La Fundació Bofill impulsa una guia de pràctiques i polítiques per reduir l’abandonament escolar als centres més vulnerables
04/12/2025
La Fundació Bofill ha posat en marxa un nou projecte per elaborar una agenda de mesures efectives contra l’abandonament escolar prematur en centres educatius d’alta i màxima complexitat. Donarà lloc a una guia pràctica amb pràctiques útils per als centres i a recomanacions per a polítiques públiques.
Els centres amb major concentració de vulnerabilitat social tenen unes xifres d’abandonament escolar prematur molt més elevades que la resta. També tenen més dificultats per garantir la continuïtat educativa del seu alumnat. Aquesta desigualtat territorial i social evidencia la necessitat d’un enfocament específic, realista i viable per ajudar aquests centres i les trajectòries educatives dels i les joves que hi estudien.
El projecte, desenvolupat per KSNET per encàrrec de la Fundació Bofill, vol oferir eines útils i fonamentades en evidència. Analitza mesures que han estat efectives i han tingut impacte en la reducció de l’abandonament i, sobretot, avalua la viabilitat real que poden tenir en contextos educatius molt exigents.
Cap política és efectiva si no és viable on s’ha d’implementar
La recerca parteix d’una premissa clau: cap política és efectiva si no és viable en el context on s’ha d’implementar. Per això un procés participatiu ha permès contrastar les propostes amb la realitat quotidiana dels centres educatius.
- Lucie Cerna (OCDE): "La persistència de la 'cultura de la repetició' és una debilitat”
Els darrers mesos s’han fet quatre grups focals i un seminari de treball amb professorat, equips directius, professionals d’educació inclusiva, serveis territorials, inspecció i tècnics municipals. Un procés que ha permès identificar obstacles i palanques d’èxit, recursos necessaris i condicions estructurals que condicionen la implementació de les mesures.

També s’han recollit exemples de pràctiques i mesures que ja estan aplicant els centres, tant de manera formal com informal, i que il·lustren solucions valuoses per prevenir la desconnexió educativa. Aquests casos serveixen per reconèixer la innovació i la creativitat pedagògica que ja existeix als centres, i alhora ajuden a identificar factors d’èxit transferibles a altres contextos.
Aquesta metodologia, fonamentada en el diàleg entre expertesa i experiència, vol garantir que les recomanacions finals siguin aplicables, contextualitzades i útils, tant per a la comunitat educativa com per a les administracions responsables de generar les condicions necessàries.
Una guia per posar les escoles i instituts més vulnerables, al centre
Amb aquest projecte la Fundació Bofill vol contribuir a orientar polítiques públiques més ajustades i sensibles a les desigualtats, reforçant el compromís institucional amb els centres que més ho necessiten. Per això no neix només amb voluntat d’enfortir els centres, sinó també amb la clara ambició de traslladar a l’administració educativa les necessitats reals dels centres d’alta vulnerabilitat.

El resultat final es concretarà en una guia pràctica, que estarà enllestida d'aquí a uns mesos, amb mesures a nivell de centre i mesures institucionals. Les primeres depenen directament de l’acció educativa, l’organització pedagògica i la governança interna, les segones requereixen l’impuls de les administracions i altres agents per garantir recursos, condicions estructurals i suport estable als centres.
- RELACIONAT: Les “altres” dades del curs escolar 2025/26
Aquesta guia ha de permetre detectar què fan i què necessiten actualment els centres per acompanyar adequadament el seu alumnat i facilitar la continuïtat educativa fins als 18 anys. Incorporarà també criteris de priorització basats en impacte, dificultat d’implementació i equitat.
Un projecte per transferir coneixement, cocreacr i incidir
El projecte culminarà amb la publicació de la guia i la seva presentació a la comunitat educativa i institucional, en un exercici de transferència de coneixement, cocreació i incidència que vol situar aquestes escoles i instituts a l'epicentre de la solució.
- Elena Sintes: “Cap a un país que no abandona”
A partir de proposar orientacions accionables i reforçar la presa de decisions basada en l’evidència, el projecte té la finalitat última de generar condicions institucionals de suport als centres més vulnerables; d'aconseguir polítiques estructurals alineades amb les necessitats que identifiquen els claustres i posar en valor i difondre exemples inspiradors de pràctiques efectives que ja existeixen. Tot plegat per avançar cap a un país en què tot l’alumnat pugui culminar l’educació postobligatòria, independentment del seu origen o context.