Aprenentatges d'un curs extraordinari i reptes per al vinent

Els efectes de la pandèmia de la Covid-19 han impactat en tots els àmbits de la nostra societat. Les conseqüències a curt, mitjà i llarg termini de la crisi derivada del coronavirus per al sistema educatiu han dut els equips dels diferents projectes de la Fundació Bofill a reflexionar sobre els reptes que encara l’educació al nostre país i en com el context actual els ha accentuat.

En aquest article, els responsables de cada projecte de la Fundació ens expliquen, en poques paraules, quin aprenentatge destaquen d’aquest curs i quins reptes afronten de cara al setembre des de la perspectiva del projecte.

“Tota política que vulgui ‘obrir’ i recuperar l’educació ha de prioritzar l’oferiment d’oportunitats a aquells alumnes i escoles que més les necessiten” - Obrim l’Educació

Un dels primers i principals aprenentatges d’Obrim l’Educació va ser refermar un doble diagnòstic. Per una banda, que la crisi educativa provocada pel coronavirus (bàsicament, per la ruptura del vincle directe i presencial entre alumne i escola) ha fet evidents un conjunt de febleses del sistema i els centres educatius que no són pas noves. Són assignatures pendents de fa temps en àmbits com la tutorització i l’orientació, el currículum, el lideratge, la digitalització o l’acompanyament a les famílies. Per altra banda, que les conseqüències d’aquestes febleses condemnen sobretot el present i el futur educatiu de l’alumnat més vulnerable, i que és per això que tota política que vulgui “obrir” i recuperar l’educació ha de començar prioritzant l’oferiment d’oportunitats a aquells alumnes i escoles que més les necessiten.

El desafiament d’Obrim, en el seu propòsit de donar respostes múltiples a l’àmplia diversitat problemàtiques generades per la crisi del coronavirus, té a veure amb la capacitat per combinar i fer efectives dues mirades. Una mirada a curt, que assenyali i implementi solucions als reptes d’equitat de conjuntura més immediata, en terrenys com el summer gap, l’absentisme o el suport educatiu. I una mirada un xic més àmplia, que analitzi i extregui lliçons de les urgències educatives viscudes, de les respostes que s’hi ha donat des dels centres i les administracions educatives i de les connexions que aquestes urgències tenen amb assignatures pendents del nostre sistema educatiu. I a partir d’aquí identifiqui mesures accionables al llarg dels pròxims anys.

“Ara és el moment de donar l'impuls i les eines per aconseguir combatre la segregació escolar a Catalunya” - DeSegregACCIÓ

La crisi de la covid-19 ha intensificat la urgència de reptes que ja teníem sobre la taula, entre ells la reducció de la segregació escolar. En el marc d'Obrim l'Educació, l'informe 'Estat i evolució de la segregació escolar a Catalunya' ens mostra que hi ha molts municipis amb centres segregats i que encara no s'estan prenent les mesures adequades per resoldre el problema. Per altra banda, també hem trobat inspiradors exemples de municipis que s'han esforçat per escolaritzar de forma més equilibrada i que són referents en equitat.

Exposar la realitat de la segregació escolar ha despertat la inquietud de molts ajuntaments i personal de l'àmbit educatiu. Ara és el moment de donar-los l'impuls i les eines per aconseguir revertir la situació. Per combatre la segregació escolar cal implicar a molts actors: el Departament, la Inspecció, els EAPS, els ajuntaments, els centres educatius... I mobilitzar-los a tots perquè transformin els seus processos per garantir una distribució equilibrada de l'alumnat. Aquest és el nostre repte, volem un país sense cap escola segregada.

“S’ha fet palesa la necessitat del professorat de disposar de propostes, recursos i eines per a impulsar la lectura des dels centres educatius” - Lecxit

La situació actual generada per la crisi sanitària de la Covid-19 ens ha evidenciat que la comunitat educativa està implicada i compromesa per trobar respostes a les necessitats educatives de l’alumnat. El professorat ha dotat d’importància la comprensió lectora com la competència clau per a l’aprenentatge i per a incrementar l’èxit educatiu de l’alumnat. A més, s’ha fet palesa la necessitat del professorat de disposar de propostes, recursos i eines per a impulsar la lectura des dels centres educatius.

