Manlleu, o com acompanyar famílies sense plaça des d'una estratègia dessegregadora

Notícies

El consistori osonenc organitza una reunió presencial perquè les famílies que no han aconseguit plaça en cap de les seves opcions a la preinscripció considerin un centre amb baixa demanda

"A aquell centre no hi volem anar!", "Ens matricularem a un poble veí!" o bé "Aniré a la concertada!". Reaccions com aquestes són comuns entre les famílies que han vist com els seus infants han quedat fora dels centres escolars que havien sol·licitat durant el període ordinari de preinscripcions. El moment d'elecció d'escola i institut és dels que generen majors angoixes a tota família, sobretot quan es constata que no obtens la plaça desitjada. Per fer-hi front, l'Ajuntament de Manlleu ja fa dos anys que duu a terme un acompanyament gairebé personalitzat a aquestes famílies mitjançant una reunió específica de resolució de dubtes, i ho fa adoptant una perspectiva de distribució equilibrada de l’alumnat.

L'Ajuntament de Manlleu ja fa dos anys que duu a terme un acompanyament gairebé personalitzat a les famílies que no han obtingut la plaça desitjada mitjançant reunions de resolució de dubtes.

"Com a Oficina Municipal d'Escolarització (OME) tenim les dades de qui s'ha preinscrit, on s'ha preinscrit i si té plaça o no. Als que finalment no tenen plaça, els truco un per un i els convoquem a una reunió específica al centre amb més places vacants aquella mateixa setmana." Així ho explica la tècnica responsable d'Educació del consistori, Núria Font. Enguany, en tant que el termini d'ampliació de peticions de preinscripció per a alumnes sense plaça assignada a cap centre va del 27 de maig a l'1 de juny, ja preveu organitzar aquesta reunió molt possiblement el divendres 27 a la tarda o el dissabte 28 al matí.

Tot el procés de preinscripció escolar "acaba sent un món en què tot són llistes, números de sorteig, missatges al mòbil... I amb aquest acompanyament veuen que hi ha algú que està pendent de tu i t'acompanya, i això és vist com a molt positiu", ressalta Font.

Funcionament de la reunió

A Manlleu hi ha quatre instituts: els públics Antoni Pous i Institut del Ter, i els privats sostinguts amb fons públics La Salle i l'Escola Casals Gràcia. D'aquests, l'Institut del Ter acostuma a tenir una menor demanda, per un cert estigma històric que arrossega i pel fet que està íntegrament conformat per mòduls prefabricats. L'alumnat que no té plaça en els altres tres centres ha d'acabar-hi fent cap, si és que la família no opta per marxar a algun institut de fora del municipi, fet que aguditza les dinàmiques de segregació escolar del conjunt del municipi.

Per evitar aquest escenari, el consistori i Inspecció Educativa van acordar el 2020 fer aquesta reunió per resoldre dubtes i dissipar pors. "D'una vintena de famílies convocades, en van venir quatre, que van entrar a la reunió molt negatives. 'Aquí no hi volem venir!', deien. I al final van acabar optant per l'Institut del Ter! De fet, a la reunió de l'any passat va ser alguna d'aquestes mateixes famílies les que van participar exposant la seva pròpia experiència, ja que ara estan molt satisfets a l’institut. L'any passat ja van ser onze les que van venir-hi", exposa. Alhora, malgrat el poc quòrum de la reunió del primer any, el resultat final va acabar sent molt positiu pel que fa a les inscripcions del conjunt de famílies: "Després devien parlar amb la resta i van entrar totes a l'institut amb decisió."

"L'objectiu de la reunió és el de convèncer les famílies que es quedin a Manlleu, i fins i tot que entrin amb convicció a l'institut", ressalta. En aquesta trobada s'hi implica tant la direcció de l'escola com el regidor d'Educació, la inspectora del Departament d'Educació i famílies i alumnes del centre. "Així es dóna una imatge de conjunt a les famílies que no havien marcat aquest centre dins les seves preferències", ressalta.

Malgrat que qui convoca la trobada és el consistori, d'acord amb la inspecció educativa, qui la lidera és la direcció del propi institut. Font es limita a donar la benvinguda i a cedir la paraula als diversos agents. La directora hi exposa el projecte, i alumnat i famílies expressen les seves vivències personals, sempre tenint en compte que "bona part de la reunió està pensada perquè les famílies exposin preguntes i inquietuds". Acabada la reunió, de més o menys una hora i mitja de durada, es fa una visita a les instal·lacions, propiciant que es creïn converses de tu a tu amb pares i mestres, afavorint que a qui li costa parlar en grup pugui tenir aquí un moment per preguntar més en confiança.

