Acollida i retrobament: mesures per facilitar el retorn a l’escola

  • Serà necessari preveure recursos i accions que facilitin una acollida tranquil·la i genuïna al centre educatiu
  • També el professorat necessitarà un temps i uns recursos de readaptació després d’uns mesos d’alteració i replantejament d’urgència d’estratègies i dinàmiques

Hem d’esperar que la crisi del coronavirus, la situació d’emergència social generada (amb les mesures de tancament d’escoles, confinament i post-confinament gradual) i les seves conseqüències sanitàries, econòmiques i socials, tindran un impacte significatiu en el pla psicològic i emocional d’infants i adolescents.

Després de la finalització abrupta del curs i de sis mesos lluny de les aules i del contacte ordinari amb mestres i tutors, serà necessari preveure recursos i accions que facilitin una acollida tranquil·la i genuïna al centre educatiu, que permeti l’adaptació progressiva de l’alumne a l’entorn escolar, als seus docents i companys, vetllant en tot moment pel seu benestar socioemocional.

Per la seva banda, després d’uns mesos d’alteració i replantejament d’urgència d’estratègies i dinàmiques docents, també el professorat necessitarà un temps i uns recursos de readaptació al context ordinari de centre.

Finalment, per a les famílies representarà un procés de reconnexió amb una institució i unes figures docents amb les quals farà temps que han perdut el contacte directe. Algunes d’aquestes famílies hauran tingut més dificultats que d’altres d’oferir un acompanyament educatiu efectiu als seus fills; alhora, moltes d’elles hauran experimentat de primera mà o ho estaran fent en el moment d’iniciar el curs les conseqüències de la crisi (problemes econòmics, atur, malaltia...). Serà necessari reconstruir un lligam de confiança entre totes elles i la institució encarregada de l’escolarització dels seus fills.

Des d’aquesta perspectiva, caldria:

  • Disposar cada centre educatiu d’un Pla d’acollida post-crisi, que contempli accions i dispositius adreçats a facilitar el retorn a l’escola d’alumnes, mestres i famílies.

Amb la col·laboració d’experts, el Departament d’Educació hauria de dissenyar quines haurien de ser les línies mestre i els recursos bàsics d’aquests plans (p.ex. reforçament dels EAPs), que haurien de ser després adaptats pels mateixos centres educatius d’acord amb les seves necessitats i el seu entorn.

De forma general, els Plans d’acollida post-crisi haurien de contemplar:

1. De cara a l’alumnat (sobretot durant les primeres setmanes):

  • Un increment dels espais de tutorització, en petits grups i de forma individualitzada (potenciació d’intervencions com el programa Escolta’m).
  • Espais de treball socioemocional i conductual, on s’incloguin activitats com ara modelització, jocs de rol, anàlisi de situacions socials, relaxament i introspecció.
  • En casos de major impacte emocional de la crisi, disposició d’espais de contacte amb professionals especialistes externs als centres.

2. De cara al professorat (sobretot durant les primeres setmanes):

  • Un increment dels espais destinats al contacte i la reflexió compartida entre docents. Aquests espais han de permetre generar seguretat i cohesió d’equip, i fonamentar processos de pràctica reflexiva.
  • Espais de treball socioemocional i de guiatge, amb la col·laboració de professionals especialistes de dins o fora del centre.

3. De cara a les famílies (sobretot durant les primeres setmanes):

  • Amb la participació de les AMPAs, establiment d’espais destinats al contacte i la reflexió compartida entre famílies, amb l’objectiu de generar seguretat i adhesió escolar.
  • Accions de contacte i acollida per part de tutors i tutores, amb l’objectiu d’establir un vincle de confiança amb l’escola i l’escolarització dels fills.
  • Aquestes accions hauran d’intensificar-se en el cas d’aquelles famílies que més ho necessitin.

Obrim L’Educació: Per un país de noves oportunitats

Aquestes mesures formen part de l'informe Obrim l’educació. Mesures de xoc i reformes prioritàries davant la crisi de la COVID-19.

A la primera part de l'informe apuntem 30 mesures de xoc organitzades d’acord amb tres moments i objectius d’aplicació: a) finalització del curs 2019-2020; b) període d’estiu; i c) inici i seguiment del curs 2020-2021.

I, en una segona part, plantegem un conjunt de reptes i àmbits de reforma que considerem primordial abordar en paral·lel a les mesures de xoc més immediates.

Vols saber-ne més i conèixer totes les mesures i propostes de reforma? Et recomanem consultar la presentació de l'informe, el resum executiu i l’informe complet.

Notícies

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar la informació que es fa pública al nostre lloc web i recopilar informació estadística. Si es continua navegant, considereu que s’accepta el seu ús. Podeu canviar la configuració i obtenir més informació aquí.

Acceptar