El valor del lleure com a oportunitat educativa

• Les activitats de lleure ajuden a millorar l’èxit escolar dels infants o joves en situació de vulnerabilitat i redueixen els entrebancs que poden trobar en l’entorn educatiu. Per això, garantir l'accés al lleure ha de ser una prioritat i una proposta de valor per reduir les desigualtats que es poden donar fora de l’escola

Àlex Muñoz és professor de cicles formatius a Bemen-3 i va coordinar la redacció de la publicacCompetències per a la vida en el lleure educatiu.

Les activitats de lleure educatiu formen part del procés educatiu de molts infants i joves. A banda de ser un dret i una activitat necessària per a l'infant en la seva socialització, també és un espai on arriben a adquirir un seguit d'aprenentatges que recolzen la seva trajectòria educativa.

El lleure educatiu ha anat adaptant-se al llarg del temps segons les necessitats, inquietuds i motivacions dels infants i joves. A més de tenir un caràcter inclusiu i participatiu, la seva finalitat és generar una societat més justa, crítica i equitativa. Per aquest motiu, l’oferta del lleure ha anat creixent i s’han creat espais i activitats al cap de setmana, vacances i entre setmana.

Per poder fer més accessible aquestes activitats a totes les persones, des de les entitats s’ha anat modificant estructures i models d’activitat generant programes i ajudes, moltes vegades privades, perquè els infants puguin gaudir el màxim d'activitats de lleure a l'estiu. A més de generar un model inclusiu de lleure entre setmana, on totes les persones hi puguin participar i facilitar l'accés a infants en situacions de vulnerabilitat. Les entitats han creat un seguit de propostes diverses per a famílies, joves, petita infància, etc. que faciliten tenir una mirada molt més sistèmica, apropant-se més a les diferents realitats que hi conviuen.

El lleure educatiu ha estat i és un espai on compensar determinades mancances de l’entorn. Per tant, majoritàriament són espais de llibertat on l’infant o adolescent se sent capaç d'esbrinar les seves pròpies inquietuds. Les activitats de lleure ajuden a millorar l’èxit escolar dels infants o joves en situació de vulnerabilitat i redueixen els entrebancs que poden trobar en l’entorn educatiu. En definitiva, els que hi participen acaben tenint més oportunitats i és, per aquest motiu, que garantir l'accés al lleure ha de ser una prioritat i una proposta de valor per reduir les desigualtats que es poden donar fora de l’escola.

A la nostra societat no es prioritzen aquestes propostes educatives i no es veu de manera clara com una necessitat, ja que les polítiques, els grups de recerca educativa (amb excepcions) o els professionals de l'educació, en general, no li donen un valor com un agent educatiu essencial. Per això mateix, una de les primeres coses que hem d'entendre és el valor educatiu d'aquestes activitats, que moltes persones desconeixen tot i estar molt arrelades a la nostra societat.

Si ens fixem en metodologies educatives presents en el nostre sistema educatiu, veiem que el lleure educatiu té una manera de fer pròpia de la pedagogia activa, dins del seu model metodològic, i té una clara intencionalitat educativa. Té com a missió una millora de la societat, i això fa que aquest procés d'aprenentatge educatiu sigui significatiu pels participants d’aquestes activitats.

Un altre element essencial és la promoció des de les entitats del lleure per posar en valor la tasca educativa que realitzen. Els infants que hi participen tenen la possibilitat de consolidar un seguit de competències que de manera transversal treballen als centres educatius.

Si ens parem a pensar en les activitats que un infant pot realitzar en una entitat de lleure, en podem extreure algunes idees: hi ha activitats on l’infant o jove ha d’escriure o llegir en algun moment. Per tant, necessita tenir una comunicació fluïda, i, en molts casos, tot sorgeix de la seva pròpia motivació i interès. Aquestes activitats que emergeixen de la interacció i la descoberta fan que tots els processos comunicatius a nivell de lectoescriptura o oralitat acabin sent essencials i es desenvolupin de manera natural. Aquest és un clar exemple dins de les competències que de manera transversal es treballen al currículum acadèmic.

Com ja he esmentat anteriorment, en aquests espais educatius aprenen a triar i decidir per si mateixos segons les seves motivacions i interessos. A més, es generen espais de participació i de creació conjunta, es promou l’esperit crític i es crea un entorn on trobar-se amb altres agents socials i altres persones que no són les pròpies del seu entorn quotidià. Això aporta unes eines de cara al futur d’aquests infants i joves, ja que potencia un clima positiu en convivència a la societat.

És un tret distintiu del lleure educatiu donar la possibilitat de treballar des de l'individu i del grup, on tenir en compte que cada persona és única. I això ajuda a sentir-se més segur/a en el seu procés d'aprenentatge.

Molts professionals de l’educació podem identificar aquells infants o joves que han passat per entitats de lleure per la seva capacitat d’auto-consciència, de verbalitzar o d’opinar i de poder generar pensament crític i creatiu. Està clar que no és exclusiu del lleure, però sí que podem pensar que hi ha determinades actituds que s’hi desenvolupen especialment, com el lideratge i la participació.

Així doncs, s’ha de considerar que el lleure educatiu és una oportunitat educativa de primera magnitud per a totes les persones i que, socialment, ajuda a reduir les desigualtats i augmentar les oportunitats.