Relacionat amb l’èxit de la campanya Guanyem un estiu lector que estava dirigida a les famílies, ens plantegem el repte d’impulsar una campanya per fer un curs lector. Volem ajudar a dotar de recursos i eines al professorat per a promoure la lectura com a proposta didàctica. La comprensió lectora és una resposta eficaç per a reduir les desigualtats educatives de l’alumnat, i el nostre propòsit és transferir estratègies per desenvolupar l’hàbit lector dels infants.

"Un dels reptes de Magnet per al curs vinent serà potenciar la transformació educativa malgrat les mesures sanitàries i de contingència de la pandèmia" - Magnet

La crisi de la COVID-19 ha estat un catalitzador per la comunicació dels centres Magnet, que han explorat noves maneres de donar a conèixer el seu projecte educatiu i la seva aliança més enllà de les portes obertes i activitats presencials, cancel·lades per les restriccions del confinament. Els canals alternatius que han ideat les escoles i instituts per connectar amb les famílies i l'alumnat han estat el web, les xarxes socials o les trobades virtuals, consolidant així la seva presència i reputació digital.

Tanmateix, les mesures sanitàries per contenir la COVID-19 poden esdevenir un fre per la transformació educativa que desenvolupen els centres Magnet, dificultant el treball cooperatiu i competencial. Per tant, un dels reptes per al curs vinent serà potenciar la transformació educativa malgrat les mesures sanitàries i de contingència de la pandèmia per així consolidar els avenços pedagògics que s'han produït a les aules dels centres Magnet i perquè aquest model d'aprenentatge innovador i de qualitat sigui percebut i valorat per les famílies de l'entorn.

"En els moments d'incertesa i de canvi forçat és quan és més visible la força d'aliar la transformació educativa amb el coneixement rigorós de la recerca" - Què funciona en educació?

L'aprenentatge més significatiu que recollim d'aquest curs és que és justament en els moments d'incertesa i de canvi forçat, com els que estem vivint, quan és més visible la força d'aliar la transformació educativa amb el coneixement rigorós que obtenim de la recerca i l'avaluació sobre pràctiques i polítiques educatives. Per un costat, una ruptura com la que ens ha deixat la pandèmia ha obligat a tots els agents educatius a adaptar-se i a innovar, deixant totes les inèrcies enrere. Per l'altre, la gravetat de les conseqüències i la urgència amb la qual es necessiten respostes ens han recordat que, a l'hora d'actuar, no podem ignorar tot el que sabem sobre què funciona i què no per garantir una educació de qualitat per a tothom.

En aquest sentit, el repte per al curs vinent és anar una passa més enllà de donar a conèixer les evidències de temes clau de la pràctica i la política educatives, tal com anem fent des de fa cinc anys. Ens proposem avançar en convertir aquestes evidències en una peça indispensable de la reflexió i la presa de decisions, tant als centres educatius com en el si de les administracions públiques.

Davant les creixents desigualtats educatives, la idea de sumar esforços i convertir l’aprenentatge en assumpte de tota la comunitat és una estratègia que ha demostrat, a Catalunya i a diverses parts del món, la seva eficiència i impacte en clau d’equitat. Les ciutats i pobles que han entès que el territori és un espai ple d'oportunitats educatives i que connecten l'escola amb altres agents han estat les més preparades per respondre a les necessitats sorgides de la crisi de la Covid-19.

El gran repte del curs vinent és el de garantir el dret a l'educació més enllà de l'escola com a estratègia per combatre les desigualtats i els efectes que tindrà el confinament en les trajectòries educatives. Des de l’Aliança Educació 360 pensem que garantir el dret a aprendre més enllà de l’espai i el temps lectiu passa per l’impuls i el reforç dels ecosistemes educatius locals. És així com posarem les bases per reduir les desigualtats educatives entre els nens i nenes de famílies amb més recursos i les que en tenen menys.

