30 centres educatius redissenyaran els seus espais amb l’acompanyament d’arquitectes i dissenyadors

• 176 centres educatius s’han presentat a la crida Hack the School per a redissenyar els seus espais escolars
  • 30 propostes han estat seleccionades de les quals 20 són de centres educatius de Primària i 10 de Secundària o mixtes
  • D’entre els 30 centres, 25 són públics i 5 concertats i estan distribuïts entre la província de Barcelona, Girona, Lleida, Tarragona i també les Illes Balears.

La crida Hack the School, espais per aprendre i conviure de la Fundació Jaume Bofill avui fa pública la llista definitiva dels 30 centres que participaran en el procés de redisseny d’espais escolars. La crida a la participació ha estat un èxit i un total de 176 centres educatius van presentar propostes.

Paral·lelament, més de 70 professionals de l’arquitectura i del disseny han posat de manifest el seu compromís amb l’educació enviant les seves candidatures per acompanyar als centres. Hack The School va néixer amb la voluntat de promoure canvis en els espais dels centres educatius de Catalunya i millorar l'aprenentatge i la qualitat de les relacions educatives.

En el moment actual d'efervescència d'un canvi de model d'escola a Catalunya, en una situació de pas d'un sistema transmissor a una escola basada en l'adquisició de competències, repensar els espais escolars esdevé un element central de la transformació educativa. L’escola del segle XXI demana espais que possibilitin el treball cooperatiu, l’exploració, l’acció, la curiositat, l’emoció i la descoberta. Quan els centres es plantegen renovar les seves metodologies didàctiques sovint xoquen amb unes parets, un mobiliari i uns elements físics molt poc versàtils.

El repte que planteja Hack The School a la comunitat educativa és iniciar una conversa profunda i analítica sobre quin tipus d’interaccions humanes i formes d’organitzar els processos pedagògics volem que es donin al centre. Que els espais estiguin al servei d’un projecte educatiu, la major part de les vegades, no implica una nova arquitectura escolar sinó una nova reorganització i redisseny d’aquests espais. Creiem que reflexionar i experimentar amb la reorganització i transformació dels espais escolars pot ser un element catalitzador d’un canvi més profund, tant a nivell educatiu (optimització dels aprenentatges) com a nivell comunitari (major implicació, comunicació i involucració d’alumnes, famílies, docents i altres agents).

Per la selecció dels finalistes un comitè extern ha tingut especialment en compte els següents criteris:

• la diversitat territorial i dels espais proposats;
  • que el canvi dels espais respongués a una necessitat real en la vida del centre;- que hi hagués un alt grau de participació per part de tots els membres de la comunitat educativa durant tot el procés;
  • la sostenibilitat i viabilitat de les propostes.

Les principals característiques de la mostra dels 30 centres educatius seleccionats són:

• Etapa educativa: 20 centres educatius de Primària i 10 de Secundària o mixtes (ambdues etapes educatives, i en alguns casos amb Formació Professional).
  • Titularitat: 25 centres educatius públics i 5 concertats.
  • Territori: 25 centres de la província de Barcelona (Rubí, Sabadell, St. Boi de Llobregat, El Masnou, Vilanova i la Geltrú, Manlleu, Alpens etc.), 1 a Girona (Quart), 2 a Lleida (Bovera i Balaguer), 1 a Tarragona (Valls) i 1 a les Illes Balears (Palma de Mallorca).

El llistat complet de centres seleccionats es pot consultar aquí.

Per a més informació, us podeu descarregar la nota de premsa.