Implicacions dels resultats de l'informe PIAAC (PISA per adults) per a les polítiques de formació a Catalunya

NOTA DE PREMSA: La importància de l'aprenentatge al llarg de la vida per al desenvolupament econòmic i social dels països El Programa Internacional per l'Avaluació de les Competències dels Adults (PIAAC) de l'OCDE, també conegut com el PISA per adults, ha avaluat el rendiment en comprensió lectora i matemàtiques de la població de 16 a 65 anys de 23 països. Des de la Fundació Jaume Bofill ja fa temps que col·laborem amb la Direcció d'Educació de l'OCDE en l'anàlisi de dades provinents d'avaluacions internacionals, entre elles el PISA. Per aquest motiu, de l'anàlisi de les dades PIAAC, presentat avui per l'OCDE en l'Informe Skills Outlook en volem destacar uns punts:

- L'aprenentatge i la formació han de donar-se al llarg de tota la vida. Els països amb millors resultats al PIAAC (Finlàndia, el Japó, Dinamarca i Noruega) combinen sistemes de formació inicial d'elevada qualitat amb formació per la població adulta (tant ocupada com a l'atur) de gran cobertura i qualitat. Una formació inicial sòlida és un requisit necessari però no suficient per la vida adulta. Els canvis en la societat i en el món del treball obliguen els governs i les empreses a oferir oportunitats de formació de qualitat a la població adulta al llarg de la seva vida.

- La igualtat d'oportunitats en l'accés a una formació de qualitat hauria de ser una prioritat de les autoritats educatives. Les diferències més importants de rendiment en matemàtiques i lectura entre la població adulta s'observen entre ciutadans del mateix país i no entre països. L'origen socioeconòmic, l'edat i l'ètnia són els determinants principals de les competències dels individus. Alguns països combinen nivells elevats d'excel·lència i equitat educativa (el Japó, Austràlia i els Països Baixos). Les polítiques de formació haurien de focalitzar els seus esforços en les poblacions més vulnerables.

- La formació és un element clau per assolir una ocupació, però també afecta altres dimensions de la qualitat de vida de les persones. Els individus amb més competències pateixen en menor mesura la xacra de l'atur, gaudeixen millors nivells de salut i d'un compromís cívic més fort. Les polítiques de formació són un element clau per garantir la inclusió social dels individus i la capacitat per exercir els seus drets de ciutadania. Una formació d'adults de qualitat per a tothom és un requisit democràtic bàsic i una eina clau per al desenvolupament econòmic i social dels països. Els primers resultats de l'enquesta presenten algunes dades que fan referència a Espanya i que no han estat comentades encara. D'aquestes dades destaquem:

- Progrés educatiu: després de Corea, Espanya és el país que ha experimentat un progrés educatiu més gran en la mostra PIAAC. Si comparem els adults d'edat més avançada (55-64 anys) amb els més joves (16-24 anys) veiem un gran salt en el nivell de qualificacions i competències. En poques generacions el sistema educatiu ha aconseguit proporcionar qualificacions i competències a la població general que fins al moment no havia assolit.

- Les competències com a assegurança contra l'atur: a Espanya els que tenen un nivell de competències més alt (nivell 4-5) presenten una taxa d'atur molt més baixa que els adults amb un nivell de competències baix (nivell 1 o menor que 1). Encara que aquesta diferència també es troba a la resta de països, a Espanya les diferències entre aquests dos col·lectius és molt més acusada. De manera que es demostra que nivells de qualificacions alts que condueixin a un alt nivell de competències asseguren un lloc de treball.