Comencem a valorar els centres que aposten per participar a les xarxes pilot del programa Escola Nova 21
01/09/2016
Gairebé mig miler de centres han manifestat la seva voluntat de participar a Escola Nova 21 i comprometre’s pel canvi educatiu. El debat que durant els darrers quatre mesos s’ha generat en multitud de centres, claustres, associacions de mares i pares i associacions de mestres, ja té per si sol un gran valor i contribueix a l’objectiu d’avançar cap a una actualització del propòsit educatiu i les pràctiques d’aprenentatge a tot el sistema.
El proper 30 de setembre de 2016 s’indicarà quins dels 487 centres s’incorporaran al programa, dissenyat per a 200, tot i que s’està treballant perquè cap centre que vulgui canviar es quedi sense poder fer-ho. Els criteris de valoració busquen reflectir la diversitat representativa de perfils, territoris, experiències i tarannàs de centre existent a Catalunya, ja que l'objectiu del programa és generar un laboratori d'innovació compartida que després pugui oferir els models i aprenentatges a tots els centres.
D’entre els centres participants, durant aquesta tardor se’n seleccionaran 30 que rebran un acompanyament, formació i capacitació intensius que acceleraran el seu procés de canvi, creant una acció pilot de tres anys a través d’un procediment que s’anirà revisant i millorant per poder-lo generalitzar per al conjunt del sistema.
Aquests 487 centres apleguen 228.537 infants i joves, i representen un 15,72% del total de centres amb educació obligatòria. Mostren també uns percentatges de diversitat molt similars als del conjunt del sistema educatiu: 68% de públics (312) i 32% de concertats (149), i un 40% són de, o tenen, secundària. Dels sol·licitants, un 78% (361) són de les comarques barcelonines, un 8% (37) de les gironines, de les tarragonines i lleidatanes un 5,6% (26) cadascuna, i de les Terres de l’Ebre un 2,3% (11). També cal destacar que s’hi han presentat 47 centre públics d’alta complexitat, que representen un 15% del total de centres públics, un percentatge lleugerament superior al de tot Catalunya.
L’objectiu final de la iniciativa, que finalitzarà la tardor de 2019, és generar el marc i les condicions per a què Catalunya tingui un sistema educatiu avançat. I la manera com es vol assolir és creant les condicions perquè les escoles amb pràctiques avançades es consolidin i millorin, interactuant entre elles, així com elaborar procediments perquè altres escoles que vulguin, des del seu projecte educatiu, puguin canviar pràctiques i organització cap al marc d’escola avançada, generant així millor coneixement sobre pràctiques i avaluació competencial.
Si vols més informació i seguir l’actualitat del programa, visita el web Escola Nova 21, subscriu-te al butlletí, i segueix-nos al Twitter: @escolanova21 #escolanova21.
També pots visionar els diferents vídeos relacionats amb el programa clicant aquí.