La Plataforma Zero Abandonament busca 15 municipis per formar part d’un equip de co-creació i co-disseny de plans locals contra l’abandonament escolar prematur

La Plataforma Zero Abandonament crida a tots els municipis de Catalunya a formar part d’un equip de co-creació i co-disseny per definir un pla local contra l’abandonament als seu territori.

Aquesta crida es llença en el marc del repte "Zero Descoordinació: I si coordinem tot el potencial del nostre municipi amb un pla local contra l'Abandonament Escolar Prematur? i s’adreça a tots aquells municipis convençuts que la coordinació i alineament dels recursos, serveis i agents socioeducatius del territori és clau per garantir la continuïtat educativa dels joves del nostre territori.

A Catalunya, s'amaga un repte de país que amenaça el futur dels nostres joves i el dels desenvolupament de la societat catalana en general: l'Abandonament Escolar Prematur (AEP). Mentre la mitjana a Catalunya ja és alarmant amb un 14% dels joves d'entre 18 i 24 anys sense cap titulació més enllà de l'ESO i sense estar cursant estudis, en molts dels nostres municipis la situació és encara més crítica, amb taxes d'abandonament que superen amb escreix aquest percentatge. Aquesta realitat no només compromet la capacitat dels nostres joves per competir en un mercat laboral cada vegada més exigent, sinó que també posa en risc el teixit social i econòmic de les nostres comunitats.

La batalla contra l'AEP no és només una qüestió de xifres o estadístiques; és una lluita per garantir que cada jove tingui l'oportunitat de realitzar el seu potencial al màxim. Alguns ajuntaments ja estan fent grans esforços per abordar aquest problema, desenvolupant iniciatives locals i polítiques públiques que busquen reduir les taxes d'abandonament. No obstant això, el camí cap a l'èxit requereix d'una estratègia més àmplia, coordinada i inclusiva que només es pot aconseguir amb la col·laboració de tots els actors involucrats. Com a administració més propera i connectada al conjunt de programes, serveis i dispositius d’atenció socioeducativa a les persones, els municipis són els millors posicionats per liderar la identicació, l’atenció i el posterior seguiment i acompanyament dels i les joves amb risc d’abansonament

De les Plataforma Zero Abandonament hem après que per no deixar cap jove sense una opció educativa, calen models integrals d’intervenció contra el fenomen de l’AEP que, de forma transversal, apliquin mesures complementàries des de diferents àrees i serveis. Una resposta holística municipal per reduir l’AEP, a banda de ser més efectiva és clau per:

• Compartir un marc i uns objectius comuns entre tots els agents implicats per donar respostes individuals als i les joves en risc d’abandonament escolar de forma integral.
  • Maximitzar els recursos, programes i serveis del municipi i evitant la fragmentació i la descoordinació entre serveis.
  • Incrementar la transversalitat, generant mesures complementàries des de diferents àrees i serveis (Joventut, de Promoció Econòmica i d’Acció Social...)
  • Oferir recursos adequats pel que fa a l’orientació i suport des dels instituts gràcies al treball en xarxa .
  • Fer d’enllaç i oferir suport a professionals en el treball en xarxa i, alhora, du a terme el seguiment dels itineraris del jovent en risc d’AEP o que vol cursar recursos de noves oportunitats.
  • Combinar una major detecció dels indicadors de risc amb accions individuals d’acord amb els recursos locals existents.
  • Acompanyar famílies i joves en els diferents itineraris i transicions vitals i apropar la realitat educativa i laboral del municipi a professionals, joves i famílies mitjançant la creació d’eines de comunicació.
UNEIX-TE AL REPTE AQUÍ!

Què us plantegem amb la crida?

Us proposem participar en 4 sessions de treball compartides amb els representats de tots 15 municipis seleccionats.

Durant aquestes sessions, podreu compartir experiències, aprendre dels altres municipis i posar coneixements en comú per crear el vostre pla local contra l’AEP en un espai d’intercambi.

Com ho farem?

Idearem i trobarem solucions que des d’una perspectiva holística ens ajudin a respondre als reptes locals que tenim a cada municipi en la lluita contra l’abandonament prematur. Us proposem fer-ho des la complementació d’experteses, el treball col·laboratiu entre municipis i metodologies de co-disseny.

Podrem prototipar solucions adaptades als nostres territoris gràcies a metodologies basades en la planificació estratègica i el design thinking; analitzarem quins són els nostres actius territorials, les seves funcions i serveis així com les relacions que estableixen entre sí i amb els joves en risc d’abandonament; tindrem espais per conversar i aprendre amb els promotors iniciatives; compartirem reflexions i orientacions amb els experts sobre què funciona a l’hora de coordinar accions des d’una perspectiva comunitària; disposarem de mentores i facilitadores que ens ajudaran a afinar al màxim la nostra proposta etc. T’ho deixaràs escapar ?

La vostra participació és essencial en aquesta batalla comuna per construir un futur millor per als nostres joves.

Participar en aquesta crida us permetrà:

• Formar part d'una xarxa de suport i col·laboració amb altres municipis i experts.
  • Desenvolupar i implementar estratègies innovadores ajustades a les necessitats específiques del vostre territori.
  • Aprofitar recursos, experiències i coneixements compartits per fer front a l'AEP de manera més efectiva.

UNEIX-TE AL REPTE AQUÍ!