Experiències d'educació social a les escoles
08/02/2016
Si treballeu en un centre educatiu que compta amb una figura professional que fa les funcions d’educació social, us convidem a fer-nos arribar la vostra experiència a través d’aquest formulari.
La incorporació de les educadores i els educadors socials a les escoles, si bé es recent en el temps, està plena de matisos. I és així perquè cada comunitat autònoma ha establert prioritats polítiques (socials i educatives) diferents, generant una complexa i diversa xarxa d’experiències.
A Catalunya, cap disposició legal preveu la incorporació institucional i plena de les educadores i els educadors socials als centres educatius de caràcter públic. Això explica, en part, perquè la presència dels educadors socials als centres educatius es limita a espais educatius i escolars molt específics, vinculats a l’atenció a la diversitat. Ens referim a les Unitats de Suport a l’Educació Especial (USEE); a les Unitats d’Escolarització Compartida (UEC); a les escoles d’educació especial. També ens trobem amb centres de Primària i Secundària que, per iniciativa pròpia o gràcies a un finançament extraordinari del departament d’Educació (Plans de Qualitat), o directament per una ajuda directe de l’AMPA, de l’administració local, o d’alguna Fundació, han fet l’opció d’incorporar un educador social a la seva plantilla. Per altra banda, la nova Llei de pressupostos de la Generalitat de Catalunya, per al 2015 preveia la contractació de 92 professionals per tot Catalunya per atendre demandes molt concretes a centres de Primària i Secundària. Escoles que per la seva especial situació de necessitat i dificultat social, en poden justificar la seva presència.
Tanmateix, la realitat particular d’aquestes experiències és poc visible i coneguda no només pels educadors socials i els equips docents que no formen part d’aquests processos, també entre els que sí hi participen. Per aquesta raó, us proposem la possibilitat de visibilitzar, compartir i reflexionar entorn aquestes experiències. Un camí de llarg recorregut que iniciem amb aquesta crida.
Una crida que es proposa, per començar, als professionals (mestres, educadors socials, etc.) ubicats en centres escolars amb presència d’educadors socials. La demanda és que ens apropeu, a través d’aquest formulari, algunes informacions sobre la vostra experiència de treball compartit.
A partir de les respostes rebudes, des del Grau d’Educació Social de la UOC ens posarem en contacte amb els diferents centres implicats, per realitzar una diagnosi acurada de les diferents experiències rebudes. Una diagnosi que, un cop finalitzada, compartirem i discutirem conjuntament amb els diferents agents implicats, vinculats i interessats en unes Jornades de Treball específiques sobre el tema.
Són tres els objectius als que volem respondre col·lectivament:
1. Analitzar els processos que tenen lloc en contextos escolars i els models professionals que s’hi despleguen, per poder entendre i reflexionar conjuntament entorn dels marcs teòrics i pràctics en que es posicionen els professionals implicats.
2. Identificar i analitzar conjuntament aquells elements que apareixen en l’imaginari social i des dels quals es construeix el discurs que fonamenta les pràctiques professionals dels educadors socials en contextos escolars.
3. Elaborar una proposta col·lectiva que descrigui, justifiqui i impulsi la incorporació dels educadors socials en els equips professionals dels centres educatius catalans.
Moltes gràcies!