“Els estudiants són un agent clau de la comunitat educativa i necessiten espais on tinguin veu” - Edcamp

El moviment Edcamp sempre s’ha caracteritzat per una presencialitat i interacció física evident entre totes les participants. Al llarg de la celebració d’un Edcamp, totes elles participaven activament en diverses sessions de conversa, compartint, aprenent i connectant amb altres persones. La situació d’aquest any ens ha portat a reorientar el projecte cap al format digital, i, després de celebrar diversos Edcamps Online, hem pogut confirmar que aquest és possible, que funciona i que ha estat molt ben rebut per tota la comunitat educativa. Tant la coordinació del projecte, com els equips organitzadors, com els participants han mostrat molta flexibilitat i capacitat d’adaptació a aquest nou format, i el millor de tot, mantenint l’essència i la màgia que sempre ha caracteritzat aquest projecte.

Des del projecte Edcamp ens plantegem un repte vibrant i motivador: aconseguir involucrar més als estudiants en l’organització i participació dels Edcamps. Els estudiants són un agent clau de la comunitat educativa i, com a tal, creiem que necessiten espais on poder compartir, aprendre i connectar entre iguals i també amb altres agents de la comunitat. Sobretot espais on donar-los veu i que puguin expressar allò que porten dins, adquirint un rol actiu i principal. La participació i organització d’Edcamps aportarà als estudiants experiències molt enriquidores i significatives, i una gran quantitat d’aprenentatges molt valuosos. Som-hi, estudiants, tenim un gran repte conjunt!

"Tenim el repte d'aprofitar tots els recursos de la comunitat i connectar-los amb l'escola per enriquir els aprenentatges de l'alumnat" - Passaport Edunauta

L'actual escenari de la Covid-19 ens dona l’oportunitat d'aprofitar tots els recursos de la comunitat (culturals, artístics, esportius, etc.) i connectar-los amb l'escola per enriquir els aprenentatges de l'alumnat tant dins com fora de l'horari lectiu. Ara més que mai l'equitat educativa ha d'estar al centre de les nostres actuacions per tal de garantir també el dret a l'educació extraescolar de tots els infants.

Un possible catalitzador perquè això succeeixi són els passaports d'aprenentatge, una eina educativa comunitària que reconeix els aprenentatges fora escola dels infants, connecta oportunitats educatives, involucra a tot el teixit comunitari i reforça l'equitat. Per a multiplicar les oportunitats educatives dels infants més enllà de l'escola en aquest moment tan crític, el Passaport Edunauta de la Fundació Bofill i la Cooperativa +Educació afrontem el repte d'iniciar el recorregut en 10 territoris pilot de Catalunya i a 10.000 infants el curs vinent: Sant Boi de Llobregat, Granollers, Terrassa, Palafrugell, Tarragona, La Bisbal de l'Empordà, Amposta, Vilafranca, Pallars Lluçà i els barris del Carmel i Font d'en Fargues de Barcelona.

“Sumar experteses multiplica els resultats” - Edhack

Un aprenentatge fet aquests darrers mesos és la constatació que sumar experteses permet multiplicar els resultats. Aquest és un any en què l’EDhack ha fet viratge de projecte a model escalable, i per a fer-ho la participació de professionals de diversa procedència i l’obertura del procés a col·laboradors ha creat un clima d’aprenentatge continu i mutu. Això ha permès no només fer créixer el projecte sinó enriquir als professionals que hi estan implicats.

El repte que afronta l'EDhack el curs vinent és expandir-se com una taca d'oli arreu del territori per posar-se al servei de les entitats i comunitats que treballen en l'àmbit de l'educació. Facilitar la nostra metodologia i les nostres eines permetrà ajudar a afrontar la gran diversitat de reptes educatius en un sentit ampli (feminismes, sostenibilitat, educació al llarg de la vida, cultura, etc.). Reptes que segurament ja existien però que la Covid-19 ha aflorat i/o accentuat. I urgeix donar-hi resposta.