Lecxit, un model de mentoria per la comprensió lectora

Tal i com senyalen les dades PISA la manca de competències lectores es considera avui en dia un factor de pes en l’abandonament prematur dels estudis i en la perpetuació de les desigualtats socials. Però més enllà del món acadèmic la lectura esdevé un instrument fonamental a la vida en el procés de maduració, desenvolupament i creixement personal.

Amb la finalitat de trobar solucions a aquesta problemàtica, la Fundació Jaume  Bofill des del 2012 porta a terme el projecte LECXIT, un programa innovador, de caràcter preventiu, que pretén contribuir a la lluita contra el fracàs escolar millorant les competències lectores de l’alumnat de primària.

El programa ofereix un espai de lectura setmanal a on alumnes, prèviament seleccionats pels centres educatius, compartiran amb mentors-voluntaris espais de conversa, de lectura i lúdics, que els ajudaran a consolidar els seus aprenentatges i a incrementar les competències lectores. Un dels eixos centrals d’aquest projecte, i en base a la metodologia de mentoring, serà el compromís, el protagonisme i la implicació de persones voluntàries per al desenvolupament d’una part important del programa.

La mentora o mentor esdevé una guia pels infants en el procés d’aprenentatge, algú que els proporciona una atenció individualitzada. Així doncs, és un punt de referència i suport per al l’infant: algú que l’acompanya en el procés de construcció personal, que l’ajuda en la millora de la competència lectora i amb qui estableix un vincle de confiança. Els infants valoren molt la dedicació, companyia i suport. Els mentors i mentores voluntaris estableixen un vincle similar al que pot tenir amb un amic i amiga, alhora que adquireixen funcions semblants a la dels mestres. Una combinació molt potent que facilita aprenentatges en molts àmbits.

Al document Llegim i divertim-nos plegats! podreu trobar algunes idees per fer de la lectura una experiència emocionant.