Mesures per a una orientació efectiva i equitativa

• En el context actual pot incrementar-se el nivell de desorientació d’aquells alumnes enfrontats a decisions importants en el seu itinerari formatiu
  • Cal fer un esforç especial perquè la tasca orientadora arribi als alumnes i a les famílies més desafavorides

Ja en circumstàncies “normals”, una bona part dels alumnes es perden en el seu itinerari educatiu i acaben abandonant els estudis, ja sigui per resistència o desafecció escolar, o fruit d’eleccions mal fonamentades d’itineraris postobligatoris. I les dades mostren que els alumnes més vulnerables tenen el doble de probabilitat d’abandonar els estudis que l’alumnat no desafavorit.

Els plans i les accions d’orientació educativa persegueixen que tot l’alumnat disposi dels coneixements, competències i eines necessàries per prendre les millors decisions al llarg de la seva formació i, especialment, en els moments de transició entre etapes educatives o en el trànsit de l’educació al món professional. I l’evidència demostra que una bona orientació pot marcar la diferència.

En un context com l’actual, de pèrdua del contacte directe amb el centre i les seves figures d’acompanyament, pot incrementar-se el nivell de desorientació d’aquells alumnes enfrontats a prendre decisions importants en el seu itinerari formatiu. Especialment entre els alumnes d’entorns amb menys recursos socials i culturals per oferir una orientació efectiva.

És per això que es fa necessari:

• Garantir la tasca orientadora (telemàtica i telefònica) que les figures de tutorització, de coordinació pedagògica i d’enllaç dels centres puguin fer amb els alumnes que finalitzin cursos previs a transicions educatives rellevants (6è primària, 4t d’ESO, finalització de la secundària postobligatòria). Aquesta tasca ha de poder recollir el conjunt d’inputs d’avaluació abans esmentats i establir-se en base a un pla d’orientació individual.
  • Fer un esforç especial perquè la tasca orientadora arribi als alumnes i a les famílies més desafavorides, definint figures clares de referència per part dels centres i fent ús de tots els canals de comunicació disponibles.

Obrim L’Educació: Per un país de noves oportunitats

Aquestes mesures formen part de l'informe Obrim l’educació. Mesures de xoc i reformes prioritàries davant la crisi de la COVID-19.

A la primera part de l'informe apuntem 30 mesures de xoc organitzades d’acord amb tres moments i objectius d’aplicació: a) finalització del curs 2019-2020; b) període d’estiu; i c) inici i seguiment del curs 2020-2021.

I, en una segona part, plantegem un conjunt de reptes i àmbits de reforma que considerem primordial abordar en paral·lel a les mesures de xoc més immediates.

Vols saber-ne més i conèixer totes les mesures i propostes de reforma? Et recomanem consultar la presentació de l'informe, el resum executiu i l’informe complet.