8a Jornada Magnet: 800 docents reflexionen sobre com compartir per transformar

Uns 800 docents han compartit un espai de trobada, d’intercanvi i de reflexió en la 8a Jornada Magnet “Compartir per transformar”, celebrada el passat 28 de juny al Campus Baix Llobregat de la UPC. El lema de la trobada va posar èmfasis en la necessitat de promoure el canvi des del nosaltres, entès com a comunitat educativa, ja que un procés de transformació només és viable construint xarxa.

El programa Magnet és, de fet, la suma d'esforços compartits per aconseguir l'equitat educativa: centres que innoven per capgirar la segregació escolar, docents que repensen i adapten metodologies per treballar de manera més competencial; institucions d'excel·lència implicades en l'educació que transfereixen el seu coneixement amb finalitat social; famílies implicades que escullen matricular els seus fills en escoles amb molta diversitat; alumnes que aprenen més i millor i que incrementen les seves expectatives educatives; administracions que aposten per l'escolarització equilibrada…

En la primera part de la jornada, els docents dels instituts i escoles Magnet van poder participar en una de les cinc sessions sobre com l'art, la ciència, la tecnologia i la gamificació poden impulsar la transformació dels centres.

Carlos Magro, especialista en innovació, canvi educatiu i impacte de la transformació digital en l’educació va pronunciar la conferència “Educar para transformar”.

Dimas Fàbregas, formador Magnet, i Laura Hidalgo, cap d’estudis de l’Escola Gayarre (Barcelona) van liderar la sessió "L'art per transformar", en la que van exposar el perquè de l'art a l'escola: per comunicar, per crear, per experimentar, per filosofar, per transmetre, per debatre, per conèixer, per pensar, per compartir, per reivindicar, per pensar.

Quique Vergara, educador Ambientòleg i formador Magnet, i Genina Calafell, doctora en Educació Ambiental i formadora Magnet, van liderar la sessió "La ciència per transformar", en la que van exposar que la Ciència transformadora ens ajuda a comprendre el món a través de diverses dinàmiques participatives.

Núria Salan, professora de la UPC i presidenta de la Societat Catalana de Tecnologia; Anna Majó, dissenyadora i professora a Eina; i Eulàlia Canet, mestra apassionada en la robòtica i la programació i formadora Magnet, van liderar la sessió "La tecnologia i el disseny per transformar".

Oriol Ripoll, especialista en jocs, fa dinamitzar la sessió “Gamifiquem amb el nostre partner”.

La segona part de la jornada va proposar 22 espais de trobada, anomenats imantada, amb persones de la comunitat educativa Magnet per compartir, reflexionar i plantejar reptes sobre els principis pedagògics del programa i la vinculació amb l’aprenentatge que volem trobar a les aules. La imantada va ser un moment d'aprenentatge entre iguals a partir de la conversa i l’intercanvi dinamitzada per un centre magnet amb expertesa i experiència relacionada amb la temàtica de l’espai.

Espai 1: Com fer projectes globalitzats?
Com ens organitzem per fer aquests projectes?
Com garantir que els projectes afavoreixen aprenentatges globalitzats?
Com avaluar-los?
Pel camí ens deixem coses si fem projectes?

Espai 2: Espais, capses o racons d’aprenentatge
Amb quina finalitat? Per totes les edats? Quin és el rol del docent en aquests espais?

Espai 3: Com documentem al nostre centre?
Què cal documentar?
Tota l’escola segueix un únic criteri per documentar?
Què en fem del que hem documentat, com fer-ho servir per aprendre com a comunitat?

Espai 4: Com avançar cap a una avaluació per aprendre?
Com avaluem els projectes?
Com impliquem els alumnes en l’avaluació?
Estratègies de coavaluació, autoavaluació…
El partner, pot avaluar?

Espai 5: Com fer recerca a l'escola/institut?
Com apropem els valors i mètodes de recerca a l'alumnat?
Com assegurem un "rigor" científic?
Com impliquem el nostre partner?
Fem participar a les famílies i veïns en la recollida d'informació?
Expliquem els resultats de la recerca?

Espai 6: Com fer emergir el desig per aprendre. Quin paper té l'educació emocional en els projectes?
Quines eines donem als/a les nostres alumnes?
De quins recursos disposem per a donar un paper important a l'educació emocional?
Som conscients els/les docents de la importància de l'estat emocional de l'alumnat? Tenim en compte com afecta el seu aprenentatge?
La importància de la disciplina positiva en la resolució de conflictes.

Espai 7: Les xarxes d’aula
Com organitzem els aprenentatges de forma col·laborativa?
Com prenem les decisions d’aula?
A qui impliquem?

