Avancem cap al disseny de nous espais d’aprenentatge
06/05/2019
En el moment actual d’efervescència i de canvi de model d'escola a Catalunya, en una situació de pas d'un sistema transmissor a una escola basada en l'adquisició de competències, repensar els espais escolars esdevé un element central de la transformació educativa, ja que l’ambient físic de l’aula i de l’edifici escolar promou una manera concreta d’entendre el procés d’ensenyament-aprenentatge i de les relacions educatives amb la comunitat.
Necessitem, doncs, que Catalunya plantegi una nova i transformadora arquitectura escolar que trenqui amb la rigidesa dels espais, s'obri a la polivalència que els diversos projectes educatius dels centres necessiten i s'imbriqui amb el territori que els acull.
Per donar una passa més cap a aquesta nova arquitectura, el Departament d’Educació ha iniciat un procés per a repensar nous criteris de construcció dels centres educatius, així com aportar nous protocols que permetin la transformació dels espais escolars actuals. Per a fer-ho, ha convidat al Col·legi d’Arquitectes de Catalunya (COAC) i a la Fundació Jaume Bofill per a fixar les prioritats de canvi i de transformació dels centres educatius, plantejant una revisió dels criteris constructius actuals amb l’objectiu de disposar d’un nou document que actualitzi els criteris de construcció i transformació dels espais educatius i potenciï nous espais per a l’aprenentatge.
En el procés de redacció del document del Departament, es comptarà amb la participació de diversos experts, docents i actors de la comunitat educativa juntament amb el col·lectiu d’arquitectes, que aportaran visions, inspiració i valor tècnic i pedagògic a la nova proposta. L’objectiu serà enriquir el document final en base a visites a espais educatius o centres actuals i diàlegs oberts sobre diferents temàtiques (espais exteriors i interiors, participació...).
Des de la Fundació Jaume Bofill, coneixedors que les pedagogies han de ser les que marquin i condicionin els espais d’aprenentatge i no a la inversa, ja fa 3 anys vam llançar la Crida HACK THE SCHOOL, amb la col·laboració del FAD, perquè 30 centres educatius repensessin els seus espais i elements escolars. L’objectiu que perseguíem era que el procés de repensar els espais escolars fos una palanca de canvi per incorporar elements d’innovació educativa i optimitzar l’aprenentatge de l’alumnat i la vinculació entre els membres de la comunitat educativa.
També amb aquesta finalitat, el Departament d'Educació de la Generalitat, el Col·legi d'Arquitectes de Catalunya (COAC) i la Fundació Bofill ja van organitzar durant el mes de març d’enguany la Jornada "Nous espais, nous aprenentatges", un punt de trobada de docents, arquitectes i la resta de la comunitat educativa per repensar conjuntament la transformació d’escoles i instituts.
Us mantindrem informats!