Infografia: La segregació escolar amplifica el fenomen de l'abandonament escolar a 4t d'ESO

La distribució equilibrada de l’alumnat socialment o educativament desafavorit és una condició indispensable per millorar l’equitat del sistema educatiu. La concentració d’alumnat desafavorit en certs centres educatius tendeix a eixamplar les desigualtats i a reduir les oportunitats educatives de l’alumnat més vulnerable.

Mentre que la segregació de l’alumnat socialment desafavorit ha estat objecte d’anàlisi a Catalunya en els darrers anys, fins ara no hem tingut evidència sobre la distribució entre els centres educatius de l’alumnat que abandona els estudis, ni com la concentració d'aquest alumnat pot exacerbar processos d'abandonament escolar i desigualtats educatives.

En aquesta infografia es mostra que el nivell d’abandonament dels centres està estretament vinculat a la segregació escolar. Aquesta relació entre segregació i abandonament escolar s’explica per l’impacte del conegut com a “efecte company” (o peer effect). Concretament, la concentració de l’alumnat que abandona tendeix a amplificar els processos de no continuïtat educativa per la falta de referents que hagin continuat estudiant.

Aquestes dades de l’informe L’abandonament a 4t d’ESO: les desigualtats en la transició a l’educació postobligatòriaposen en evidència la necessitat d’actuar de manera urgent per reduir els nivells de segregació i concentració d’alumnat que abandona a 4t d’ESO en determinats centres, aplicant mesures de dessegregació. A l'informe ens preguntem: Com es distribueix el nivell d’abandonament entre els diferents centres educatius de Catalunya? En quins tipus de centres educatius hi ha més abandonament a 4t d’ESO?

Per saber-ne més: