Com fer una revolució maker que també sigui sostenible?

• La Fundació Bofill impulsa el projecte Clab, que posarà a l'abast dels centres educatius recursos en obert per promoure que la comunitat educativa inclogui la sostenibilitat, la circularitat i la cultura maker a les aules.

La Fundació Bofill impulsa el projecte Clab, una iniciativa que té l'objectiu de promoure als centres educatius la sostenibilitat i la circularitat a partir de la cultura maker. Clab, promogut conjuntament amb Kid's Cluster, IAAC, Abacus cooperativa, Esteam education i Anthesis Lavola, oferirà un curs en línia dotat de diferents eines i paquets formatius per dur a terme activitats sobre sostenibilitat, circularitat, cultura maker a l'aula.

Què és la circularitat?

La circularitat és una alternativa sostenible a una economia lineal. És a dir, és aquella que manté els recursos en ús el màxim temps possible, n'extreu al màxim el valor mentre s'usen i es recupera i regenera productes i materials fins al final de la seva utilitat. D'aquesta manera, redueix la nostra dependència dels recursos naturals i, alhora, les nostres comunitats socials i ambientals en surten beneficiades. Els models d'economia lineal tradicional d'“obtenir-fabricar-eliminar” ja no serveixen en l'actual creixent demanda de producció si intentem mantenir i promoure un consum sostenible.

La transició cap a la circularitat implica més beneficis per a les organitzacions i també hi juga un paper important a l'hora d'aconseguir objectius globals de reducció de la dependència dels productes que provenen del petroli, conseqüentment, ajuda a la reducció del carboni a l'atmosfera.

Què ens proposem amb aquest projecte?

Fa algun temps les conselleries d’educació s’han proposat dotar de la maquinària necessària, sobretot en aules de secundària i cicles formatius, per transformar-les en laboratoris de fabricació digital. Tot i això, no tots els centres educatius tenen els recursos, ni compten entre els seus equips amb el personal necessari per a la gestió, manteniment i dinamització d'aquests. A més, els que compten amb els recursos per a això, de vegades es troben amb la dificultat de gestionar el coneixement al voltant dels laboratoris de manera adequada, garantint que aquest arribi al màxim de professores del centre, ajudant així a democratitzar-lo i que arribi al màxim nombre d'alumnes possible. sense comptar que, a més, es pugui garantir l'ús pedagògic i alhora sostenible i ètic de tota aquesta maquinària.

En aquest punt és on cobra sentit el projecte Clab, que vol volent posar a disposició de tota la comunitat educativa una sèrie de casos d'èxit inspiradors, guies i orientacions pràctiques, promovent la democratització del coneixement sobre temàtica maker vinculada a la circularitat. Un altre objectiu de Clab és fomentar l'esperit crític de les estudiants que assisteixin a aquests espais, buscant que els projectes educatius que s'hi generin ajudin a resoldre problemàtiques reals. Projectes en què la sostenibilitat i la generació d'idees els permeti guanyar confiança en si mateixes, sentint-se part de projectes educatius significatius d’alta qualitat educativa, que ajuden a la sostenibilitat i la circularitat del seu entorn. En última instància, volem destacar la importància de desenvolupar aquest tipus de projectes als centres, atès que això els pot permetre crear noves aliances de valor amb agents del territori, en aquesta recerca de possibles solucions reals a problemes del seu entorn.

Què aportarà el projecte?

El projecte Clab posarà a l'abast de qualsevol centre educatiu una plataforma de toolkits educatius per incorporar la sostenibilitat i la circularitat a les aules. Els centres educatius implicats en el projecte rebran, sota llicència creative commons, un toolkit que permetrà a les docents personalitzar la impressora 3d del seu col·legi o institut perquè pugui imprimir amb biomaterials, és a dir, que aquesta pugui fer servir, per exemple, deixalles de menjar com a restes de cafè o pells de taronja com a material additiu per a la impressió.

El projecte Clab posarà a l'abast de qualsevol centre educatiu una plataforma de toolkits educatius per incorporar la sostenibilitat i la circularitat a les aules.

El disseny de tots els toolkits a l'abast de les docents estarà dissenyat sota els principis i valors de la cultura maker, la qual creiem que juga un paper important en educació, dotant estudiants i mestres de les ganes de crear, manipular, somiar i compartir. Aquest procés permet passar d'idees a prototips tangibles, generant projectes significatius per a les estudiants, que veuen com poden, amb les seves mans, i l'acompanyament docent imprescindible, arribar a generar canvis i solucions al seu entorn més proper. Aquest són el tipus de projectes que motiven, a parts iguals, docents i estudiants i que el projecte vol posar a disposició de qualsevol docent i centre educatiu.

En acabar el projecte Clab (abril 2023), es posarà a disposició de la comunitat educativa un curs en línia dotat de diferents eines i paquets formatius per dur a terme activitats sobre sostenibilitat, circularitat i cultura maker a l'aula.

Finalment, per dur a terme de manera pràctica i vivencial la sostenibilitat i la circularitat a l'aula, es comptarà amb un toolkit per a la personalització de la majoria de les impressores 3d que trobem a les aules perquè puguin imprimir amb biomaterials. Aquest mòdul oferirà a les docents les eines, el manual tècnic d'instal·lació i diferents receptes per a la creació de biomaterials a classe amb els seus estudiants perquè puguin utilitzar-los a les impressores per als seus projectes educatius.

La Fundació Bofill impulsa el projecte Clab conjuntament amb Kid's Cluster, IAAC, Abacus cooperativa, Esteam education i Anthesis Lavola i forma part del programa d'ajuts per al suport a agrupacions empresarials innovadores del Ministeri d'Indústria, Comerç i Turisme.