La Formació de persones adultes, una revisió urgent
28/05/2018
Quin és la situació actual de la Formació de persones adultes a Catalunya? Quines necessitats i reptes hi ha? Quines actuacions de millora calen? Analitzem l’àmbit de la Formació de persones adultes a Catalunya per aportar visió i propostes a un sector que necessita una revisió urgent.
La formació de persones adultes (FpA) és un sector força afeblit, que pateix d’haver estat durant molt de temps en la perifèria de les polítiques educatives, i que requereix una urgent revisió en profunditat per adequar-se a les necessitats formatives actuals.
Tal i com s’assenyala en estudis recents (alguns dels quals impulsats per institucions promotores de FpA com ara l’Ajuntament de Barcelona i la Diputació de Barcelona), s’observen canvis en el perfil dels participants en la FpA, també d’interessos i demandes formatives (entre elles, les emergents competències digitals) que exigeixen noves competències professionals del professorat, així com oferta formativa, metodologies i recursos ajustats a la nova realitat educativa i social. També s’identifiquen reptes en la planificació, governança i lideratge de la FpA, actualment insuficientment articulades. En definitiva, és un àmbit educatiu en mutació que requereix una revisió d’objectius, models, estratègies i polítiques.
Amb l’objectiu d’analitzar en profunditat aquesta nova realitat, des de la Fundació Jaume Bofill hem endegat un projecte de recerca amb què volem fer una anàlisi del sector, identificació d’agents i programes, detectar necessitats i reptes i apuntar propostes de millora d’aquest àmbit. Per fer-ho, comptem amb la col·laboració de Milena Verrié i Aleix Caussa, i amb la participació de persones i institucions amb coneixement del sector (docents de formació d’adults, experts, administracions públiques que desenvolupen programes en aquest àmbit....) amb els quals realitzarem tres seminaris en moments clau del procés (juny, juliol i octubre) per identificar reptes i dibuixar propostes.
Amb aquest projecte volem fer un aportació de valor amb visió i compromís propositiu que articuli un discurs públic i interpel·li als agents implicats a través de noves línies de treball que puguin contribuir a la millora de la Formació de Persones Adultes a Catalunya.