590.000 persones votaran en una escola segregada aquestes eleccions municipals

• A Catalunya hi ha 426 escoles, instituts i instituts-escola on s’escolaritzen molts més alumnes en situació vulnerable que el que hi ha als seus barris. Les altes taxes de la segregació escolar no són un reflex de la composició social de la majoria dels municipis.
  • L’11% de la ciutadania catalana està cridada a votar aquestes eleccions municipals en un centre educatiu segregat. El diumenge 28 de maig, durant la jornada electoral, aquestes escoles i instituts que són sovint invisibles per a una part dels veïns i veïnes s’ompliran de la realitat social del seu entorn. Una realitat social diversa que els alumnes no tenen en els seus companys de classe.
  • En el marc dels comicis, famílies i entitats vinculades a escoles i instituts socialment vulnerables s’han unit per interpel·lar a l’administració i al seu veïnat: “Votes aquí? Matricula aquí els teus fills i filles” amb una campanya comunicativa que vol sensibilitzar les comunitats educatives, famílies i responsables polítics sobre la segregació escolar.
  • La campanya, impulsada per Escoles contra la Segregació, Fundació Bofill, Fundació Secretariat Gitano, Save the Children, Associacions Federades de Famílies d'Alumnes de Catalunya (AFFAC), Salt’Educa i l’Associació d’Estudiants Musulmans, és una crida oberta a les associacions de famílies, entitats i escoles de tot el país per posar en marxa diferents accions durant el període electoral i el proper mandat. Totes les AFAs, AMPAS, entitats, col·lectius… que vulguin ser part de la campanya, poden escriure a info@votesaqui.cat.
  • La iniciativa reivindica que “la comunitat comença a l’escola” i reclama als futurs alcaldes i alcaldesses que en els pròxims quatre anys accelerin l’aplicació i dotació de mesures contra la segregació escolar a tots els centres, barris i municipis.
  • Cal que els nous ajuntaments que sortiran de les eleccions municipals d’aquest maig apostin per la diversitat a les escoles per facilitar la construcció de comunitats locals cohesionades i tancar bretxes d'oportunitats.

Barcelona a 17 de maig de 2023

La segregació escolar és un dels principals problemes educatius i socials a Catalunya. En un context de polarització social i política com l’actual, és fonamental que l’escola sigui un espai on persones de diferents contextos socials es relacionin i generin comunitat. Les aules diverses són el primer espai de reducció de les desigualtats i de construcció d’un futur compartit.

El problema de la segregació és present a la majoria de les localitats de Catalunya: 72 dels 123 municipis de més de 10.000 habitants tenen algun centre educatiu de primària o secundària amb una concentració molt gran de vulnerabilitat respecte al seu entorn. En gairebé tots els casos, aquests centres segregats es troben a prop d’altres sense força complexitat, generant-se així fortes desigualtats dins d’una mateixa xarxa escolar.

Quan els nens i nenes veïnes i diverses van a l'escola juntes, es genera un espai d'oportunitats educatives i es possibilita l’ascensor social pels infants en situació de vulnerabilitat.

Els alumnes vulnerables que assisteixen a escoles segregades obtenen pitjors resultats, pateixen més risc d’abandonar els estudis i veuen llastrat el seu benestar futur. En canvi, quan els nens i nenes veïnes i diverses van a l'escola juntes, es genera un espai d'oportunitats educatives i es possibilita l’ascensor social pels infants en situació de vulnerabilitat.

Les escoles diverses també impacten positivament en el conjunt de la població. Anar a l'escola amb els veïns connecta els infants amb la realitat social del país, i per tant redueix la discriminació i ajuda a construir societats més igualitàries. Cal que els nous ajuntaments que sortiran de les eleccions municipals d’aquest maig apostin per la diversitat a les escoles com un factor clau per facilitar la construcció de comunitats locals cohesionades i tancar bretxes d'oportunitats.

Relacionat: Mapa interactiu: La segregació escolar municipi a municipi

Una campanya des de les escoles per interpel·lar la ciutadania en la lluita contra la segregació escolar

590.000 ciutadans i ciutadanes, l’11% del total dels electors de Catalunya, estan cridats a votar en un centre segregat aquestes eleccions municipals. La cita els donarà l’oportunitat de trepitjar, potser per primer cop, l’escola o institut més proper a casa seva.