El 2020 van convocar la reunió a les 4 de la tarda, i l'any passat van convocar-la a les 7. Enguany encara ho han de perfilar. Tot amb tot, ressalta, "si a algú no li va bé, la directora s'ofereix per fer-li una visita individualitzada. L'any passat es va fer així amb 2-3 famílies".

La importància de la trucada

Però perquè la reunió sigui un èxit, bona part de l'èxit del procés rau en la trucada inicial que Font els fa. "Ja és un pas previ, perquè la gent reacciona de moltes maneres i aquí ja es fa una primera part de sensibilització. N'hi ha que desconeixen la pròpia existència del centre, d'altres que mostren reticències... També n'hi ha que diuen que d'acord, que confien en el sistema educatiu. Però vaja, aquests són un de cada deu... Amb tota aquesta informació ja pots intuir com anirà la reunió", ressalta.

Tenir l’oportunitat de trepitjar l’institut i trobar-se amb altres famílies que estan en la mateixa situació ajuda a mirar-se el centre més enllà dels estereotips o idees preconcebudes.

Un cop les famílies han estat informades de la situació en què es troben, descobreixen el centre per dins i tenen la possibilitat de parlar amb tota la comunitat educativa: "La veritat és que reaccionen molt bé. El centre està conformat íntegrament per mòduls prefabricats i de fora es veu molt desangelat. De dins, quan hi entren, llavors el veuen molt acollidor, se sorprenen positivament. I veuen la proximitat que el claustre té amb l'alumnat, l'acompanyament individual que els fan, valoren que la directora conegui tots els alumnes...".

Un factor que ajuda les famílies a valorar un centre educatiu menys demanat és el fet de fer la reunió de manera presencial. Tenir l’oportunitat de trepitjar l’institut i trobar-se amb altres famílies que estan en la mateixa situació ajuda a mirar-se el centre més enllà dels estereotips o idees preconcebudes. És important que les famílies en aquesta situació vegin que hi ha més persones que, com elles, han de valorar altres opcions de centre i que no estan soles en el procés.

'Tempos' ajustats

En tot aquest procés, la preparació prèvia és clau. "Tot plegat va molt just de temps. Qui sap que es queda sense cap de les places sol·licitades, ho sap a través del Departament d'Educació un dilluns-dimarts. Jo els truco aquell dimecres-dijous explicant-los la situació i que tenen 3-4 dies per canviar preferències, i llavors els informo de la reunió que fem aquell divendres. Els tempos són molt justos", emfasitza.

De cara al procés de preinscripció vigent, és molt possible que les famílies rebin la notificació el dilluns 23 o el dimarts 24 de maig.

De cara al procés de preinscripció vigent, és molt possible que les famílies rebin la notificació el dilluns 23 o el dimarts 24 de maig. Per tant, Font calcula fer les trucades el dimecres 25 i dijous 26, i la reunió el divendres 27 -o fins i tot el dissabte 28 al matí. Així les famílies tenen el cap de setmana per acabar de valorar pros i contres. Fins el dimecres 1 de juny poden ampliar les peticions originals i demanar plaça als centres que saben que en tenen de disponibles. Si no ho fan, seran assignades d'ofici.

"Hi ha qui no entén que no hagi entrat en la primera o segona opció, no entenen que no hi hagi més places. I la trucada la reben com una cosa positiva, perquè se senten acompanyats: l'ajuntament em truca, es preocupa perquè he quedat fora de les meves opcions...", explica Font.

El consistori les contacta directament en tant que són famílies que han fet una sol·licitud de preinscripció escolar, motiu pel qual han facilitat unes dades de contacte al Departament. I en tant que l'OME gestiona el procés de preinscripció, i que hi ha un conveni Departament-OME, per això es té accés a aquestes dades de contacte. "Estàs contactant al ciutadà en funció d'aquella petició que ha fet, i sempre d'acord amb Inspecció", puntualitza.

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar la informació que es fa pública al nostre lloc web i recopilar informació estadística. Si es continua navegant, considereu que s’accepta el seu ús. Podeu canviar la configuració i obtenir més informació aquí.

Acceptar