessitat de recuperar les interaccions socials que tan contribueixen al desenvolupament de la canalla i posant una mirada específica en la gestió de les emocions. Serà clau tenir informació sobre l’estat emocional dels infants i potenciar les activitats que reforcin el sentiment de pertinença a un grup.
  • Actiu i Saludable: Passar el màxim d’hores a l’aire lliure i programar activitats motrius atractives per tothom per contrarestar els efectes del sedentarisme d’aquests mesos, serà imprescindible. Com també incorporar activitats lúdiques per gestionar totes les informacions i dubtes que els infants tenen sobre conceptes com virus, malaltia, immunitat, etc.
  • Personalització:. La flexibilitat de les programacions en el lleure educatiu ens permeten poder adaptar, modificar o incorporar noves activitats de forma àgil que donin resposta als interessos i necessitats dels nois i noies. Per fer-ho haurem de conèixer quines són, escoltant-los de forma activa o fins hi tot preguntant-ho en el formulari d’inscripció. També haurem de deixar temps i espais per a la reflexió i significació de l’aprenentatge.
  • Vincle amb les famílies: Les famílies més que mai necessiten espais de seguretat, per això en la programació del casal caldrà tenir en compte aspectes formals (informatius, organitzatius, funcionals, etc.), els aspectes socials (el vincle, la relació, la confiança) i els emocionals i de suport. Incloent, també, la possibilitat d’implicar-los en les vivències positives del casal.
  • Connexió amb el territori: Cal que sigui un estiu connectat amb tots els agents del territori i aprofitar tots els recursos existents. En un territori amb un ecosistema educatiu connectat hi guanya tothom, sobretot si es fa un pas més enllà i s’engega un projecte comunitari en que nois i noies aportin valor i contribueixin a la transformació social del seu entorn.
  • Condicions organitzatives El context actual obliga a marcar recomanacions i normatives per preservar la salut dels i les participants, dels educadors/es i de la comunitat. Calen actuacions específiques en aquesta línia però que estiguin el màxim d’integrades i alineades amb el projecte educatiu del Casal.

Llegeix el document complet.

KIT PER UN ESTIU ENRIQUIT

Amb aquest kit et proposem algunes accions i aportem eines i idees perquè tu també puguis passar a l’acció al teu municipi. Descobreix-les totes i passa a l'acció!

Llegeix els articles relacionats