El diumenge 28 de maig, durant la jornada electoral, aquestes escoles i instituts que són sovint invisibles per a una part dels veïns i veïnes s’ompliran de la diversitat social real del seu entorn. Una diversitat que els alumnes no tenen en els seus companys de classe.

El 28-M, moltes escoles i instituts s'ompliran de la diversitat social real dels seus barris, que normalment no es veu reflexada en el seu alumnat.

En el marc de les eleccions, diverses entitats i associacions de famílies vinculades a escoles segregades de tota Catalunya ja s’han sumat a la campanya “Votes aquí? Matricula els teus fills i filles aquí”, una acció comunicativa oberta a totes les escoles, instituts i organitzacions socials que la vulguin impulsar per:

• Sensibilitzar les famílies votants dels seus barris sobre la importància de l’escolarització de proximitat i més enllà dels estereotips per evitar la segregació escolar. La diversitat a l’escola és un valor en si mateix i la millor eina per construir municipis amb oportunitats per tothom.
  • Posicionar en el debat polític municipal aquest problema urgent i demanar als propers alcaldes i alcaldesses que liderin mesures contundents per acabar amb la segregació escolar i construir comunitats locals més cohesionades. Moltes localitats estan reduint els seus nivells de segregació escolar, però cal intensificar les mesures en els pròxims anys i vetllar especialment per aquells centres amb més complexitat.
  • Demanar al Departament d’Educació l’acceleració i adequada dotació de les mesures dessegregadores de país que s’han començat recentment perquè arribin amb contundència a tots els municipis i escoles. La campanya reivindica que no hi haurà dret efectiu a l’educació mentre hi hagi infants o joves que perdin oportunitats per estudiar en una escola segregada.
  • Ampliar el consens social al voltant de la lluita contra la segregació escolar amb més agents socials que impulsin accions al llarg del proper mandat. Si sou una escola, mestres, pares i mares, AMPA/AFAs o entitats locals i voleu treballar per la cohesió social, podeu contactar amb nosaltres i afegir-vos a la crida d’aquesta campanya fer créixer la xarxa d’activistes municipals per la cohesió social al vostre municipi.

Si sou una AMPA, AFA o comunitat educativa d'un centre desafavorit, teniu moltes maneres de sumar-vos a la crida:

1. Decoreu el vostre centre amb la cartelleria de la campanya durant els dies previs a les eleccions:

• Demana’ns una lona PVC mida Din-A0 per penjar a l’exterior del centre!
  • Descarrega’t aquí els cartells en A3, imprimeix-los i penja'ls!
  • Fes-hi una foto i comparteix-la a xarxes i envia’ns-la a info@votesaqui.cat!

2. Parla de la campanya a xarxes socials:

• Si ets part de la comunitat educativa d’un centre i heu penjat cartells o feu alguna acció amb motiu de la campanya, feu-ne fotografies i vídeos i compartiu-ho a les xarxes socials amb l’etiqueta #VotesAquiMatriculaAqui.
  • Descarrega't aquí el material de la campanya per xarxes, i publica'l.
  • Si ets pare/mare d’un centre desafavorit, o fins i tot un exalumne, anima’t a crear el teu propi contingut a les xarxes socials compartint la teva experiència! Fes que els mitjans locals en parlin!

3. Escriu als mitjans de comunicació locals del teu municipi i explica’ls per què us sumeu a la campanya:

• Escriu una carta al director o una columna per al diari del teu municipi explicant per què la segregació és un problema a la teva comunitat.
  • Organitza un acte obert al públic (conferència, debat...) per posar a l’agenda política municipal la problemàtica sobre la segregació escolar.

4. Segur que no sou els únics del vostre entorn preocupats per la segregació escolar…

• Poseu-vos en contacte amb entitats afins del municipi perquè us donin suport
  • Escriviu a altres entitats socials, comunitàries, organitzacions veïnals… per tal que us donin suport i se sumin a la crida de la campanya.

I després de les eleccions…

La campanya també vol connectar agents locals de molts pobles i ciutats preocupats per la segregació escolar de cara a futures actuacions més enllà de les eleccions. Escriu-nos a info@votesaqui.cat i forma part de la xarxa d’activistes contra la segregació!

Si vols saber-ne més sobre segregació escolar: