La baixa comprensió lectora a Catalunya, en dades

Notícies

Tal com recull l’informe Comprensió lectora: l’assignatura pendent, els alumnes catalans estan mig curs per sota de la mitjana europea en comprensió lectora, segons les proves PIRLS. Catalunya arrossega 15 anys de mals resultats.

L’anàlisi de les proves revela que els alumnes entenen bé la comprensió literal en textos narratius de dificultat mitjana, però tenen grans dificultats amb textos de dificultat alta i amb tasques inferencials, integratives o avaluatives. També constata que responen millor a preguntes de resposta múltiple que a les que exigeixen producció escrita, especialment en textos informatius. En aquests quatre gràfics es pot comprovar els resultats de l'alumnat català en les diverses competències lectores a partir de les proves PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study).

Per revertir aquests resultats, a partir de l’informe d'Anna Llauradó i del treball amb un grup d’experts d’àmbits com la lingüística, la biblioteconomia, la docència o la psicologia, la Fundació Bofill 7 propostes de política pública per millorar els resultats.


Diferències entre les proves PIRLS i les de competències bàsiques

L’informe també conclou que les proves de competències bàsiques amb què s’ha avaluat la comprensió lectora dels alumnes de sisè del curs 2022/23 (promoció corresponent als alumnes que van participar en l’edició PIRLS 2021), mostren diferències importants respecte les PIRLS.

L'informe assenyala que el tipus de preguntes que s’utilitzen en les proves PIRLS està més alineat amb les premisses de la ciència de la comprensió lectora i que en les proves de competències bàsiques hi ha un excessiu nombre de preguntes orientades a avaluar la capacitat d’inferir el significat de mots i expressions a partir del context. Aquesta és una capacitat necessària per comprendre textos, diu l'informe, però alerta que la comprensió del significat dels mots no equival ni a comprendre el sentit literal del text ni, encara menys, a fer inferències i interpretacions a partir del contingut.

Així, mentre que un bon resultat en les proves PIRLS permetria esperar un bon resultat en les proves de competències bàsiques, un bon resultat a les proves de competències bàsiques no implica necessàriament un bon resultat a les proves PIRLS.

    Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar la informació que es fa pública al nostre lloc web i recopilar informació estadística. Si es continua navegant, considereu que s’accepta el seu ús. Podeu canviar la configuració i obtenir més informació aquí.

    Acceptar