Espai 8: Com transformar els espais del centre perquè siguin més generadors d’aprenentatges?
Ens hem preguntat si els nostres espais poden afavorir més aprenentatges?
Com repensem els espais de forma compartida?
De quins canvis estem més orgullosos?

Espai 9: Per què fer grups internivell?
Què aporten els grups internivell a primària? I a secundària?
Què suposen en l'àmbit organitzatiu?
Quins riscos i potencialitats?

Espai 10: L’encaix de les propostes del partner a la vida de centre
Com fer més present el partner en el dia a dia de l’aula?
Com superar les activitats puntuals i treure el màxim suc del coneixement del partner?
Com fer que impregni el nostre centre?

Espai 11: Els espais maker o tinkering com una oportunitat?
Una oportunitat per a què?
Quins aprenentatges generen?
Quins canvis organitzatius suposen?
Els podem obrir a les famílies i entorn?

Espai 12: Com incorporar els aprenentatges artístics a l’aula?
Com oferir un aprenentatge competencial a partir de propostes artístiques?

Espai 13: Els espais d’infantil d’aprenentatge construïts amb el partner
Com apropar el coneixement del partner als més petits de l’escola?
Com provocar un treball conjunt entre docents i partner per cocrear conjuntament espais d’aprenentatge?

Espai 14: L’observació entre iguals com a eina de reflexió compartida entre docents
Eines i estratègies per fer observació entre iguals. Com donar continuïtat als temes de reflexió compartida que sorgeixin?
Com superar les reticències?

Espai 15: Rol i funcions de l'equip impulsor
Com el triem i com l’organitzem? Com fem que siguin motor de canvi? Quins tipus de lideratges volem promoure?

Espai 16: Com fer projectes imant: emblemàtics, globalitzats, comunicables...?
Quines característiques ha de tenir té un projecte imant?
Com i quan emergeixen?
Què ens suposa en l'àmbit de feina a l'equip docent? Quins beneficis?
Llums i ombres dels projectes imant

Espai 17: La comunicació… tot un repte!
Incloem la dimensió comunicativa en el disseny dels nostres projectes?
Com ens organitzem per garantir una bona estratègia comunicativa?
Com utilitzem els talents i experteses de l’equip (fotografia, edició de vídeo, xarxes socials, redacció de posts, etc.)

Espai 18: La connexió amb el nostre partner
Com ens organitzem per tenir una comunicació fluida amb el nostre partner?
Com mantenim viva la relació i el vincle?
Què podem fer quan ens consta “connectar” amb el partner?

Espai 19: Com promoure la participació activa de les famílies a l’escola?
Com impliquem les famílies en els projectes?
Com ho fem perquè el projecte Magnet arribi a totes les famílies del centre?
Com plantegem les reunions perquè siguin participatives?
Com aprofitem els talents de les famílies?

Espai 20: Relació amb els centres de l’entorn
De la competició a la col·laboració. Fem projectes conjunts amb totes les escoles i instituts del nostre entorn?
Com afavorim que es corresponsabilitzin de la lluita contra la segregació escolar?

Espai 21: Com comunicar millor a les portes obertes?
Quin format i estratègies ens han funcionat millor?
Quins valors de l’escola hem intentat mostrar?
Com hem implicat a tota la comunitat educativa?
El partner… quin paper hi té?, si és que n’ha de tenir!

Espai 22: Magnet “per tota la vida”?
I després dels 4 anys… què?
Com garantim que tota la feina feta durant la formació Magnet queda plasmada en el projecte de centre?
Quines coses volem que tinguin continuïtat?
Com serà la relació amb el partner en el futur?

El darrer bloc de la jornada va consistir en una trobada amb els claustres, en les que mestres i docents van poder compartir els aprenentatges i propostes sorgides a la jornada.

Totes les experiències proposades van ser espais de reflexió, creació i participació per ajudar els docents en la seva tasca professional, però també per donar-los eines per compartir amb la resta del claustre i avançar cap un centre que aprèn i que investiga. En aquesta construcció de coneixement, la relació que estableix cada centre amb la seva institució partner és un element clau.

La 8a Jornada Magnet va ser tot un èxit, no només per la participació de vuit cents docents de 30 escoles, instituts i instituts-escola magnet, sinó també per la gran qualitat dels tallers i les taules, impartides i dinamitzades per professionals que s’impliquen i creuen en la innovació pedagògica i en l’equitat educativa.

Notícies

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar la informació que es fa pública al nostre lloc web i recopilar informació estadística. Si es continua navegant, considereu que s’accepta el seu ús. Podeu canviar la configuració i obtenir més informació aquí.

Acceptar