52 escoles de Catalunya han participat en la primera edició del programa MATH TUTORING

• Després de cinc mesos d’implementació, MATH TUTORING arriba al seu primer final de curs mostrant les primeres evidències del potencial i la capacitat transformadora dels programes de suport educatiu.
  • 52 centres educatius d’arreu de Catalunya han contribuït a la definició d’aquest nou programa d’enriquiment matemàtic dirigit a l’alumnat de 6è de primària, el qual serà avaluat sota el marc de Suport Educatiu.
  • En reconeixement de l’alumnat participant i en agraïment a les famílies, a les escoles i als ajuntaments, per la seva col·laboració i confiança en la Fundació Bofill, s’han celebrat diferents actes de cloenda.

Aquest curs i, per primera vegada, la Fundació Bofill ha posat en marxa el programa MATH TUTORING adreçat a l’alumnat de 6è de primària. Un nou model de suport educatiu en matemàtiques que busca reforçar el seu aprenentatge i trencar el sentiment o percepció negativa que molts infants desenvolupen. La proposta, que s’ha desenvolupat sota el marc de Suport Educatiu, el primer projecte d’avaluació d’impacte en l’àmbit educatiu a Espanya, ha comptat amb la participació de 52 centres educatius situats arreu de Catalunya i ha arribat a més de 500 alumnes.

La implementació de MATH TUTORING va començar la segona quinzena del mes de gener i ha proporcionat a cada infant un total de 24 hores de reforç addicional en matemàtiques, distribuïdes en 16 sessions. Aquestes han estat dirigides per tutors i tutores professionalitzats i formats en el programa i s’han dut a terme en horari extraescolar a la mateixa escola. Els centres educatius han tingut un paper clau, ja que són els que coneixen millor la realitat de cada alumne i treballen dia a dia per al seu èxit educatiu. Sense el seu suport i dedicació no hauria estat possible posar en marxa i construir aquest programa que reforça una àrea d’aprenentatge tan important per a la continuïtat educativa i la vida com són les matemàtiques.

Actes de cloenda per celebrar l’esforç, la motivació i l’aprenentatge compartit

“MATH TUTORING ha sigut una experiència inoblidable”. Aquesta va ser la resposta d’una de les alumnes, quan la Marta, tutora del programa, li va preguntar que havia significat per ella participar a MATH TUTORING. Era la darrera sessió. La Marta havia aconseguit que, després de tot el dia de jornada lectiva, els seus alumnes arribessin a l’activitat de suport feliços i motivats. Però encara quedava un moment realment important per elles i per la resta d’infants que havien participat: la cloenda. Un espai de trobada totalment necessari per celebrar tant d’esforç, motivació i aprenentatge compartit.

“MATH TUTORING ha sigut una experiència inoblidable.”

Però de fet no va ser només un espai, n’han estat molts! Entre finals de maig i la primera quinzena de juny, s’han celebrat diferents actes de cloenda, per acomiadar un programa que ha acabat el seu primer curs amb un impacte molt positiu entre l’alumnat

L’objectiu d’aquestes trobades era mostrar a les famílies com s’ha desenvolupat el programa a través d’activitats matemàtiques que l’alumnat ha posat en pràctica aquests mesos. Però no sols això, també crear un espai de reconeixement de tots aquells alumnes participants i d’agraïment a les famílies, a les escoles i als ajuntaments, per la seva col·laboració i confiança en la Fundació Bofill.

Han estat uns actes de cloenda molt especials amb moments plens d’emoció. Moments en què s’ha fet palès l’impacte que un programa de suport educatiu, amb un plantejament adequat, pot tenir. I és que al llarg d’aquests mesos, s’ha vist com anava millorant l’autoconfiança dels nens i nenes i com això, es feia extensible a l’aula, fora del petit grup de 3 o 4 infants establert a MATH TUTORING. I també s’ha vist com, a poc a poc, canviava la seva actitud vers les matemàtiques i com millorava el seu aprenentatge en entendre conceptes o processos que no tenien consolidats.

A Reus, l’acte de cloenda es va celebrar a la Biblioteca Xavier Amorós, amb la participació de les tres escoles involucrades al municipi. Obria l’acte l’Agnès Pàmies, cap del programa, mentre dirigia aquestes paraules a tots els assistents: “Tanquem un curs ple d’aprenentatges. Els nens i nenes que han participat a MATH TUTORING han pogut descobrir i gaudir de les matemàtiques i al mateix temps, això ens ha permès definir un model que, com hem vist, té molt de potencial i una alta capacitat transformadora”.

"La qualitat del vostre programa ens ha servit de guia i inspiració."

En aquest espai inicial i abans de donar el tret de sortida al conjunt d’activitats, també va ser important conèixer i posar en relleu l’experiència dels centres educatius: "la qualitat del vostre programa ens ha servit de guia i inspiració", afirmava la Blanca des de l’Escola Prat de la Riba. O, des de Lleida, municipi on l’acte de cloenda també va agrupar a les tres escoles participants, la Mireia Blanco de la FEDAC, ressaltava “Ens sentim molt afortunades de poder oferir aquestes oportunitats d’aprenentatge a aquells infants amb més dificultats en aquesta àrea, ja que és una manera de poder oferir igualtat d’oportunitats”.

Jocs matemàtics i entrega de diplomes i materials per continuar aprenent matemàtiques des de casa

Coneixeu la plataforma per aprendre jugant anomenada Kahoot? Per trencar el gel i involucrar a totes les persones assistents, una de les activitats que s’han dut a terme en aquelles cloendes de més petit format, ha estat un concurs a través d’aquesta plataforma. De fet, activitats com el Kahoot, eren les que encetaven cada sessió de MATH TUTORING, com a estratègia per crear un espai còmode i de confiança. Per després, passar a les anomenades activitats de descoberta, on, de forma col·laborativa es resolien reptes matemàtics, i a la pràctica autònoma a través de les eines digitals.

"Els alumnes han guanyat en confiança i han gaudit de les matemàtiques.”

La por a equivocar-se que al principi del programa tenien la majoria dels nens i nenes participants s’havia esvaït pràcticament l’últim dia, mentre que els aprenentatges guanyats eren molts. Havia arribat el moment de l’entrega de diplomes i de reconèixer a l’aumnat. Tutors i tutores del programa, com l’Èric que ha estat a L’Escola La Pau de Sant Sadurní, dedicaven unes paraules: “Ha estat una experiència molt positiva. Hi ha hagut molt bona assistència i en els informes hem vist un bon progrés, els alumnes han guanyat en confiança i han gaudit de les matemàtiques”. I això que compartia, s’ha vist perfectament reflectit en petits avenços, que en realitat són molt grans, com el que va comentar una de les mares que va assistir a l’acte: “ara el meu fill es maneja millor amb els diners, se sent segur i es presta a anar a comprar. Abans li costava”.

“Ara el meu fill es maneja millor amb els diners, se sent segur i es presta a anar a comprar. Abans li costava.”

Les cloendes finalitzaven amb un berenar, tot just després de l’entrega de diplomes i materials per continuar aprenent matemàtiques des de casa, portant-les a aquelles situacions del dia a dia en què són indispensables: mesurar els ingredients per fer una recepta, calcular el canvi d’una compra, estimar quin equip pot guanyar una competició… La vida està plena de reptes matemàtics! I els nens i nenes que han participat en aquesta primera edició del MATH TUTORING ho saben molt bé!

Ressò de la cloenda del programa als mitjans: