Mesures d’avaluació inicial i revisió del currículum pel retorn a l’escola

  • Després de la crisi viscuda, caldrà saber en quin nivell d’aprenentatges comencen els alumnes el nou curs i amb quin estat emocional i motivacional l’enfronten
  • El treball competencial permetrà recuperar capacitats i igualar oportunitats

Cal treballar per dissenyar un retorn a l’escola que sigui el més plàcid possible per a tots els alumnes i que alhora prevegi aquells dispositius i suports que seran necessaris per redreçar les inequitats educatives que s’hauran acumulat al llarg de sis mesos d’absència de classes.

De bon inici, serà necessari actualitzar i validar en un context de relació pedagògica normalitzada els resultats de les avaluacions i el feedback que cada estudiant hagi obtingut del curs anterior i, eventualment, del seu pas l’Escola d’Estiu. Saber en quin nivell d’aprenentatges comencen els alumnes el nou curs i amb quin estat emocional i motivacional l’enfronten després de la crisi viscuda.

Des d’aquest punt de vista, serà necessari:

  • Potenciar i estendre l’avaluació inicial que bona part dels centres fan dels seus alumnes durant les primeres setmanes de curs, redefinint el seu model. Aquestes avaluacions haurien de ser autèntiques i comprensives, i incloure components qualitatius que permetin valorar l’estat emocional de l’alumne. Aquest model d’avaluació inicial hauria de ser elaborat per una comissió d’experts i professionals de l’educació, en el marc d’un procés liderat i validat pel Departament d’Educació.

Al mateix temps, sabem que el desplegament del currículum per competències, que prioritza el saber fer (habilitats, destreses en les diferents àrees de coneixement i en l’àmbit socioemocional) per sobre l’ensenyament memorístic i de coneixements tancats, és encara limitat i desigual entre centres i etapes educatives. Aquest enfocament serà ara més necessari que mai, comptant que bona part dels continguts curriculars previstos per al curs anterior no hauran pogut ser impartits i que és el treball competencial el que permetrà recuperar capacitats i igualar oportunitats.

Per tant, proposem:

  • Dur a terme una ràpida revisió dels continguts d’aprenentatge de tots els cursos, des d’un doble criteri:
  • Flexibilitzar l’exigència de continguts d’aprenentatge de tots els cursos, revisant les prioritzacions d’aprenentatges i buidant de temari allà on calgui.
  • Aplicar una lògica competencial i de sabers imprescindibles pensats en clau de cicle o etapa.

La revisió curricular d’urgència hauria de ser liderada pel Departament d’Educació i hauria de comptar amb la contribució d’una comissió d’experts i professionals de l’educació.

Obrim L’Educació: Per un país de noves oportunitats

Aquestes mesures formen part de l'informe Obrim l’educació. Mesures de xoc i reformes prioritàries davant la crisi de la COVID-19.

A la primera part de l'informe apuntem 30 mesures de xoc organitzades d’acord amb tres moments i objectius d’aplicació: a) finalització del curs 2019-2020; b) període d’estiu; i c) inici i seguiment del curs 2020-2021.

I, en una segona part, plantegem un conjunt de reptes i àmbits de reforma que considerem primordial abordar en paral·lel a les mesures de xoc més immediates.

Vols saber-ne més i conèixer totes les mesures i propostes de reforma? Et recomanem consultar la presentació de l'informe, el resum executiu i l’informe complet.

Notícies

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar la informació que es fa pública al nostre lloc web i recopilar informació estadística. Si es continua navegant, considereu que s’accepta el seu ús. Podeu canviar la configuració i obtenir més informació aquí.

Acceptar