Els avenços del Pacte contra la Segregació obliguen a anar més enllà
12/06/2025
La Fundació Bofill insta el Departament d’Educació a assegurar la gratuïtat efectiva de les colònies per a l’alumnat vulnerable, garantir un referent d’acollida a tots els centres per a la inclusió d’aquest alumnat i les seves famílies i revisar els concerts educatius per reduir la sobreoferta i la segregació.
Sis anys després del Pacte Contra la Segregació Escolar, la síndica de greuges ha publicat que els nivells de segregació escolar continuen amb una tendència decreixent. Per la Fundació Bofill, els avenços demostren que és possible revertir la segregació escolar en un context de creixent pobresa i arribada d’alumnat immigrant i l’entitat demana reforçar els suports que donen legitimitat i continuïtat al Pacte. Alhora, també demana obrir una nova etapa en la lluita contra la segregació escolar perquè “la inacció ens aboca al retrocés”.
Per això insta el Departament d’Educació a garantir la plena gratuïtat de l’educació per l’alumnat vulnerable -incloent al finançament addicional conceptes no recollits clarament, com les colònies-, detectar tot l’alumnat en risc de pobresa, revisar els concerts educatius que generen sobreoferta, redissenyar les zones escolars perquè no reprodueixin la segregació residencial, establir un referent d’acollida a tots els centres per a la inclusió i la comunicació amb les famílies vulnerables i impulsar una xarxa d’aprenentatge entre centres que ofereixi pautes en l’acollida als centres que comencen a tenir una composició més complexa.
"Les polítiques contra la segregació escolar funcionen i fan possible un sistema educatiu més cohesionat i equitatiu; permeten que tot l’alumnat comparteixi espais, aprenentatges i oportunitats, sigui quin sigui el seu origen", afirma María Segurola, cap de projectes de la Fundació Bofill. Tot i això, adverteix que, “Catalunya encara té nivells alts de segregació escolar que limiten les oportunitats i els resultats educatius de l’alumnat”.
A Barcelona, el Pla de Xoc ha permès reduir la segregació un 25%
Una avaluació de les mesures contra la segregació escolar aplicades amb el Pla de Xoc de Barcelona i el Decret d’Admissió de la Generalitat confirma que entre els cursos 2016/17 i 2023/24 Barcelona ha reduït la segregació escolar un 30,3% a 1r d’ESO i un 24,9% a I3. L’avaluació, desenvolupada per un equip d’investigadors de la UAB en el marc del projecte “Polítiques de desegregació escolar a la ciutat de Barcelona” (Desegpol), confirma que la major part d’aquesta reducció es pot a atribuir a la posada en marxa del Pla de Xoc i el Decret d’Admissió.

Segons l’avaluació, les mesures del Pla -la reserva de places, la detecció precoç d’alumnat vulnerable i la gratuïtat de l’escolarització- expliquen el 90% de la reducció de la segregació a I3, on la majoria d’infants accedeixen per primera vegada al sistema educatiu. A 1r d’ESO l’impacte ha estat més moderat, sobretot perquè molts alumnes continuen al mateix centre on tenen germans escolaritzats. Per això, l’entitat assenyala que és fonamental reforçar les polítiques actuals perquè els avenços assolits a infantil es traslladin progressivament a secundària.
Per Adrián Zancajo, director del projecte Desegpol (Universitat Autònoma de Barcelona) i responsable de l’avaluació, el Pla de Xoc “ha significat un punt d’inflexió en la manera d’entendre el paper de l’administració en la planificació i admissió escolar, incorporant-hi criteris d’equitat”.

La segregació escolar persistirà mentre escolaritzar-se comporti un cost per a l’alumnat vulnerable
La Fundació Bofill demana al Departament d’Educació que integri els aprenentatges de l’avaluació del Pla de Xoc de Barcelona i el Decret d’admissió, consolidi les mesures que han funcionat (detecció d’alumnat vulnerable, implicació de la xarxa concertada i finançament per garantir la gratuïtat) i prioritzi el desplegament d’un nou paquet de polítiques imprescindibles per mantenir la tendència de reducció del problema.
La Fundació Bofill també alerta que Catalunya té un repte en la corresponsabilitat del sector concertat en l’àmbit de la planificació educativa, on encara hi ha gran diferències amb la xarxa pública. La regulació actual permet que els centres concertats no hagin de reduir places escolars, necessari en el context actual de baixada del nombre d’alumnes, i reclama al Departament d’Educació ajustar l’oferta en la propera renovació de concerts, tenint en compte les previsions de matrícula de cada municipi. La implicació parcial del sector concertat genera sobreoferta al conjunt de la xarxa educativa i pot incrementar la segregació escolar.
Així mateix, assenyala la importància de mantenir el rol del Consorci d’Educació com a pioner en l’impuls i aplicació de mesures contra la segregació escolar en aquesta nova etapa.